Liten cnc-fräs Bygget uppdat. 15/5 Påbörjat spindelfästet
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Liten cnc-fräs påbörjad uppdaterad 10/2
Kör på med dom skenorna du har, med tanke på storlek och användningsområde så duger dom gott.
Precis, nästa helg vill vi ju se den färdig ...senastPTC skrev:Jag började med den förra helgen när jag var lite rastlös

Kanske du har rätt i det.
Ska ju göra den andra lite mer stabil som du vet Techno
Fortsätter som jag börjat och så får jag se hur det slutar.

Ska ju göra den andra lite mer stabil som du vet Techno

Fortsätter som jag börjat och så får jag se hur det slutar.

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Skiter det sig kan man ju alltid rodda om eller hur?
Japp precis, enda är ju att jag kan inte använda kinaspindeln på denna då frekvensaren är trefas
Jo, det är sant, det är enkelt att ändra om när du har de fina profilerna att bygga med!
Nåja, fint litet bygge att följa i alla fall, ser fram emot när det är klart!
Nåja, fint litet bygge att följa i alla fall, ser fram emot när det är klart!
Det börjar bli fullt i sovrummet nu, inte så populärt tycker säkert min äkta hälft
Har 4 st kulbussningar 25mm, ska se vad för axel jag ska ha till dom

Har 4 st kulbussningar 25mm, ska se vad för axel jag ska ha till dom

Börjar få ordning på portalen, blev färdig med sidorna och fäste för längsgående plattan, den gör jag i morgon.
Sen är det dags att fixa till med linjärenheterna
Sen är det dags att fixa till med linjärenheterna

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Liten cnc-fräs Bygget uppdaterad 15/2 Bitar faller på pl
Du har alltså inga linjärenheter som portalen sitter på nu, utan den står bara mellan övre och undre rambiten? Har du tillräckligt med plats för att få in linjärer däremellan? Måste ju säga att det ser sjukt bra ut! Med en sån fräs skulle jag vara nöjd. Jag har visserligen lite känning på prylar just nu, men det är långt ifrån att det går i lås, och då saknas det fortfarande massor för att komma i samma klass som ditt bygge här.
Nej jag har inga linjärenheter ännu.
Jag har inte till 100% bestämt vart dom ska sitte heller.
Antingen blir det precis innanför profilerna, eller så blir det ovanpå profilerna på "traditionellt" sätt.
Men sätter jag dom innanför så ska dom sitta med skenen hängande, och vagnarna ovanpå balken.
Jag har inte gjort någon ritning till detta bygge utan jobbar lite på frihand
Provar mig fram så att säga
Jag har inte till 100% bestämt vart dom ska sitte heller.
Antingen blir det precis innanför profilerna, eller så blir det ovanpå profilerna på "traditionellt" sätt.
Men sätter jag dom innanför så ska dom sitta med skenen hängande, och vagnarna ovanpå balken.
Jag har inte gjort någon ritning till detta bygge utan jobbar lite på frihand

Provar mig fram så att säga
Skenan hängande och vagnarna ovanpå balken? Nu får du nog ta fram dina paintskills...
Du menar "uppochner", och att det skulle få plats två vagnar efter varandra på portalbottnens ovansida? Eller räknar du med att använda en vagn?
Du menar "uppochner", och att det skulle få plats två vagnar efter varandra på portalbottnens ovansida? Eller räknar du med att använda en vagn?
Balken är 60mm som det sitter nu, men hade ett snack med en annan från EF innan och det kommer sitta en balk på 120x20mm istället och då kommer det få plats två stycken vagnar.
Skenorna kommer fästas i en 6 mm hardoxplatta som kommer att ligga ovanpå ramen.
Ovanpå denna kommer det ligga en T-spårsplatta
Skenorna kommer fästas i en 6 mm hardoxplatta som kommer att ligga ovanpå ramen.
Ovanpå denna kommer det ligga en T-spårsplatta
Då förstår jag, lär bli primafinfint.
Tack för det, ja vi får ju se när det blir färdigt.
Man får ta en liten bit i taget.
Slutversionen vet man inte hur det kommer att bli, man kommer på nya saker hela tiden.
Man får ta en liten bit i taget.
Slutversionen vet man inte hur det kommer att bli, man kommer på nya saker hela tiden.
Faan vilken snygg och bra CNC det där kommer att bli... och att ha dessa grejer bara liggandes är ju fantastiskt.. och att bara kunna sätta ihop en komplett CNC på bara ett par dagar är ju ännu mer fantastiskt..
Beställde nåt liknande från kina i November... fick ingen... men jag fick pengarna tillbaka..
Önskar man kunde ha nåt liknande.. fast en sån liten smidig som du har lär gå lös på minst 10 lopper med alla grejer man behöver...?
Verkligen snyggt bygge..
Har du gjort gavlarna själv.. ? alltså dom som du har försänkta svarta skruvar i.. ?
Beställde nåt liknande från kina i November... fick ingen... men jag fick pengarna tillbaka..

Önskar man kunde ha nåt liknande.. fast en sån liten smidig som du har lär gå lös på minst 10 lopper med alla grejer man behöver...?
Verkligen snyggt bygge..
Har du gjort gavlarna själv.. ? alltså dom som du har försänkta svarta skruvar i.. ?