Skriver inte ofta här och är dessvärre inte till nån hjälp för andra (på detta forum) men har fått bra hjälp tidigare och hoppas på nån förbarmar sig även denna gång.
I båten har jag haft en 30 A laddare för förbrukningsbatterierna på 12V, 215Ah. Den är en LADAC installerad 1998 och gick sönder 2007. Sparade den i skrothögen och plockade fram den häromdan. Tre år har vi kört en Biltemaladdare med fläkt och den har inte varit så bra. Bytte fläkten som lagren började att låta på men fläkten har ändå inte haft acceptabel ljudnivå. Vill inte ha fläkt som susar när vi ligger i lugna viken. Blev därför glad när den inte fungerade vid besök i båten häromdagen för att ladda.
Den gamla Ladac-laddaren hade inte fläkt och nu ska den igång på nåt vis.
Saknar schema men sökt lite halvhjärtat med oscilloscope. Principen tror jag är att den stora fulltrafon med mittuttag 2x13V ska växelvis ge en likspänning genom styrning med två tyristorer, en för positiva och en för negativa halva sinusvågen.
Jag kopplade bort gate-tråden men får ingen större spänning ut på den. Runt 0,3V c:a. De två tyristorerna heter SG25AA40. Ett styrkort är misstänkt trasigt.
an man se med ohmmeter med diodmätområde, om tyristorn sannolikt är hel eller kanske enklare är trasig. Mätte nu mellan de tre pinnarna med tyristorn frikopplad och får 33 Ohm mellan gate och katod och mellan de andra oändligt motstånd. Skulle man inte kunna förvänta sig ledning i framriktningen anod - katod? Nu alltså avbrott. Ohmmetern har väl ett 9V batteri tror jag. Eller krävs en puls på gate för att den ska leda anod - katod? Det är väl så en tyristor funkar så den är kanske hel om det är oändligt motstånd anod - katod?
Funderar lite på att göra ett kraftaggregat istället för laddare och styra det själv med potentiometer då jag irriterar mig på att "intelligenta" laddare försvårar livet ombord då spänningen åker upp till 14,5V och bränner lampor lite sporadiskt. Därefter lägger sig spänningen runt 13,5V så kylen har svårt att veta om den ska gå i högeffektläge (då den tror att motorn är igång och ska producera kyla till max). Eller tickar fram och tillbaka i de två lägena.
Bättre då att ha en styrning för t.ex 13,2V underhålls/driftläge och 14,5V för snabbladdning/batterikokning några timmar ibland. Har bra koll på batterierna med sep. instrument.
Finns det nån lämplig koppling till en triac eller tyristorbestyckat spänningsaggregat. Tänkte då få nytta av lådan som är en kalasbra burk av kraftiga aluminiumprofiler och transformatorn 2x13V och slippa kylfläkt.
Denna konstruktion kan bli den ultimata spänningsförsörjaren vid landström och lätt gå att laga själv. Reservkomponenter ska med i båten redan från början.
Det är där de fabriksbyggda laddarna kommer till korta. Kopplingsschema går inte att få fram och ny måste köpas (affärsidén är jag helt klar över).
Tackar för tidigare hjälp så länge.
Vänliga hälsningar
Forgus31
Batteriladdaren 30A med tyristorer har pajat.
-
Re: Batteriladdaren 30A med tyristorer har pajat.
Hej!
Tja jag vet inte om denna kopplingen kan hjälpa dig, jag sökte lite på Internet och hittade den:
http://powersupply.circuitelectronic.ne ... lead-acid/
/Ted
Tja jag vet inte om denna kopplingen kan hjälpa dig, jag sökte lite på Internet och hittade den:
http://powersupply.circuitelectronic.ne ... lead-acid/
/Ted
Nja, det behövs lite mer ström för mina batterier. Söker en enkel konstruktion runt 30A. Tycker det borde finnas en reglerkrets som grejar detta då 12V är den vanligaste blybatterispänningen. Har ju det "dyra" redan, låda, trafo och tyristorer (ev. trasiga). Kan byta tyristorer mot triac t.ex. Kan lätt helvågslikrikta och få c:a 18V liksp. från trafon. Ganska fiffigt annars att helvågslikrikta med tyristorer och slå två flugor, styra och likrikta med samma komponenter.
Eftersom du har de dyra delarna redan så är det kanske inte så krångligt att att bygga en egen lösning baserad på UC3906.
Kretsen finns på Elfa.
Kretsen finns på Elfa.
Elektor hade ju en tyristor preregulated nätagg för många år sedan som jag har för mig jag sett nån länk till här nånstans. Den var väl på 10 amp iallafall, så en liten moddning av schemat så..
Försök laga den gamla laddaren, det är en mycket bra och beprövad konstruktion.
Jag har tyvärr inget schema men om jag minns rätt så är den inte speciellt komplicerad. Principen är att tyristorn (tyristorerna) triggas av nätfrekvensen och man styr tiden som tyristorn ”hänger kvar” med hjälp av spänningen över batteriet. Det utvecklas inte mycket värme i denna typ av laddare. Principen (pulsladdning) skyddar batterierna från sulfatering på ett ganska effektivt sätt samtidigt som vattenförbrukningen hålls på ett minimum.
Jag har tyvärr inget schema men om jag minns rätt så är den inte speciellt komplicerad. Principen är att tyristorn (tyristorerna) triggas av nätfrekvensen och man styr tiden som tyristorn ”hänger kvar” med hjälp av spänningen över batteriet. Det utvecklas inte mycket värme i denna typ av laddare. Principen (pulsladdning) skyddar batterierna från sulfatering på ett ganska effektivt sätt samtidigt som vattenförbrukningen hålls på ett minimum.
-
Hej
Hänger inte riktigt med men omvandlar du först DC till sinusvåg för att sedan ladda ett batteri? Eller är det via landströmmen?
Jag rekommenderar iaf att du kollar in CTEKs nykomling, D250s Dual och smartpass. Har visserligen inte en sådan själv ännu men den står högt upp på inköpslistan och kommer att användas i en koppling som deras tekniker inte tror på men som jag tror kommer funka kanon.
Den klara visserligen inte 30A som du var ute efter men väl 20A har jag för mig.
Har en XS3600 sedan tidigare från CTEK som fått stå ut en massa omild behandling och funkar kanon. Bara att koppla in och glömma bort under vintern.
Glad Påsk till er alla!
Hänger inte riktigt med men omvandlar du först DC till sinusvåg för att sedan ladda ett batteri? Eller är det via landströmmen?
Jag rekommenderar iaf att du kollar in CTEKs nykomling, D250s Dual och smartpass. Har visserligen inte en sådan själv ännu men den står högt upp på inköpslistan och kommer att användas i en koppling som deras tekniker inte tror på men som jag tror kommer funka kanon.
Den klara visserligen inte 30A som du var ute efter men väl 20A har jag för mig.
Har en XS3600 sedan tidigare från CTEK som fått stå ut en massa omild behandling och funkar kanon. Bara att koppla in och glömma bort under vintern.
Glad Påsk till er alla!