Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?

Användarvisningsbild
Perkla

Re: Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?

Inlägg av Perkla »

Marta skrev:Skriv två OH-filmer och lägg ovanpå varandra. Ett fönster dagtid kan vara ljusbord om Du inte har något bättre. Fäst samman dem med tape. Du skall inte kunna se ljus igenom dem när de hålls upp mot en kraftig ljuskälla. Kan Du det är det meningslöst att gå vidare.

Ersätt halogenlampan med t.ex. best. nr. 63195 från Kjell & Co, det kan sättas i en vanlig armatur för 15W lysrör. Det måste förhandsbeställas om Du hämtar i butik. Gör en testexponering genom att täcka testplattan med en bit papp som Du flyttar var 5:e minut. Du skall då givetvis ha film med mönster, samma belysningsavstånd och samma glasbit över som Du använder för det riktiga kortet. De tunnaste linjerna Du tänker använda bör finnas med på testkortet.

Framkallningen tar under en minut med kort från Conrad/Bungard och framkallare från Electrokit/Welleman. Skölj noggrannt med vatten omdelbart när framkallnngen är klar. Mönstret skall framträda tydligt och all lack vara borta runt omkring. När Du etsar så gör det i dämpad belysning. Kortet är fortfarande ljuskänsligt.

Ditt resultat ser ut som om det var underexponerat. Ser ut sm om där är en rektangulär "skugga" från där filmen legat och det är ett säkert tecken på underexponering. Det fungerar inte med "man tager vad man haver", UV-rör är nödvändigt, men dyr UV-låda klarar Du Dig utan.

Vill Du absolut prova med något Du redan har hemma så testa ett vanligt lysrör eller lågenergilampa med rör. Ger troligen minst lika mycket UV som en halogenlampa och mycket mindre värme.

Skulle åxå kunna tro att det är underexponerat... jag har ett 13 watts lysrör i en skrivbordslampa som jag använt i ca 10 minuter på ett avstånd på ca 18-20cm... dessutom har det tagit längre tid än 1 minut att framkalla.. möjligen 3 minuter på det kortet som jag har bild på här.. kanske åxå ett tecken på underexponering med OH film.. ?
ds77

Inlägg av ds77 »

Du har inte fått bort resisten, tror jag. Förmodligen pga för lite belyst.

Testa på en liten bit kort och med lika mycket OH-film framför som du använder sen med ett litet mönster på(upprepat några gånger). Belys och täck alla mönster utom ett med något ogenomskinligt, efter 5 min drar du fram och blottar det andra(upprepade) mönstret, upprepa detta några gånger tills du totalt belyst det först mönstret i minst 30 min. Framkalla och etsa, så bör du se vad som blir bra med din lampa.

Du kan ju prova att minska avståndet till lampan, även om det är bra med avstånd för ljusspridningen så minskar ju styrkan snabbt.

Som sagt har belysning och framkallning lyckats ser du nästan direkt när du doppar ner kortet i etsvätskan att det blir en förändring på den bara kopparen, det blir lite rosa kan man beskriva det som, blir det inte det så har man kvar resist på kortet. Ibland kan det bli som en tunn film kvar av fotoresisten efter framkallningen, om man _försiktigt_ gnuggar lite brukar den försvinna.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag ska ta o testa lite på olika små bitar och OH för att se vad som funkar och inte.. tror jag ska minska avståndet lite med lampan.. och möjligen testa att belysa det runt 15-20 minuter för att se hur det blir när jag framkallar... tar små bitar nu när jag testar så slipper jag slösa på korten.

Ang etsningen så jag har nu idag dubbelkollat så jag verkligen blandade rätt igår... o det gjorde jag.. och värmen i vattnet var åxå bra så vitt jag vet under den timman jag höll på utan direkt resultat... blev bara lite små etsning som det syns på bilderna ovan..
ds77

Inlägg av ds77 »

Bild

Om du ser på kanten i de små hålen på den bilden så ser du att det är lite rosafärgat, så ska hela ytan bli snabbt om belysning och framkallning har lyckats.

testa någon bit upp till 30m också tycker jag.

Edit: Alltså hela ytan förutom där du vill ha ledningar :vissla:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Alltså... efter framkallning så ska ytan på kortet vara den rosa färgen ? ja där det inte är nåt mönster vill säga..

Är det tecken på att resisten är förbrukad och kortet är nu klart för att sköljas, möjligen torkas av lite och sen etsas.. ?
Borre

Inlägg av Borre »

Nej när du stoppar ner den i estvätskan ska den ganska snabbt blir "rosafärgad".

Gör ett kort som är tex 10x2cm med upprepande mönster på. Börja med att belysa 2x2cm genom att täcka för övriga kortet med tjockt papper eller något, efter tex 5min drar du undan pappret 2cm så 4x2cm belyses, upprepa efter lämplig tid tills hela kortet är belyst. Då har du ett kort som är belyst med fem olika tider, så när du framkallat och börjat etsat ser du lätt vilken tid som passar bra.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag har nu gjort 4 stycken små bitar... som jag tänkt belysa med olika tider.. eftersom jag vet hur det ser ut efter 10 minuter så börjar jag på 15, sen det andra på 20 och det andra på 25 och det sista på 30 minuter.. bara för att jag vill se vilken skillnad det är på dom olika tiderna.. och vilken som passar bäst för min lampa..

Ska göra så jag kan belysa alla på samma gång så slipper processen ta så lång tid..
Borre

Inlägg av Borre »

Ja givetvis ska du belysa korten samtidigt, helst framkalla och etsa också, för att det ska vara samma förutsättningar förutom belysningstiden. Det är det som är mycket enklare om man har ett kort som belyses med olika tider än flera lösa.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Kan nämna att jag måste belysa 20 minuter på 20cm avstånd med det nämnda 15W UV-röret från Kjell för att få en "ren" framkallning utan resist kvar på de belysta områdena. Känns länge, men kan bero på den 4mm glasbit av okänd sort som används för att pressa filmen mot kortet.

Direkt mot kortet utan film och glasbit för att sedan kunna framkalla bort resisten efter etsning räcker det med 10 minuter.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja etsa kan jag inte göra... är nåt som inte stämmer... måste få in lite mer tips innan det är värt att testa o göra iordning nåt nytt etsbad..
sneaky

Inlägg av sneaky »

Men.. du har ju fått en bunt tips och kontentan av det som sagts verkar ju vara att det är just underexponering som är boven. Prova det som beskrivits för att se om längre exponering ordnar till det. Testar du med en liten tunn bit laminat som du stegvis "avtäcker" så kommer det inte gå åt många korn av kemikalierna för testframkallning och etsning.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Är kortet renframkallat så har etsningen alltid fungerat helt perfekt för mig med det pulver som Kjell säljer. Är märkt "Scan Kemi". Etsvätskan skall vara riktigt varm, precis så det går att hålla med handen utanpå skålen och nästan ännu varmare, och skålen skall agiteras hela tiden. Det är bäst om kortet kan hållas stilla så det inte följer med vätskan för att få bästa omsättning. Annars tar stora ytor så mycket längre tid att etsa bort att tunna täta linjer kan skadas.

Framkallaren bör inte sparas. Blanda ny vid varje tillfälle, detta är viktigt för ett bra resultat. Jag väger upp pulvret på en brevvåg och blandar till 2dl åt gången så slösas det inte med framkallare. Den skall hålla drygt 20 grader, inte kallare. Efter 3 till 4 100x160 enkelsidiga kort är den slut.
Agitera skålen under hela framkallningen. Tar det som det skall så syns det som strimmor i vätskan när den upplösta resisten lämnar kortet och det luktar på ett mycket speciellt sätt i varje fall med Bungard-kort. Det går snabbt, 45 sekunder räcker.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Så hur vida kortet etsas eller inte i själva etsningsprocessen har mycket med att göra hur framkallningen blev.. ?

Trodde i största allmännhet att det inte hängde ihop så mycket.. framkallningen har ju således bara med vad jag vill etsa och inte.. etsa ska den ju göra endå likväl som ett helt blankt kort som det inte är nåt OH framkallat på.. ??

Är mönstren veka och framkallningen dålig.. så bör den ju etsa bort det mesta .. även det som jag kanske inte ville skulle etsas men mönstret var för svagt och därför etsades det bort åxå.. ?

Eller är jag ute och cyklar nu.. ?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja.... växla ner nu :)

Skämt åtsido, filmen som ligger på koppar är ju ett skydds skikt så om du inte exponerar så kan du ej heller etsa nåt då den ligger där och skyddar kopparn.

Tillräckligt belyst 'på rätt sätt' och dito framkallat så tas 'skyddet' bort från kortet och du kan således etsa bort det som ej skall vara kvar.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nu har jag testat 4 bitar i 15,20,25 och 30 minuter... biten i 30 minuter blev avsevärt mycket tydligare än alla andra.. men endå inte tillräckligt tycker jag..

Så nu ska jag testa ett vanlig lysrör som jag har i en armatur som är på runt 13 watt nånting.. ska göra 3 bitar till, börjar på 10 och sen en på 15 minuter och den sista på 20 minuter... tror avståndet blir det samma som tidigare, ca 18-20cm...

Jag förstår nu att fotoresisten måsta vara helt förbränd för att etsningen ska funka... felaktig framkallning gör att plattan fortfarande har fotoresist kvar och kan således inte etsas... kanske om man håller på i flera timmar att fotoresisten kan etsas bort..

Tack för mycket mycket bra tips och råd.. jag återkommer inom kort med info om hur dom tre nya bitarna blev..
Skriv svar