Vilken temperaturgivare är detta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
vedeldaren

Vilken temperaturgivare är detta?

Inlägg av vedeldaren »

Hej,
Har en AC som har en minumum temperatur på 21 grader på inställningsenheten.
Jag tänkte försöka lura den genom att montera någon typ av motstånd eller liknande i serie med temperaturgivaren för att få en offset, men hur listar man ut vilken typ av givare man har ?
Den ser ut som ett knappnålshuvid doppad i svart plast, inga beteckningar.
Om det är en PT100 eller PT1000 så ger det sig ganska snabbt men om det är något annat, hur listar man ut det då?? NTC PTC Ni1000 mm
Jag vill kunna köra några grader lägre, typ 18 grader.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vilken temperaturgivare är detta?

Inlägg av TomasL »

Det finns en orsak till att minitemperaturen är satt till +21.
Förmodligen kommer den inte att fungera vid lägre temperatur.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Japp, med stor sannolikhet dumt att lura AC'n till nåt den inte vill göra från fabrik, det fanns nog en anledning.

Men, för att få svar på frågan så får du ju börja med att mäta den. Och för det får koppla loss den och mäta motstånd över den vid kända temperaturer.
Då blir det lättare att gissa.
ds77

Inlägg av ds77 »

Liknar den 60-290-61 ?
vedeldaren

Inlägg av vedeldaren »

TomasL skrev:Det finns en orsak till att minitemperaturen är satt till +21.
Förmodligen kommer den inte att fungera vid lägre temperatur.
Det kommer inte vara några problem att sänka denna några grader, 21 grader är nog satt som låggräns mest av ekonominska skäl.
Jag skall löda loss och mäta givaren.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Är du säker på detta?

Tänker mest att TomasL brukar ha rätt bra koll på den här typen av anläggningar...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Med tanke på årstiden antar jag att du kör den i värmeläge, och vill ha kallare inne, eller gäller det kyldrift?

Om det gäller kyldrift är det säkert inga problem, men det förvånar mig att den inte går lägre i kyldrift från fabrik.

Gäller det värmedrift är det inte osannolikt att du får problem med avfrostningen - om inte innetempen är tillräckligt hög hinner innedelen frysa ihop innan utedelen tinat vid avfrostningen. Dyrare modeller som har möjlighet till 16 grader eller kallare är speciellt konstruerade för att komma runt detta problem.

Om man vill köra underhållsvärme med en billig modell så är tipset att sätta den i ett litet rum i huset, kör den på 21 grader och ställ dörrarna lite på glänt. Då blir det 21 grader i det lilla rummet och 10 grader i resten av huset, avfrostningen fungerar fint.

TomasL vet vad han pratar om :vissla:
vedeldaren

Inlägg av vedeldaren »

Nej jag vill kyla ett rum på ett kontor till en lägre temperatur än resten av kontoren.
Personen som sitter där vill av medicinska skäl har en lägre temp i rummer.
För att åstakomma detta samtidigt som kollegorna vill har normal temp så finns inte många alterantiv då vi tillför tempererad luft i ventilationen.
Det finns redan en befintligt aggreat i rummet som körs på sommaren med bra kapacitet och varför man inte skulle kunna använda detta till att sänka tempen några grader förstår jag inte.
Nu kommer säkert någon på att man kan stänga ventilationen som värmer rummet men det kan man inte för det finns krav på luftombyte också. Däremot drar vi ner detta till ett minimun.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

vedeldaren skrev: Det kommer inte vara några problem att sänka denna några grader, 21 grader är nog satt som låggräns mest av ekonomiska skäl.
Jag skall löda loss och mäta givaren.
För det mest faktiskt inte (ur tillverkningsekonomiska skäl kan det dock vara så)

Orsaken till att man inte tillåter för låga temperaturer är att kondensorn i regel blir för stor, vilket då kan innebära att man "överkondenserar" och allt köldmedia stannar kvar i kondensorn samt att man inte får tillräcklig avfrostningskapacitet (gäller främst värmepumpar).
När det gäller kylmaskiner, så är det i princip detsamma, samt att förångningen kan bli för låg för maskinen.
Det kan dessutom innebära att oförångat köldmedia sugs in i kompressorn med vätskeslag som följd.

När det gäller dessa massproducerade maskiner är oftast marginalerna mycket små.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tillför 3 grader till termostaten med ett lagom effektmotstånd, liknande nattsänkningen på elelement.

Protte
Skriv svar