Konspiration, med dåliga kondensatorer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Staffan

Konspiration, med dåliga kondensatorer?

Inlägg av Staffan »

Stog med en ganska död HP-bläckstråle (C6180) i helgen och skulle just till att slänga bort den. Men såg samtidigt att HP inte har nån ny som passar mig lika bra, så jag tänkte att jag skulle se om det var nåt lätt som kunde fixas. Öppnar skrivaren och ser en elektrolyt som ser misstänkt "fet" och missfärgad ut. 10v 330uF. Byter den och skrivaren funkar perfekt. Jaha - nu igen alltså. Alla möjliga prylar som pajjar gör det p.g.a. en överansträngd konning. Nätagget i DVD:n slutade fungera av precis samma anledning. TÄNK om jag hade slängt skrivaren och köpt en ny? Jag hade fått kassera allt bläck som satt i + dom som låg på kö bredvid skrivaren = 1.500 spänn minst, och sen en ny skrivare för 1.500 spänn. Nu räckte det med en konning för 3 kronor. Jag är inte konspiratorisk i vanliga fall men nog tusan väljs elektrolytkonningar så att dom får en livslängd på precis 1000 timmar. Sen är det dags att slänga prylen och köpa en ny. Ska vi rädda den här planeten så har vi en rejäl uppförsbacke därifrån vi är idag.
Nog måste man väl chansa på att laga först istället för att slänga? Oftast är det bara en liten diod som har lagt av. Värst är "strömdosorna" som är helt ingjutna. Dom pajar oftast men är svårast att laga. Nån annan som lagar? Eller ska man ge upp? :roll:
Senast redigerad av blueint 14 februari 2011, 18:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Intetsägande rubrik (var: Konspiration)
blueint
Kontakt:

Re: Konspiration, med dåliga kondensatorer?

Inlägg av blueint »

Dom första dåliga kondensatorerna skylldes på tillverkningsfel med dåligt elektrolytblandning. Vid det här laget borde detta vara passerat.. :vissla:
Bara att byta vid behov mao?

Med strömdosor avser du dom switchade omvandlare som sitter som mobilladdare och laptop nätdelar?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

du har nog i princip rätt, valet av komponenter är inte för att dom skall fungera länge och bra, utan billigast möjliga , bara det inte ökar kostnaqden för mycket under garantitiden

jag brukar göra en snabbkoll på söndriga saker och räddar ungefär hälften utan större ansträngning
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jepp, som regel skiter de i det sedan, även om de får byta några exemplar under garantitiden är det snabbt intjänat för dem.

(OffTopic, har du också åkt på chickenpox av din avatar att döma? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Staffan

Inlägg av Staffan »

Chickenpox - då finns det alltså ett namn på det? Tjohoooo!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Problemet är väl mest att man hela tiden ligger på gränsen vad det gäller specifikationerna, byter man till kondingar som ska klara högre temperatur och kanske högre spänning så blir det sällan problem.

På kinesiskt junk ser man ju dessutom ganska ofta kondingar som kanske är märkta 10V som arbetar på en drivspänning på 12V osv..
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det är svårt att motivera ett 20% högre pris på en digitalkamera med argumentet att dina barnbarn kommer att tacka dig. Teknikprylar blir snabbt omoderna.

Det finns dom som påstår att problemet kommer från ett system-fel i elektronikmarknaden:

1. Lägger man en extremt stor order på kondensatorer så kör fabriken en egen serie till dig för ett mycket lågt pris.
2. Grossister blir då löjligt dyra i jämförelse.

Det leder till:

3A. Så man lägger en extremt stor order och säljer det man inte behöver billigt till någon annan "3B"
3B. Man kan inte lägga en extremt stor order och köper istället en stort parti från en okänd person "3A" som råkar ha för många.

Som leder till:

3C. Det blir lönsamt att tillverka extremt billiga förfalskade kondensatorer som då ser ut att vara "vanliga bra kondensatorer". Köparen "3B" vet inte om detta och betalar ett hyggligt pris för förfalskningen.

4. Några konsumenter får det jobbigt på grund av 3C men ofta är prylen omodern innan det inträffar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är lite intressant med just elektrolyter. En kompis som arbetat som komponentingenjör på Ericsson berättade hur det såg ut hos tillverkarna i Asien.
Man tillverkar mängder av standardkondingar, men så har man ofta en proffsvariant. Skillnaden består (oftast) av att det sitter en plastgrunka i botten som håller lindan på plats.
Häftigast är dock så kallade High End- eller Audio Quality-kondingar vilka som regel är standardkondingar med blå eller svart krympslang med guldtryck, och ett tio gånger högre pris ... :humf: :lie: :eh:
*Teknikern*

Inlägg av *Teknikern* »

Inte bara kondingar, utelämnar man någon form av avstörning mellan transformator och resten brukar det bli pannkaka så fort åskan går i grannkommunen. Jag tog reda på en pelletskamin med kass elektronikbox som var på väg till tippen, bytte alla halvledare och la till ett nätfilter och voila, en fullt fungerande pelletskamin för 300 spänn istället för 35,000:- som den kostade i butiken. :happy:
Skriv svar