Jag tänkte bygga en sak jag har haft i åtanke ett par år, och behöver lite hjälp om var jag kan vända mig för att få tag på komponenter.
Jag vill på något sätt framställa två kretskort, fristående från varandra, som sedan ska byggas vidare in på olika håll. Det jag vill, är att det ena kretskortet skall kunna skicka en signal till det andra vid slutning av en krets. Helt enkelt, bara -signal, eller -inte signal. Signalen behöver inte skickas speciellt långt, utan bara ungefär 10 meter. Strömförsörjningen på det ena kortet (sändaren) ska drivas av en transformator, och det andra ska drivas av ett batteri.
Hur går jag vidare, kära forummedlemmar. Finns det färdiga delar för detta ändamål, eller lödar man ihop delar själv? Byggde till specialarbetet en liknande sak, fast jag plockade hela kretskorten från en radiostyrd bil och dess styrenhet. I det fallet kunde man verkligen säga att det inte blev speciellt effektivt, då krestkorten där kunde kommunicera med ca 10 funktioner, medans jag bara var ute efter en. Har någon lite kunskap inom sånt som jag försöker beskriva?
Ha det, och tack på förhand