behöver hjälp ang elektonik=)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
swampen

behöver hjälp ang elektonik=)

Inlägg av swampen »

Tjena Elektronikforumet!
Jag tänkte bygga en sak jag har haft i åtanke ett par år, och behöver lite hjälp om var jag kan vända mig för att få tag på komponenter.

Jag vill på något sätt framställa två kretskort, fristående från varandra, som sedan ska byggas vidare in på olika håll. Det jag vill, är att det ena kretskortet skall kunna skicka en signal till det andra vid slutning av en krets. Helt enkelt, bara -signal, eller -inte signal. Signalen behöver inte skickas speciellt långt, utan bara ungefär 10 meter. Strömförsörjningen på det ena kortet (sändaren) ska drivas av en transformator, och det andra ska drivas av ett batteri.

Hur går jag vidare, kära forummedlemmar. Finns det färdiga delar för detta ändamål, eller lödar man ihop delar själv? Byggde till specialarbetet en liknande sak, fast jag plockade hela kretskorten från en radiostyrd bil och dess styrenhet. I det fallet kunde man verkligen säga att det inte blev speciellt effektivt, då krestkorten där kunde kommunicera med ca 10 funktioner, medans jag bara var ute efter en. Har någon lite kunskap inom sånt som jag försöker beskriva?

Ha det, och tack på förhand :)
Användarvisningsbild
jesse

Re: behöver hjälp ang elektonik=)

Inlägg av jesse »

Hej och välkommen till forumet :P

Jag tror nog att det lämpligaste är att leta efter färdiga kretskort eller saker man kan plocka korten ur, någon slags fjärr-grej. Underförstått förstår jag att signalen ska skickas trådlöst. Det går att skicka med IR (som en fjärrkontroll) eller med radiovågor. IR har begränsningen att man inte kan skicka signalen om något skymmer sikten.

Sen beror det lite på hur signalen ska användas. På/av låter kanske enkelt, men ofta skickas koder endast vid förändring för att man inte ska behöva sända hela tiden. Då kan t.ex. en puls betyda "sätt på" och två korta pulser betyder "stäng av". Jag tror Kjell & Co har färdiga moduler eller byggsatser både för RF och IR.

t.ex. IR sändare, 2 kanaler
Velleman MK162 Nivå:2/5

Eller varför inte Trådlös dörrklocka
Billigare och går genom väggar, men det gäller att kunna "koda" så att man får funktionen "på" och "av". Det kanske räcker att den sätter "på" varannat tryck och "av" vid varannat. Här gäller det att kunna plocka ut signalen från mottagaren på ett lämpligt sätt - inte alltid helt självklart.

Vill du experimentera och löda lite mer så kan det kanske gå att använda Ultrasonic transducer sändare och Ultrasonic transducer mottagare från Electrokit. Dessa sänder signaler via ultraljud. Vet inte hur långt signalen kan nå, men den kan väl knappast gå genom väggar.
jah

Inlägg av jah »

Du får nog utveckala din beskrivning lite. "signal" kan betyda vad som helst från en enkel ström till/från via en strömbrytare till satelitsignaler på många GHz...

Vad är det du vill åstadkomma?

/J
swampen

Inlägg av swampen »

Tack! Verkar vara ett forum som kan leverera, trots lördagkväll!

Med signalen som ska skickas menar jag helt enkelt såhär:

Sändaren ska, när man håller inne en knapp skicka signaler till mottagaren via radiovågor. Allt som ska hända på mottagaren, är att en lampa ska lysa.

Dvs mottagaren lyser när man håller inne knappen på sändaren! IR var en god idé, men jag har för avsikt att sända signalen genom en vägg, och då faller både IR och ultraljud väl bort. Mitt mål är att tillverka mer än en sådan här uppsättning sändare/mottagare. Då bör det ju bli kostnadseffektivare att bygga mer från scratch, än att slakta befintliga grunkor.

mvh
Nerre

Inlägg av Nerre »

Köp en trådlös dörrklocka så borde det vara löst.

Bygga själv blir INTE billigare.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

eaby Item number: 230413314489
eller liknande

dock så är de mottagren som tar lite ström hela tiden

finns massor av andra lösningar, men jag har annvänt ovanstående sorter många gånger för att slippa mycket mycket arbete med att bygga själv
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Bygga egna radiosändare och mottagare är svårt och om det ska fungera riktigt så är det inte heller billigt.
Det finns moduler att köpa för den som vill bygga själv, t.ex. denna 433MHz Tranceiver erwf3022 från Swech. Den har visserligen kapacitet att överföra massor av data, men det blir inte mycket enklare att överföra en "on/off"-signal på något annat sätt. Hur du använder en sådan på enklaste vis för att få din funktion vet jag inte, men swech har säkert någon idé om du vill köpa sådana.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Du kommer ju vilja överföra någon kod hursomhelst. Med en ren on/off-signal så kan/kommer dina mottagare trigga på störningar. Skicka t.ex. ett visst tecken som 8-bitars ASCII. Har rätt tecken kommit fram? Switcha. Kom inte rätt tecken fram? Ignorera.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Trådlös dörrklocka!
Skriv svar