stegmotor drivares insignal
stegmotor drivares insignal
Svårt att bestämma om tråden hörde hemma i Mekatronik eller uC
Till frågan,
Hur ser signalerna ut till stegmotor driver korten, de har ju ofta 3 ingångar: gnd, step, dir
Jag har surfat/googlat lite och fått fram att på dir ger man 0 alt 5v för att ställ rotationsriktning.
step är mer oklar, kör man in en PWM (0-5v) där med godtyklig frekvens mellan lägsta och högsta frekvens stegmotor drivkretsen klarar, och duety cyklen = hur snabt motorn snurrar?
Eller är jag helt ute och cyklar?
EDIT
Hittade en film på tuben, där såg det ut som att duety cykeln var satt till 50% och frekvensen ökades för högre varv.
Till frågan,
Hur ser signalerna ut till stegmotor driver korten, de har ju ofta 3 ingångar: gnd, step, dir
Jag har surfat/googlat lite och fått fram att på dir ger man 0 alt 5v för att ställ rotationsriktning.
step är mer oklar, kör man in en PWM (0-5v) där med godtyklig frekvens mellan lägsta och högsta frekvens stegmotor drivkretsen klarar, och duety cyklen = hur snabt motorn snurrar?
Eller är jag helt ute och cyklar?
EDIT
Hittade en film på tuben, där såg det ut som att duety cykeln var satt till 50% och frekvensen ökades för högre varv.
Re: stegmotor drivares insignal
Nja, PWM är används inte som insignal till stegmotordrivare. Kanske i något märkligt specialfall.
Det är snarare frekvensmodulering, även om man normalt inte använder den benämningen.
Alltså, för varje puls du skickar in på STEP så rör sig motorn ett steg/mikrosteg i riktningen som bestäms av DIR-signalen, som är hög eller låg.
Om du bara vill köra en stegmotor som en vanlig DC-motor, utan krav på positionering så kan du använda en PWM-utgång i mikrokontrollern där du ställer pulsbredden till något lämpligt och sedan ändrar frekvens efter vilken hastighet du vill ha på motorn.
Det är snarare frekvensmodulering, även om man normalt inte använder den benämningen.
Alltså, för varje puls du skickar in på STEP så rör sig motorn ett steg/mikrosteg i riktningen som bestäms av DIR-signalen, som är hög eller låg.
Om du bara vill köra en stegmotor som en vanlig DC-motor, utan krav på positionering så kan du använda en PWM-utgång i mikrokontrollern där du ställer pulsbredden till något lämpligt och sedan ändrar frekvens efter vilken hastighet du vill ha på motorn.
Så om man till exempel vill snurra motorn 10 steg skickar man 10 pulser, frekvensen bestämmer hur snabbt stegen utförs ?
Smidigt !
Smidigt !
- Klas-Kenny
Har själv funderat på att skapa denna tråd ett tag, så nu lånar jag din 
Så, om man kör Mach3 på en dator med parallell-port får man alltså ut en STEP och en DIR-signal på var sin pinne, till var och en axel (dvs tex. 3*2 pinnar till 3 axlar)?
Så om man vill bygga sitt eget drivkort är i princip allt som behövs en µC som stegar stegmotorn med hjälp av några transistorer i rätt riktning på var STEP-puls?
Vad är det då som gör dessa kort så (relativt...) dyra? Borde bara kosta några tjugor i komponenter.

Så, om man kör Mach3 på en dator med parallell-port får man alltså ut en STEP och en DIR-signal på var sin pinne, till var och en axel (dvs tex. 3*2 pinnar till 3 axlar)?
Så om man vill bygga sitt eget drivkort är i princip allt som behövs en µC som stegar stegmotorn med hjälp av några transistorer i rätt riktning på var STEP-puls?
Vad är det då som gör dessa kort så (relativt...) dyra? Borde bara kosta några tjugor i komponenter.
KlasKenny: Det finns en del gamla trådar om Jojjes stegmotorkort, och diskutioner om vad man behöver ta hänsyn till.
Det finns också en tråd om den optimala H bryggan.
Det kan nog ge lite kött på benen innan du börjar konstruera den nya G540 för några tjugor
Det finns också en tråd om den optimala H bryggan.
Det kan nog ge lite kött på benen innan du börjar konstruera den nya G540 för några tjugor

Att driva en stegmotor i helsteg är supersimpelt, göres lätt med några 555'or (har ett sånt kort som jag tillverkade i gymnasiet). Men när man vill ner på mikrosteg så blir det betydligt mer avancerat. Man vill få motorn att stanna i en viss position mellan två fasta steg, vilket kräver speciell drivning. Många populära stegmotordrivare använder väl FPGA-kretsar för logiken, och sen diverse förstärkare (spekulation, jag har inte analyserat hur kretsarna ser ut).
> Hur ser signalerna ut till stegmotor driver korten, de har ju ofta 3 ingångar: gnd, step, dir
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår mig på en del trådar...

Varför slår man inte bara upp dokumentationen på kortet ?
> Vad är det då som gör dessa kort så (relativt...) dyra? Borde bara kosta några tjugor i komponenter.
Varför kostar en Volvo flera 100.000:- ? Metallvärdet är ju bara några tusen ?
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår mig på en del trådar...

Varför slår man inte bara upp dokumentationen på kortet ?
> Vad är det då som gör dessa kort så (relativt...) dyra? Borde bara kosta några tjugor i komponenter.
Varför kostar en Volvo flera 100.000:- ? Metallvärdet är ju bara några tusen ?
- Klas-Kenny
AndLi: Ja det är klart, att jag inte tänkt på det, Jojjes kort borde vara ganska väl diskuterat.
Vad har H-brygga med saken att göra?
Stegmotorer kräver väl ändå ingen polvändning...
Sen så är väl Gecko-drivarna kanske lite mer avancerade än vad en annan skulle behöva för en första "leksaks"-cnc
Sodjan: Ja, det är klart
I och för sig, Jojjes kort kostade väl under 1000-lappen om jag inte minns fel, med fabrikstillverkade kort och allt.
Om han skulle tjäna något på det kan de inte kostat så värst mycket i komponenter.
Vad har H-brygga med saken att göra?

Sen så är väl Gecko-drivarna kanske lite mer avancerade än vad en annan skulle behöva för en första "leksaks"-cnc

Sodjan: Ja, det är klart

Om han skulle tjäna något på det kan de inte kostat så värst mycket i komponenter.
KK: Unipolära behöver ingen polvändning, men bipolära gör...
edit: Hmm jag köpte en Gecko till min första CNC som jag bygger nu
edit: Hmm jag köpte en Gecko till min första CNC som jag bygger nu

Senast redigerad av AndLi 13 februari 2011, 23:41:21, redigerad totalt 1 gång.
Om en viss vara (som finns på den öppna marknaden) skulle vara
kraftigt och omotiverat överprissatt (och det inte är en väldigt liten
nisch-marknad) så kommer det andra liknande produkter med att
"bättre" pris ganska snart. Det är den generella regeln i alla fall.
kraftigt och omotiverat överprissatt (och det inte är en väldigt liten
nisch-marknad) så kommer det andra liknande produkter med att
"bättre" pris ganska snart. Det är den generella regeln i alla fall.