Säkerhetsventil i gasolspid/ugn som bråkar...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

Säkerhetsventil i gasolspid/ugn som bråkar...

Inlägg av PeterH »

Vi har en gasolspis med ugn i stugan som krånglar och tänkte höra om någon av er har koll på tekniken... Det är alltså ugnen som inte fungerar bra, närmare bestämt säkerhetsventilen eller sensorn till den. Det finns ju en liten kapsel vid lågan som när den blir varm öppnar säkerhetsventilen så att gasen fortsätter strömma, slocknar lågan stängs ventilen för att inte gasfylla lokalen.

Problemet är att ventilen aldrig öppnar (har aldrig fungerat, spisen är ganska ny men jag fick inte tummen ur och kontaktade därför inte säljaren innan garantin gått ut) så nu måste man hålla reglaget intryckt manuellt för att använda ugnen. Frågan är om någon här vet lite mer detaljerat hur det fungerar? Jag antar (eftersom jag inte vet) att sensorkapseln är fylld med antigen någon gas eller vätska som expanderar vid värme, frågan är om det kan vara ett läckage på ledningen från sensorn eller något annat? Kan man i så fall fylla på vätska/gas för att få till funktionen igen? Eller måste hela sensor, ledning och ventil bytas ut?

Förstår att det inte är lätt att svara utifrån min beskrivning, men jag har inte hämtat ugnen från stugan än så jag kan fota detaljer (för mycket snö för att komma dit :doh: ) Men ni kanske har teorier om vad det skuell kunna vara, om det är gas eller vätska och om det en är möjligt att löda igen hål och sedan fylla på ny vätska/gas?
PF013

Re: Säkerhetsventil i gasolspid/ugn som bråkar...

Inlägg av PF013 »

Sådana tändsäkringar brukar faktiskt vara elektriska. Sensorn är ett termoelement som ger tillräckligt med ström för att med en spole hålla ventilen öppen när sensorn är glödhet. En som jag mätte upp gav 50 mV i tomgångsspänning och 500 mA i kortslutningsström med sensorspetsen i en gasbrännare.

Så du behöver med stor sannolikhet inte vara rädd för att det ska läcka ut en massa gas eller vätska om du lossar sensorröret (som alltså egentligen är en koaxialkabel) från ventilen. Sen kan du mäta upp om du får nån ström från sensorn, och se om du kan få ventilen att fungera med motsvarande ström med ett labbaggregat.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Intressant! Jag får skruva isär och kolla lite mer... Hade inte en tanke på ström eftersom det inte finns i stugan (vedeldad värme och gasolspis för maten). Du menar alltså att den klarar av att generera tillräckligt med ström av bara värmen? Trodde det bara var ytterst små strömmar med termoelement...
PF013

Inlägg av PF013 »

Nja, det är små spänningar, men det kan bli ganska respektabla strömmar. Den jag mätte upp gav inte många mW, men som sagt en halv ampere. Med en tillräckligt lågohmig spole så räcker det för att hålla ventilen öppen.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Detta är till en varmvattenberedare, men principen för byte är densamma.
http://www.americanwaterheater.com/supp ... _instr.pdf
Skriv svar