Mikrokontrollern får bli en pic12f675 då jag har en sådan hemma. Den har 128byte eeprom. Med följande datastruktur får det plats 32 poster. De bitar som inte används kan användas som statusbitar för att ange om posten är ledig och om posten är ny.
Kod: Markera allt
år 4 bitar + månad 4 bitar = 1byte
dag 5 bitar => 1byte
timma 5 bitar => 1byte
minut 6 bitar => 1 byte
totalt 4bytes
Dörrklockans innandömme ses i bilden nedan. I glasbehållaren nere till vänster är det kvicksilver. När "stången" befinner sig i sitt bakersta läget rinner kvicksilvret bort från pinnarna i glasbehållaren som de gröna kablarna är kopplade till. Konstruktionen kan ses som en normalt sluten kontakt. Spänningen är 14VAC, jag antar att det är 50Hz sinus.
Dörrklocka
Jag tänkte strömförsörja picen från dörrklockan enligt schemat nedan + en 7805. L1 och R1 symboliserar spolen i klockan, värdet på L1 är okänt. RL symboliserar PICen och LCDn, 50ohm->100mA. Rejält i överkant tror jag. PICen drar väl max ett par mA, LCDn som är av typen OLED kommer att dra i storleksordningen 20mA.
Schema+simulering
För detektering av ett tryck tänkte jag använda kopplingen som finns i bilden nedan. Men med en 5,1V zener. Absolute maximum ratings för I/O-pinnarna är -0,3-5,3V vid 5V matningsspänning, så det bör gå bra.
Insteg+simulering
Kommentar, förslag på förändringar eller förbättringar?