stänga av relä med puls.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesse

stänga av relä med puls.

Inlägg av jesse »

Jag vill koppla ett relä till 230V AC så att:
1) reläet är "på" när strömmen ansluts / kontakten sätts i vägguttaget.
2) reläet förtsätter vara "på" så länge en open-collector-transistor är sluten. (denna är sluten redan innan strömmen sätts på).
3) när open-collector-transistorn bryter kretsen för en kort stund (ca 0.5-2 sekunder) så skall 230V strömmen brytas och förbli bruten tills kontakten dragits ur och satts i igen. Jag har tillgång till +12V.

Hur kan jag åstadkomma detta? (Säkert enkelt problem, men det står still i hjärnkontoret just nu).
Det är OK att blanda in logikkretsar om det skulle vara en fördel, men få komponenter är ett plus. Bäst är det om jag slipper fler än ett relä.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Re: stänga av relä med puls.

Inlägg av B1n4ry »

Kan du inte vända på det så att reläet är o-påverkat tills logiken skall bryta. Och alltså köra med ett brytande relä...

Typ när du vill bryta drar transistorn (istället för att släppa som du skrev).
Sedan bygger du en vanlig håll-krets med en av reläets kontakter så när relät väl drar så ligger det draget tills nätspänningen bryts och relät faller...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Problemet är också att jag vill att 230V ska brytas om transistorn (logiken) tappar ström, t.ex. om en säkring går för 12-volten. Då ska AC stängas av. Med lösningen att AC stängs av när transistorn drar kommer detta ej att ske.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Hellre några fler diskreta komponenter än fler reläer.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

intuitivt så borde det gå invertera på nåt sätt som B1n4ry hintar om ? . jag själv kommer inte på hur dock ...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag kommer inte heller på det :humm:

Min enda idé hittills går ut på den vanliga kopplingen där man har en startknapp.
Då sluter man en krets med startknappen - reläet drar och ligger på tills reläkretsen bryts med transistorn (via något mindre relä eller optokopplare) ....

Problemet är att jag inte vill att det ska behövas någon startknapp - så startpulsen skulle då genereras automatiskt när jag slår på strömmen. Jag har krånglat med likriktare - kondensator och optokopplare men det känns lite långsökt och onödigt krångligt . Finns det verkligen inget sätt att göra det enklare? :?
skärmdump1.png
Kurvan visar utgången på optokopplaren: Vid 2.0 sekunder slår 230V på. sedan kommer ett par störningar i närspänningen på 10 volt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Vad får transistorn/optokopplaren sin signal från?
Detta är nog ett sådant fall när lite mer information kring projektet kan ge en liten idé...
Finns 12v även innan nätspänningen ansluts?
Finns det någon uC? Kan du ansluta en extra signal in till uCn?
Är uC-miljön isolerad från nätspänningen?

//B1N4RY
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Signalen kommer från en processor och den har spänning hela tiden, dvs. även innan 230V ansluts. 12-volten kommer från ett bilbatteri. Tanken är att en laddare ska koppla på så fort den ansluts till AC och slås av när processorn tycker att det är klart. Den måste bryta på AC-sidan, pga laddarens uppbyggnad.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag ser inga problem

Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Tja... jag gör nog som protte gjort, trodde bara det skulle finnas något "självklart" sätt att koppla et relä + en transistor eller nåt men det verkar inte vara så. Min ritning ovan var ju korkad då jag försökte göra en timerkrets av en kondensator och ett motstånd på 230V-sidan. Mycket bättre att göra det på andra sidan om optokoppalren, givetvis. Tack för idéerna.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Då det var dig Jesse så hoppade jag över alla diskreta lösningar, men visst kan jag rita ihop något med en SR vipps lösning, något power on set.

Protte
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Nja, det klarar jag nog, jag tänkte mest att problemet skulle vara så enkelt att jag skulle slippa först en monovippa efter optokopplaren och sedan en sr-vippa, men det verkar ju inte gå att få till det enklare än så. Och att göra samma sak med transistorer gör ju bara att det blir fler komponenter... Möjligtvis om det finns nån enkel 74HCxx krets som innehåller allt för att göra både monovippan och SR-vippan så hade ju det varit bekvämt :)
Skriv svar