Problem och tester med ett 1wire-nät.
-
Re: Lite problem med en DS18S20 i ett 1wire-nät.
Danielr112 är Daniel och sedan heter jag Römer i efternamn. Men danielr var upptaget på nåt ställe och då föreslogs 112 efteråt 

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Aha. 
Ingen som har något svar på det jag skrev i förra inlägget?
Nåväl, jag får se hur det blir.
För en stund sedan gjorde jag ett litet prototypkort för att se hur det blir med DS18B20 och returledarna:

(På oanvända anslutningar sätter jag en liten kontakt där "1wire" och "1wire Retur" är ihopkopplade.)
Kan passa på att visa hur jag läser av pann-temperaturen:
En liten klammer av aluminium med ett spår för sensorn:
(Sedan kylpasta mellan sensor och mätpunkten.)

(Bild från innan jag bytt till DS18B20.)
Monterad på pannan:

Med DS18S20 och som det var kopplat innan (som jag beskrivit i tråden) så fick jag lite konstig avläsning när temperaturen steg.
Upp till ca 60ºC stämde avläsningen med pannans termometer, men sedan visade sensorn mer och mer fel.
T.ex när pann-tempen var 85ºC så visade sensorn 75ºC. De följde varandra med exakt 10ºC skillnad.
Placeringen av sensorn har jag provat ut med IR-termometer, så den biten ska inte vara några problem.
Får se hur det blir med en annan sensor och retur-lösningen...

Ingen som har något svar på det jag skrev i förra inlägget?
Nåväl, jag får se hur det blir.
För en stund sedan gjorde jag ett litet prototypkort för att se hur det blir med DS18B20 och returledarna:

(På oanvända anslutningar sätter jag en liten kontakt där "1wire" och "1wire Retur" är ihopkopplade.)
Kan passa på att visa hur jag läser av pann-temperaturen:
En liten klammer av aluminium med ett spår för sensorn:
(Sedan kylpasta mellan sensor och mätpunkten.)

(Bild från innan jag bytt till DS18B20.)
Monterad på pannan:

Med DS18S20 och som det var kopplat innan (som jag beskrivit i tråden) så fick jag lite konstig avläsning när temperaturen steg.
Upp till ca 60ºC stämde avläsningen med pannans termometer, men sedan visade sensorn mer och mer fel.
T.ex när pann-tempen var 85ºC så visade sensorn 75ºC. De följde varandra med exakt 10ºC skillnad.
Placeringen av sensorn har jag provat ut med IR-termometer, så den biten ska inte vara några problem.
Får se hur det blir med en annan sensor och retur-lösningen...
Du måste isolera givaren utvändigt. Jag fick också fel på alla som satt på rören tills jag satte på en stump rörisolerling som täcker hela sensorn plus bra mycket till. Det får absolut inte vara drag runt sensorn.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Aha! Jag trodde inte det kunde bli sådan stor skillnad, men där ser man. 
Det förklarar varför jag fick hög (och rätt) temperatur på matningen till elementen även när jag drog upp shunten till max en kort stund.
Den sensorn (och alla andra förutom just den i bilden) satt innanför rörisoleringen.
Tyvärr har jag nog ingen mer rörisolering, men det kan nog fungera med någon slags mössa av glas/stenull och aluminium.
Men först ska det lödas 6st nya stubbar. Uhmpff.. det blir 48st krympslang-bitar...
edit kl 13:20:
Man blir nog klar fortare om man inte slösurfar här.

(Note to self: Det hjälper inte heller att logga ut och fortsätta klicka på trådar.)

Det förklarar varför jag fick hög (och rätt) temperatur på matningen till elementen även när jag drog upp shunten till max en kort stund.
Den sensorn (och alla andra förutom just den i bilden) satt innanför rörisoleringen.
Tyvärr har jag nog ingen mer rörisolering, men det kan nog fungera med någon slags mössa av glas/stenull och aluminium.

Men först ska det lödas 6st nya stubbar. Uhmpff.. det blir 48st krympslang-bitar...
edit kl 13:20:
Man blir nog klar fortare om man inte slösurfar här.

(Note to self: Det hjälper inte heller att logga ut och fortsätta klicka på trådar.)
Det är inte så fruktansvärt noga, bara det är hyffsat tätt runtom duger gullfiber eller vad som helst.
Hade samma problem med mina analoga tempgivare tills jag trulade in gullfiber runt dem.
Hade samma problem med mina analoga tempgivare tills jag trulade in gullfiber runt dem.
Senast redigerad av v-g 8 februari 2011, 14:27:48, redigerad totalt 1 gång.
- FormerMazda
Själv upptäckte jag exakt samma sak hemmavid.
En handduk låg närmast och fick sätta livet till som isolering. Det gör oerhört mycket på visningen.
En handduk låg närmast och fick sätta livet till som isolering. Det gör oerhört mycket på visningen.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det låter utmärkt. 
Jag var just ute och mätte kablar för acc-tank och rökgaser.
Det är lite fascinerande hur smutsig man kan bli av att mäta...
Totalt kommer jag hamna på 28,1 meter kabel för 1wire-delen i pannrummet.
Kabeln för nedre mätpunkten till acc-tanken blir den längsta med sina 6,35 meter.
(Returledarna är inte inräknade i detta.)
Provade lite snabbt tidigare och jag kunde hitta sensorernas ID från labrummet.
Nu säger inte det något om att man kan läsa av temperaturen, men ändå.
Det är en väldig massa kabel mellan labrummet och pannrummet...

Jag var just ute och mätte kablar för acc-tank och rökgaser.
Det är lite fascinerande hur smutsig man kan bli av att mäta...

Totalt kommer jag hamna på 28,1 meter kabel för 1wire-delen i pannrummet.
Kabeln för nedre mätpunkten till acc-tanken blir den längsta med sina 6,35 meter.
(Returledarna är inte inräknade i detta.)
Provade lite snabbt tidigare och jag kunde hitta sensorernas ID från labrummet.
Nu säger inte det något om att man kan läsa av temperaturen, men ändå.
Det är en väldig massa kabel mellan labrummet och pannrummet...
-
Jo det med isolering kan jag också hålla med om. Det är viktigt
Jag har stoppat in mina innanför rörisoleringe lite här och var.
Borde snart ta tag i och snygga till alla kablar.
/D

Borde snart ta tag i och snygga till alla kablar.
/D
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Usch....
Jag har ungefär samma problem fortfarande.
(Har hela kabelpaketet på bordet i labrummet för att lättare labba.)
Har jag alla "stubbar" utom den längsta inkopplad så fungerar det, men inte annars.
Då hittar 1wire-nätet bara den längsta...
Jag har testat alla råd som dykt upp i tråden (förutom testa med hub).
Lite av det jag gjort:
Jag har gjort 6st nya stubbar. Med DS18B20. Nya sladdar. Nya kontakter. Nytt kretskort.
Har testat med 1,6k pull-upp. Ingen skillnad.
Har provat med 100 ohm i serie mellan data-ledarna (närmast 1wire-mastern). Då hittas ingen sensor...
Har testat att koppla upp allt på labplatta. Ingen skillnad nånstans.
Jag har mätt så gott det går med ett analogt oscilloskop (utan minne).
Har kikat på spänningar. Bytt nätdel till lab-agget. Testat lite olika avkopplings-kondingar på spänningsmatningen.
Testat "power injector" (dvs peta in extra spänning närmast sensorerna).
Vad finns det kvar att testa? Bygga ny 1wire-master (dvs burken mellan sensorer och datorns RS232-port) ?
Någon som har schema på en bra *med* spänningsmatning till sensorerna ?

Jag har ungefär samma problem fortfarande.
(Har hela kabelpaketet på bordet i labrummet för att lättare labba.)
Har jag alla "stubbar" utom den längsta inkopplad så fungerar det, men inte annars.
Då hittar 1wire-nätet bara den längsta...
Jag har testat alla råd som dykt upp i tråden (förutom testa med hub).
Lite av det jag gjort:
Jag har gjort 6st nya stubbar. Med DS18B20. Nya sladdar. Nya kontakter. Nytt kretskort.
Har testat med 1,6k pull-upp. Ingen skillnad.
Har provat med 100 ohm i serie mellan data-ledarna (närmast 1wire-mastern). Då hittas ingen sensor...
Har testat att koppla upp allt på labplatta. Ingen skillnad nånstans.
Jag har mätt så gott det går med ett analogt oscilloskop (utan minne).
Har kikat på spänningar. Bytt nätdel till lab-agget. Testat lite olika avkopplings-kondingar på spänningsmatningen.
Testat "power injector" (dvs peta in extra spänning närmast sensorerna).
Vad finns det kvar att testa? Bygga ny 1wire-master (dvs burken mellan sensorer och datorns RS232-port) ?
Någon som har schema på en bra *med* spänningsmatning till sensorerna ?

-
Kör du serie interfacet än? jag klarade upp till 20-30 sensorer med den sedan var jag tvungen att slänga den skiten. Usb varianten klarade det bättre i mitt fall.
Håller med, Köp ett riktigt USB-interface.
mitt 1-wirenät, 26 givare med en massa kabel (cat5):
http://karlander.net/temperatur/utrustning.html
mitt 1-wirenät, 26 givare med en massa kabel (cat5):
http://karlander.net/temperatur/utrustning.html
Serieadapter med DS2480B (DS9097U bygger på den) fungerar bra, mycket bättre än den enklare DS9097E med större nät.
Så antingen något baserat på DS2480B eller en USB-adapter DS9490R (den använder jag).
Så antingen något baserat på DS2480B eller en USB-adapter DS9490R (den använder jag).
- JimmyAndersson
- Kontakt:
danielr112:
Varför skulle det bli bättre med USB-varianten?
Kommunikationen ser precis likadan ut oavsett om man har 1st eller 200st sensorer.
Den här gången vill jag ha lite mer konkret info innan jag köper mer grejer.
Det blir lite dyrt om jag ska gå på antaganden och det är tråkigt när man märker att det inte blir någon skillnad..
(Det blev ju ingen skillnad när jag bytte till DS18B20.)
Mitt 1wire-interface ser ut såhär:

(Separat spänningsmatning alltså.)
Det fungerar fint, förutom just till dessa sensorer som ska sitta i pannrummet...
Någon som har schema på en annan variant?
Det ska isåfall inte spänningsmatas från datorns serieport eller använda DS2480.
Dvs helst något som bara kopplas till TXD och RXD-pinnarna på serieporten. Plus extern spänningsmatning förstås.
(Har sett andra varianter som använder RTS-pinnen trots att interfacet haft extern spänningsmatning,
men jag har inte riktigt sett varför.)
edit:
Tänkte ägna dagen åt att labba med olika sätt att få ner stigtiderna och göra pulserna tydligare.
Så om ni känner för att skriva lite så får ni gärna ge lite tips i det området.
Tänkte prova bl.a det som Marta skrev tidigare:
"Det går också att sätta ett motstånd mot t.ex. +12V och ha en 4V7 zener som klipper den för att få ned stigtiden. Med ST-ingångar blir det onödigt snålt för signalen att nå 1-nivå på oftast 80% av Vdd, det bör vara en TTL-kompatibel där 2.4V är en garanterad etta."
Varför skulle det bli bättre med USB-varianten?
Kommunikationen ser precis likadan ut oavsett om man har 1st eller 200st sensorer.
Den här gången vill jag ha lite mer konkret info innan jag köper mer grejer.
Det blir lite dyrt om jag ska gå på antaganden och det är tråkigt när man märker att det inte blir någon skillnad..
(Det blev ju ingen skillnad när jag bytte till DS18B20.)
Mitt 1wire-interface ser ut såhär:

(Separat spänningsmatning alltså.)
Det fungerar fint, förutom just till dessa sensorer som ska sitta i pannrummet...
Någon som har schema på en annan variant?
Det ska isåfall inte spänningsmatas från datorns serieport eller använda DS2480.
Dvs helst något som bara kopplas till TXD och RXD-pinnarna på serieporten. Plus extern spänningsmatning förstås.

(Har sett andra varianter som använder RTS-pinnen trots att interfacet haft extern spänningsmatning,
men jag har inte riktigt sett varför.)
edit:
Tänkte ägna dagen åt att labba med olika sätt att få ner stigtiderna och göra pulserna tydligare.
Så om ni känner för att skriva lite så får ni gärna ge lite tips i det området.

Tänkte prova bl.a det som Marta skrev tidigare:
"Det går också att sätta ett motstånd mot t.ex. +12V och ha en 4V7 zener som klipper den för att få ned stigtiden. Med ST-ingångar blir det onödigt snålt för signalen att nå 1-nivå på oftast 80% av Vdd, det bör vara en TTL-kompatibel där 2.4V är en garanterad etta."
1-wire ska vara ett robust sätt att skicka signaler och det ska ju (enligt de som testat) fungera i uppemot eller tom över 100 meter kabel så jag tror inte problemet ligger där.
Har du kollat på signalerna med oscilloskop? Så fick jag det hela att fungera från första början. Dock fick jag ju bygga mastern själv men den är "bara" en vanlig PIC så den driver ju inte så mycket precis dock fungerar det med den kabel jag har (som precis som din slingrar sig runt i pannrummet med säkert 20+ meter).
Har du kollat på signalerna med oscilloskop? Så fick jag det hela att fungera från första början. Dock fick jag ju bygga mastern själv men den är "bara" en vanlig PIC så den driver ju inte så mycket precis dock fungerar det med den kabel jag har (som precis som din slingrar sig runt i pannrummet med säkert 20+ meter).
Den där 7408 AND-grinden är väl, om jag inte missminner mig, en vanlig TTL med push-pullutgång?
Eller har du monterat en 7407 där i praktiken?
Det skall vara en öppen kollektor där, t.ex 7407 eller liknande!
Att minska pullup-motståndet försämrar situationen så länge AND-grinden också försöker dra linan hög. Möjligtvis skulle ett (litet typ 47R) motstånd direkt i serie med AND:en alt. schottkydiod (mot AND) hjälpa upp situationen så att det börjar lira, men det är inga "bra" lösningar i längden.
Vill du verkligen bättra på oddsen så ersätter du AND-grinden och motståndet med en DS2480B (samt ett yttre 100R + liten 470p (?) enligt datablad).
/J
Eller har du monterat en 7407 där i praktiken?
Det skall vara en öppen kollektor där, t.ex 7407 eller liknande!
Att minska pullup-motståndet försämrar situationen så länge AND-grinden också försöker dra linan hög. Möjligtvis skulle ett (litet typ 47R) motstånd direkt i serie med AND:en alt. schottkydiod (mot AND) hjälpa upp situationen så att det börjar lira, men det är inga "bra" lösningar i längden.
Vill du verkligen bättra på oddsen så ersätter du AND-grinden och motståndet med en DS2480B (samt ett yttre 100R + liten 470p (?) enligt datablad).
/J