Tips - Fixa brummande skärm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
E85

Tips - Fixa brummande skärm

Inlägg av E85 »

Jag har stört mig ett bra tag på att min TFT-skärm har brummat men inte tänkt så mycket på det men så idag googlade jag på det för skojs skull och hittade en fix. När jag ställde upp brightness i menyerna till 95% eller högre så blev den knäpptyst. :) Blev lite väl ljust men det gick att dra ner brightness litegrann i NVIDIA control panel istället.
Antar att det är nån switchad sak som gör att det brummar när duty-cycle är tillräckligt mycket under 100%. Skulle det tänkas gå att fixa på nåt annat vis, t.ex genom att byta spole eller liknande?
Användarvisningsbild
dar303

Re: Tips - Fixa brummande skärm

Inlägg av dar303 »

Det kan ju vara att någon spoles limning eller liknande släppt, ibland sitter dom fast mot kortet med något dämpande gummiliknande. Grisa på lite silicon kanske?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Spela in ljudet..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

..och spela upp det fasvänt. = Tyst. :mrgreen:

Lite lack eller sillikon brukar fungera. Sillikon blir förresten smuligt när det blir varmt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om det inte är härdat innan det utsätts för värme eller om det utsätts för värme en bit över 300 grader efter att det är härdat då det bryts ner annars vettefasen. :humm:

Hade kanske gått att dränka in det i silikon det kan nog dämpa rätt ok om det är lite högre frekvenser involverade, dock får man se ill att inte trafon kan bli överhettad då det även isolerar en del.
Skriv svar