Elmätaren visar fel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all

Re: Elmätaren visar fel

Inlägg av limpan4all »

victor_passe skrev: 5MWh/månad är förresten vad vi betalar för, det är ju för högt.
Och det är ingen el till uppvärmning, utan enbart hushålls el.
Satan, 5MWh/månad och jag som tyckte att mina ca 4,5MWh/månad (snitt över året) i uppvärmning är skitmycket, du har nästan lika mycket i hushållsel, RESPEKT.
ds77

Inlägg av ds77 »

Det är ju imponerande, jag som tyckte 25MWh på ett år med eluppvärming var mycket. Jag tror aldrig jag har haft över 3.5MWh någon månad.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Min rena uppvärmningsnota ligger på 70MWh/år eller ca 160Wh/m2 och det är inte så farligt för en kåk vars äldsta delar är från 1850. Sen tillkommer hushållselen och elen till labbet ovanpå detta (separata abonnemang).
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

victor_passe skrev:Mätta just upp med fluken .. 5,5A på växelströmsläget ...5MWh/månad är förresten vad vi betalar för... enbart hushålls el.
Du kanske inte hade Fluke'n satt i rent AC läge? 189:n kan ju mäta mix ac+dc (det förklarar EGENTLIGEN inte mätfenomenet tycker jag)

5MWh per månad är endast typ möjligt om man har 100kvadrat direkt-el uppvärmd villa utan isolering!
En normal HH-el är väl 0,5-1,5MWh. Jag bor i 133kvadrat direkt-el uppvärmd villa + L-L värmepump och jag fick 1,5MWh räkning för Dec som var svinkall, skulle väl haft 3-4MWh utan pump.

Hur vet du mätarens pulsutgångskonstant? antal pulser per kWh?
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Nu har ytterligare en omgång gubbar från elbolaget varit här.
Först fattade de ingenting och insåg att något svar grovt fel.
Sedan hävdade dem att man skulle ta allt som stod på mätaren *0.6.
Varför förklarade dem inte, den ver helt enkelt programmerad att visa fel.
Men dem sa att dem bara tar betalt för det vi använder, dem visar bara fel.
Så elmätaren har alltså 2 st mätare, en som mäter rätt och en som med mening räknar fel och visar all data på skärmen fel.

Ja, inte mycket logik i det där iaf.
Så vi ska mäta under en månad exakt vad vi förbrukar enligt mätaren och vad vi blir fakturerade.
Då ska det skilja med en faktor 0.6 menar dem.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Som när min elmätare visade att jag drog 80A på en 16A-säkring. Kundservice-kvinnan: "Du läser fel, det står nog 8A i displayen"
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

victor_passe skrev: Ja, inte mycket logik i det där iaf.
Så vi ska mäta under en månad exakt vad vi förbrukar enligt mätaren och vad vi blir fakturerade.
Då ska det skilja med en faktor 0.6 menar dem.
Känns lite som att det var ikeas demoknivar som var på besök... (inte de vassaste knivarna i lådan...)

Visar inte din mätare och månadsavläsningen på elräkningen samma sak? Enligt de så ska ju värdet på räkningen vara 0.6 det som står på mätaren. Eller de kanske menar att mätaren hoppar till vid varje månadsavläsning? :)

Själv dick jag en räkning för 2,8MWh idag 135m2+30m2 garage med vattenburen el, dock 0.6MWh lägre än förra månaden :)
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Det här med att mätaren inte visar korrekta värden är/var vanligt vid större anläggningar där man använder strömtransformatorer för debiteringsmätningen.

Har man 300/5-transformatorer så visar mätaren en faktor 60 för lite, vilket kompeneras i debiteringssystemet sedan.
Vissa kunder har haft svårt att förstå varför de får en elräkning som säger något helt annat än vad det står på mätaren.

Ojmr så kommer det en lagändring som säger att kunden måste kunna se sin förbrukning i klartext på mätaren, uten någon omräkningsfaktor, så då måste alla sådana abbonemang förses med mätare som går att primärjustera med rätt faktor.

Jag har dock svårt att se vad som skulle kunna ge en mätare som visar för mycket , såvida inte det är konstiga spänningsnivåer inblandade.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Se till att få den 0,6 faktorn på papper. Sedan är det bara att kassera in pengarna eller stämma civilrättsligt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

ojmr
förkortning för "om jag minns rätt"
Hur f*n ska man veta det utan att googla? Kan inte folk försöka skriva lite begripligare?
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Det är 9 tidigare inlägg på forumet som använt den förkortningen, du borde ha lärt dig den vid det här laget. :vissla:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Har samma problem i mitt hus... det går mer el än vad det borde.. fick elräkning på över 5 tusen i Januari månad.. vilket är ytterst onormalt.. :(
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Min elräkning var också avsevärt högre, fast det beror iofs mest på att elpriset är så högt just nu... :P
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Perkla: Vad borde den vara på då?

Det är ett ämne som verkar vara svårt att hålla tråden i. Till Aftonbladets artiklar om höga nätavgifter handlar nästan alla kommentarer om elpriset.... Folk verkar inte fatta hur det hänger ihop alls. Man ska helst inte förstå sin elräkning, mm. Då blir det ju bara gnäll.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja att elpriset i sig är högt kan ju inte politikerna göra så mycket åt (annat än att förstatliga kraftproduktionen och sänka vinstkraven... men det är ju mer eller mindre kört i och med EU).

Det som Aftonbladet försöker skriva om är ju den bristande konkurrensen för distributionen...
Skriv svar