Jag har en USB-webbkamera och ett USB-videofångskort (tillsammans med CCTV kamera) 15m bort från datorn.
5m USB-förlängningskablar tillsammans med USB-hubbar med extern strömförsörjning fungerar bra.
Ljudet är ganska dåligt på grund av ett högfrekvent pip (2000Hz?).
Byggde ett mer sofistikerat power-filter och satte det direkt på webkameran:
Kod: Markera allt
2 Ohm 100 mH
USB 5V+ ----WWWWW------+--------mmmmm--------+-----------------
| |
=== 470 uF === 470 uF Webcam
| |
USB GND ---------------+---------------------+-----------------En gång råkade jag av misstag ansluta filtret över en av data-ledningarna och ljudet blev perfekt! Lyckades aldrig återskapa det, då windows bara "kopplar bort webkameran".
Om jag vill filtrerar ut 500 - 2000Hz störningar som kan finnas på dataledningen men samtidigt släppa igenom USB-data 470MHz hur bör jag göra då???
Här kommer lite freebe godis. En bat-fil som gör följande automatisk:
- Startar VLC (gratis) och konfigurerar biltemas webcam (REA 50kr) för 640x480 25fps med ljud.
- Klipper bort 150pixel överst i bild som inte innehåller något av intresse.
- Sparar på disk, komprimerat med mpeg4 i 3072kbit/s + mono ljud, till en fil som döps med dagens datum och klockslag.
- Startar i dolt läge med bara en icon vid klockan.
- Stoppar automatisk efter 60 sekunder.
Man kan lätt anpassa till andra kameror eller så att man får en pre-view på skärmen.
Gör så att tex en laptop spela in en filmsnutt när windows startas och sen skickar den filen till en server.
Det är lätt att modifiera så att ett billigt trådlöst tangentbord starta bat-filen när tex en fågel trampar på en pinne = billig automatisk fågel filmning.
Ganska långa kommandoraden:
Kod: Markera allt
start vlc.exe dshow:// :dshow-vdev="Vimicro USB PC Camera (ZC0302)" --dshow-size=640x480 --dshow-fps=25 :dshow-adev="PC Camera" --sout=#transcode{vcodec=mp4v,vb=3072,vfilter=croppadd{croptop=150,cropbottom=0,cropleft=0,cropright=0},fps=25,width=640,deinterlace,audio-sync,acodec=mpga,ab=128,scale=1,channels=1}:duplicate{dst=standard{access=file,mux=ps,dst="c:\BT-MPEG4_%date%_%time:~0,2%%time:~3,2%.mp4"} --qt-start-minimized --run-time 60 vlc://quit