Eagle: kapa ledning?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Eagle: kapa ledning?

Inlägg av Bosen »

Hur gör man i Eagle när man vill kapa en ledning, ge den ett namn, och sedan fortsätta någon annan stans. Att dela upp schemat i olika kretsar menar jag.....
Det är ju lätt att bara peka mot GND eller t.ex +5v , men jag vill ju göra detta med en egen ledning.
Det va svårt att förklara. Hoppas det är någon som förstår vad jag frågar efter ;)
sneaky

Re: Eagle: kapa ledning?

Inlägg av sneaky »

Om jag förstår vad du menar så skulle jag göra såhär:
- Påbörja din ledning, från ett ben på en MCU till exempel, och avsluta den kort därefter (klicka där du vill att den skall sluta och tryck sedan Esc.
- Skriv name (bara att börja skriva) och tryck enter
- Klicka på din nyskapade ledning och döp den till något vettigt
- Anslut en ny ledning till en annan komponent men börja rita den "i luften".
- Gör om samma procedur med namngivningen för den nya ledningen och svara "ja" när Eagle frågar om du vill koppla ihop den med din "gamla".

Borde funka.
H.O

Re: Eagle: kapa ledning?

Inlägg av H.O »

Det funkar, eller så använder du Name-verktyget i verktyslådan (R2). Sen kan du, anslutning till nätet, placera en Label med hjälp av verktyget med samma namn så att man även SER vad "ledningen" heter. Change -> XRef -> ON fixar en liten snygg ruta/flagga runt texten men jag gissar att dess egentliga funktion är för att korsreferera mellan olika blad men jag har bara gratis-versionen (endast ett blad) så jag vet inte exakt hur det är tänkt att fungera.
Skriv svar