Hoockes lilla fräsprojekt
Re: Hoockes lilla fräsprojekt
Halloj Dar303!
Ett högt pris för denna pump, men 800 spänn på "Guldfisken.se" (så är det när man inte kan vänta!)
Kylaren är en EK-CoolStream RAD XT 360 från Coolin stuff för 500:- den är väll inte bättre/sämre än någon annan men måttmässigt passar den in perfekt i X-axeln.
/Hoocke
Ett högt pris för denna pump, men 800 spänn på "Guldfisken.se" (så är det när man inte kan vänta!)
Kylaren är en EK-CoolStream RAD XT 360 från Coolin stuff för 500:- den är väll inte bättre/sämre än någon annan men måttmässigt passar den in perfekt i X-axeln.
/Hoocke
tack för infon! Jag tänkte nog köra med en enklel pumpsetup utan kylare först och mäta vad spindeln genererar för effekt. Annars så är ju lösningen med integrerad kylare och pump med controller som DrLove kör på sin maskin en enkel lösning.
samma samma!!!!
Jag var lite fundersam på hur mycket värme den här motorn kommer att utveckla och planerar att testköra lite för att se vad resultatet blir.
För att slippa bygga om så tog jag en radiator för 3 st fläktar.
Vi får se vad resultatet blir.
om du hinner testa innan mig så är jag väldigt nyfiken på vad du kommer fram till.
/Hoocke
Jag var lite fundersam på hur mycket värme den här motorn kommer att utveckla och planerar att testköra lite för att se vad resultatet blir.
För att slippa bygga om så tog jag en radiator för 3 st fläktar.
Vi får se vad resultatet blir.
om du hinner testa innan mig så är jag väldigt nyfiken på vad du kommer fram till.
/Hoocke
Jag tror du ligger rätt långt före så jag väntar med spänning på dina resultat! Man skulle ju kunna sätta en tempsensor i vattnet och mäta och sen köra motorn fullt fräs i 10 minuter och mäta skillnaden.
Ja, det är planen men frågan är var gränsen går för spindelmotorn. Det är ju synd att testa tills det börjar ryka.
jag såg dit "Boris" projekt, snyggt! Vilket projekt jobbar du med nu? har du en tråd för detta?
/hoocke
jag såg dit "Boris" projekt, snyggt! Vilket projekt jobbar du med nu? har du en tråd för detta?
/hoocke
Jag har ett annat gammal projekt som jag ska uppdatera när det väl händer nåt! fortsättning följer... 
Jag över på Boris-fräsen på jobbet så länge!

Jag över på Boris-fräsen på jobbet så länge!
Lite grejjor har kommit och Kylningen skall på platts
Nu börjar det se ut som en rymdraket
Den lilla vita avlånga "prylen" i översta bilden är en flödes indikator som skall monteras in i "paketet" men det gör jag när jag har bestämt vilken tempsensor jag skall använda.
/Hoocke
Här är när jag har monterat kylaren och testar. Lite läkage från vattenbehållaren. demontera och gör rätt!!!!!!Nu börjar det se ut som en rymdraket

/Hoocke
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har kollat runt på fräsbedden nu och det kommer bli en jobbig historia.
Solectro har sina aluminium T spårs profiler och summan hamnar på ca 7000:- för att täcka bordet.
Nu när man har lagt lite krut på att göra systemet "stabilt" så vill man ju ha lite tyngd i bordet också.
Jag har fått en offert på 19500:- för att tillverka en planad metall skiva med T-spår, denna kommer att vara innom tiondel planmässigt och väga ca 200kg.
Väntar på ännu en offert, planad skiva med gängade hål, verkar hamna på runt 12000:-
Jag förstår att det är dyrt att tillverka dessa skivor men det kommer att svida lite i plånboken.
Hur har ni löst era bord? skulle vara trevligt att veta.
/hoocke
Solectro har sina aluminium T spårs profiler och summan hamnar på ca 7000:- för att täcka bordet.
Nu när man har lagt lite krut på att göra systemet "stabilt" så vill man ju ha lite tyngd i bordet också.
Jag har fått en offert på 19500:- för att tillverka en planad metall skiva med T-spår, denna kommer att vara innom tiondel planmässigt och väga ca 200kg.
Väntar på ännu en offert, planad skiva med gängade hål, verkar hamna på runt 12000:-
Jag förstår att det är dyrt att tillverka dessa skivor men det kommer att svida lite i plånboken.
/hoocke
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Min lilla portal har T-spårs plattor som jag köpte i Tyskland typ 600x300
Vill du ha tyngd så kolla på Diabas skivor, kan finnas såna med gänginsatser som bla använts till optiska bänkar.
Vill du ha tyngd så kolla på Diabas skivor, kan finnas såna med gänginsatser som bla använts till optiska bänkar.
Tecno: Var/vem köpte du av i tyskland, skulle vara värt att titta upp.
/Hoocke
/Hoocke
Vilken storlek ska du ha på plattan?hoocke skrev:Har kollat runt på fräsbedden nu och det kommer bli en jobbig historia.
/hoocke
Jag har några olika liggande.
1000x800 mm är det jag har efterfrågat men skulle det finnas något liknande så är jag fårståss intreserad.
/Hoocke
/Hoocke
Finns bland annat en 1000x500mm med M12 hål.
Skulle det kunna duga?
Skulle det kunna duga?