Etsad shunt för 10 A, koppartjocklek på laminat
Etsad shunt för 10 A, koppartjocklek på laminat
Funderar på det här med shuntar. En precisionsshunt från ELFA för 10 A går loss på över en hundring i 10-styckpris, 140 i styckpris. I mitt fall behöver jag ingen avsevärd precision (resistansavvikelse går att kalibrera i mjukvara, resistansavvikelse på grund av ökad temp kvittar så länge temperaturen är rimlig), däremot kommer jag behöva en hel bunt. Så jag funderar på att istället helt kallt etsa shunten på kretskortet. Med 35 µm koppar blir det dock inte så bra, jag behöver ett litet och kompakt kort (en PIC och lite andra kretsar ska också få plats), så tjockare koppar hade varit att föredra.
Vart kan man hitta kretskort med 1 eller 1.6 mm koppar? Och framförallt, är det vanligt att legotillverkare har tjockare laminat i stock? Kör man en serie är det ju inga problem, men för prototyp kan det ju bli väldigt dyrt om de inte normalt tillverkar med tjockare laminat.
Är det en dålig idé att lägga shunten på ena sidan, och övriga kretsar på andra sidan på ett dubbelsidigt kort? Finns kort med tjockare laminat som dubbelsidiga?
Vart kan man hitta kretskort med 1 eller 1.6 mm koppar? Och framförallt, är det vanligt att legotillverkare har tjockare laminat i stock? Kör man en serie är det ju inga problem, men för prototyp kan det ju bli väldigt dyrt om de inte normalt tillverkar med tjockare laminat.
Är det en dålig idé att lägga shunten på ena sidan, och övriga kretsar på andra sidan på ett dubbelsidigt kort? Finns kort med tjockare laminat som dubbelsidiga?
Re: Etsad shunt för 10 A, koppartjocklek på laminat
10A kan ju inte vara omöjligt på ett vanligt 35um kort bara bredden är tillräcklig. Jag har en gång CAD:at in en strömshunt på ett kort för att trigga en automatsäkring, men det var bara strömmar runt 1A.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det lär nog bli svårt att hitta tjockare än 110µ, OK att det går att plättera upp i tjocklek en bit men att sedan etsa detta utan att få problem med underetsning blir nog mycket svårt.
Enklare blir det väl att fräsa ur en kopparplåt och limma det på ett laminat enligt KISS metoden
Enklare blir det väl att fräsa ur en kopparplåt och limma det på ett laminat enligt KISS metoden
jag gissar det blir billigare själv rulla en koppar tråd som shunt löda den ytat eller hålat . en sån koppar batterielödöron kanske kan fungera istället för ett kretskort som all koppar skall etsas bort från ? ...
hur många är en bunt ? samt värde på shunten . jag rullar om du inte har tid ... för en selma st ? ...
hur många är en bunt ? samt värde på shunten . jag rullar om du inte har tid ... för en selma st ? ...
Vilken resistans vill du ha? 10A är ju trots allt inte så mycket, det bör ju gå att lösa på normala laminat.
Lekte lite med den här: http://circuitcalculator.com/wordpress/ ... calculator
3.4 mm brett 30 mm långt ger ~50mV spänningsfall vid 10A och 35 graders temperaturökning. Verkar ju inte ens vara speciellt opraktiskt men kan värt att lägga lite tid på att göra en bra anslutning också.
3.4 mm brett 30 mm långt ger ~50mV spänningsfall vid 10A och 35 graders temperaturökning. Verkar ju inte ens vara speciellt opraktiskt men kan värt att lägga lite tid på att göra en bra anslutning också.
Finns dom här annars 60-227-50
Och skulle inte 1W räcka kan du sätta ett par st på kortet. Med tanke på priset
Och skulle inte 1W räcka kan du sätta ett par st på kortet. Med tanke på priset
En sån här kanske går att använda istället?
60-227-43
Den ser klen ut, men i teorin ska den ju klara effekten.
EDIT:sen
60-227-43
Den ser klen ut, men i teorin ska den ju klara effekten.
EDIT:sen
Jag köpte 100st, har testat lite och 12V 5A bli knappt ljummet. Så gör man lite yta som kan ta hand om den lilla värmen som blir borde det vara ganska lugnt.
Tackar för alla svar och förslag!
Komiskt nog hittade jag precis denna: 71-016-78 och den gör att behovet av shunt plötsligt försvann (och den förenklar väldigt, väldigt, mycket också!
) (High-side switch)
Jag fick ett infall "kan man inte använda en FET som shunt när den är öppen", så när jag gick in och kikade på lämpliga FETar så råkade jag snubbla in på high-side switchen
(Funkar det för övrigt att nyttja en FET som shunt om man nu ändå skulle vilja det?)
(Edit: En bunt är 12-16 st i första prototypstadiet)
Komiskt nog hittade jag precis denna: 71-016-78 och den gör att behovet av shunt plötsligt försvann (och den förenklar väldigt, väldigt, mycket också!
Jag fick ett infall "kan man inte använda en FET som shunt när den är öppen", så när jag gick in och kikade på lämpliga FETar så råkade jag snubbla in på high-side switchen
(Edit: En bunt är 12-16 st i första prototypstadiet)
76:- plus moms är ju iofs. inte gratis... 
Visserligen inte, men betydligt billigare än vad motsvarande shunt (om jag nu inte kört på en etsad shunt) + FET + FET-driver + High Side Current Amp kostar tillsammans
Sen faller ju priset rätt snabbt vid större antal
Sen faller ju priset rätt snabbt vid större antal