Turbo 3G eller Turbo 3G+ ?
Turbo 3G eller Turbo 3G+ ?
Telia uppger att Turbo 3G är för 1-6 Mbit/s och Turbo 3G+ upplevs som 2-16 Mbit/s.
Vad menas med upplevs?
Vad menas med upplevs?
Re: Turbo 3G eller Turbo 3G+ ?
Ja det undrar jag verkligen med, hur upplevs bandbredd. Tycker siffrorna oftast talar klarspråk.
Visst har Telia bra nät, men tror inte deras Mbit's är snabbare än andras.
Vill man ha snabbt bredband så är det RJ45 i väggen som gäller. Allt annat är komplement eller best-effort.
Visst har Telia bra nät, men tror inte deras Mbit's är snabbare än andras.
Vill man ha snabbt bredband så är det RJ45 i väggen som gäller. Allt annat är komplement eller best-effort.
- Klas-Kenny
Jag gissar på att det handlar om att någon klagade över när de angav den teoretiska maxhastigheten, där av har de istället skrivit vad man uppnår i verkliga livet.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"upplevs som" är i mina ögon ännu mer luddigt än "teoretisk hastighet".
Om de velat vara ärliga mot sina kunder så hade de kunnat skriva som det är.
Så svårt är det inte att registrera den faktiska hastigheten och presentera de som är vanligast förekommande i verkligheten.
T.ex:
Snabb info: "2-16Mbit".
Efter angiven ort/telnr: "4-8Mbit. I genomsnitt I genomsnitt 6Mbit. (4 Mbit : 23 % . 6 Mbit : 37 % . 8 Mbit : 18 %.)"
Eller åtminstone *någon* form av tidsangivelse!
Annars kan "2-16Mbit" innebära 2Mbit hela tiden, bortsett från en omärkbar peak på 16Mbit en gång i halvåret bara för att de ska hålla vad de skrivit!
Det är samma sak med högtalare/lurar/mikrofoner/osv:
"20Hz - 22kHz" Jovisst, men hur många dB har de mätt upp vid 20Hz?
Det kan vara 0dB på 2kHz och -300dB på resten. Ändå håller de vad de lovar...
Men så länge folk sväljer sån här knapphändig info så kommer det vara såhär. Tyvärr.
Om de velat vara ärliga mot sina kunder så hade de kunnat skriva som det är.
Så svårt är det inte att registrera den faktiska hastigheten och presentera de som är vanligast förekommande i verkligheten.
T.ex:
Snabb info: "2-16Mbit".
Efter angiven ort/telnr: "4-8Mbit. I genomsnitt I genomsnitt 6Mbit. (4 Mbit : 23 % . 6 Mbit : 37 % . 8 Mbit : 18 %.)"
Eller åtminstone *någon* form av tidsangivelse!
Annars kan "2-16Mbit" innebära 2Mbit hela tiden, bortsett från en omärkbar peak på 16Mbit en gång i halvåret bara för att de ska hålla vad de skrivit!
Det är samma sak med högtalare/lurar/mikrofoner/osv:
"20Hz - 22kHz" Jovisst, men hur många dB har de mätt upp vid 20Hz?
Det kan vara 0dB på 2kHz och -300dB på resten. Ändå håller de vad de lovar...
Men så länge folk sväljer sån här knapphändig info så kommer det vara såhär. Tyvärr.
Största problemet idag är överbokning idag anser jag. Har många kompisar med 3 mobilt bredband, som tappar anslutningen oavbrutet varje söndagkväll. Det är helt enkelt för det befinner sig för många abonnenter på samma område/mast, och telefoni går alltid före.
Det är lite fullt att pressa ut mobilt bredband till att och helt enkelt "chansa" på att för många inte använder det på samma ställen.
Det är lite fullt att pressa ut mobilt bredband till att och helt enkelt "chansa" på att för många inte använder det på samma ställen.
Procent tror jag inte fungerar för vanligt folk, det är ett koncept som inte riktigt går hem hos den stora massa.
Eller som gym instruktören som var på besök på jobbet uttryckte det..
Går man dit en gång i veckan har man redan ökat träningen med 100% om man inte tränar innan.
Överföringshastigheten påverkars av exakt var du har din telefon, några meter, lite armeringsjärn eller en stor säck potatis kan ändra förhållandena helt. ..
Kör själv 3G hos tele2 som hemma internet och det är helt klart svajig hastighet, har inte sett något mönster dock. Några 16 MBit/s har nog aldrig mäts upp, nån gång verkar det närmat sig 8 dock. Signalstyrkan som tydligen inte ska betyda så mycket ligger på 45% enligt dovado boxen, men det gör den när det går toksegt med...
Eller som gym instruktören som var på besök på jobbet uttryckte det..
Går man dit en gång i veckan har man redan ökat träningen med 100% om man inte tränar innan.
Överföringshastigheten påverkars av exakt var du har din telefon, några meter, lite armeringsjärn eller en stor säck potatis kan ändra förhållandena helt. ..
Kör själv 3G hos tele2 som hemma internet och det är helt klart svajig hastighet, har inte sett något mönster dock. Några 16 MBit/s har nog aldrig mäts upp, nån gång verkar det närmat sig 8 dock. Signalstyrkan som tydligen inte ska betyda så mycket ligger på 45% enligt dovado boxen, men det gör den när det går toksegt med...
- FormerMazda
Nåt som påverkar mer än bandbredden är ju svarstiden.
Mitt adsl hemma klockar typ 6Mbit ner och runt 1Mbit upp, men med svarstiden på typ 13ms.
Kusinen gör mobilt turbo G hit och dit. Klockar 2Mbit ner och en halv upp, vilket är ok här i skogarna, men med en svarstid på nästan 150Ms så är det grymt segt! Att köra TeamViewer mot hans dator är hopplöst, jämfört mot brorsans långsammaste ADSL, vad det nu är igen. Typ 0,25ner?
Så min teori är att svarstiden är viktigare än bandbredden i mobilt breband. Eller att man inte upplever Mbiten på samma vis iallafall.
Precis som fiber vs. ADSL.
Mitt adsl hemma klockar typ 6Mbit ner och runt 1Mbit upp, men med svarstiden på typ 13ms.
Kusinen gör mobilt turbo G hit och dit. Klockar 2Mbit ner och en halv upp, vilket är ok här i skogarna, men med en svarstid på nästan 150Ms så är det grymt segt! Att köra TeamViewer mot hans dator är hopplöst, jämfört mot brorsans långsammaste ADSL, vad det nu är igen. Typ 0,25ner?
Så min teori är att svarstiden är viktigare än bandbredden i mobilt breband. Eller att man inte upplever Mbiten på samma vis iallafall.
Precis som fiber vs. ADSL.
150 mega-sekunder ? 
> Så min teori är att svarstiden är viktigare än bandbredden i mobilt breband.
Nja...
Avvägningen mellan svarstid och hastighet är en avvägning mot syftet
med hela kommunikationslinjen. För att kolla Aftonbladet spelar svarstiden
väldigt liten roll, det mesta går bara i ena riktningen. O.s.v. Det är lika
"viktigt" med det ena eller det andra oavsett om det är fast eller mobilt.
> Eller att man inte upplever Mbiten på samma vis iallafall.
Det beror alltså helt på vad man "gör". Sen så är svarstiden generellt
längre i mobila nätverk än i fasta, vilket gör att *vissa* applikationer går
sämre i mobila nät. Men inte alla, för vardags-surfning spelar det som
sagt ganska liten roll.
> Så min teori är att svarstiden är viktigare än bandbredden i mobilt breband.
Nja...
Avvägningen mellan svarstid och hastighet är en avvägning mot syftet
med hela kommunikationslinjen. För att kolla Aftonbladet spelar svarstiden
väldigt liten roll, det mesta går bara i ena riktningen. O.s.v. Det är lika
"viktigt" med det ena eller det andra oavsett om det är fast eller mobilt.
> Eller att man inte upplever Mbiten på samma vis iallafall.
Det beror alltså helt på vad man "gör". Sen så är svarstiden generellt
längre i mobila nätverk än i fasta, vilket gör att *vissa* applikationer går
sämre i mobila nät. Men inte alla, för vardags-surfning spelar det som
sagt ganska liten roll.
- FormerMazda
Kändes som mega om inte annat..
Sorry lorry för felaktigheten.
Sorry lorry för felaktigheten.
Om jag inte missminner mig så är "turbo" bara ett reslutat av att man får använda fler perioder?
i 3G så har man ett gäng perioder(ett par hundra på varje cell men vet inte exakt), en period från en cell kan bara hantera 368kbit/s hastighet, så istället för att bygga nytt nät så konstaterar man att det finns gott om utrymme i näten så man låter folk använda flera perioder samtidigt för data, så först började man med att släppa på 10 perioder så man kunde sälja 3,6Mbit som det var i början, när man såg att utrymmet räckte till så höjde man till 20 perioder per användare max vilket blev 7,2Mbit...
Kanske gör telia så att man på vanlig turbo 3G tillåter anv att använda 20 perioder och på turbo + så tillåter man 45 perioder, men, som med allt annat, är det mycket trafik i nätet så får du färre perioder eftersom alla måste dela på dem... svartiderna lär ju inte ändras för det.
i 3G så har man ett gäng perioder(ett par hundra på varje cell men vet inte exakt), en period från en cell kan bara hantera 368kbit/s hastighet, så istället för att bygga nytt nät så konstaterar man att det finns gott om utrymme i näten så man låter folk använda flera perioder samtidigt för data, så först började man med att släppa på 10 perioder så man kunde sälja 3,6Mbit som det var i början, när man såg att utrymmet räckte till så höjde man till 20 perioder per användare max vilket blev 7,2Mbit...
Kanske gör telia så att man på vanlig turbo 3G tillåter anv att använda 20 perioder och på turbo + så tillåter man 45 perioder, men, som med allt annat, är det mycket trafik i nätet så får du färre perioder eftersom alla måste dela på dem... svartiderna lär ju inte ändras för det.