blanda zoner i KiCad ???

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
jesse

blanda zoner i KiCad ???

Inlägg av jesse »

Jag blir tokig... Jag har (av olika orsaker) använt KiCad från 2007 fram till nyligen, men har uppdaterat till senaste versionen nyligen. Det jag blir tokig på och inte begriper är hur man gör zoner i nya Kicad.

I gamla Kicad var det enkelt. Man gjorde eventuellt gränser för var zonerna skulle vara, sedan kunde jag markera näten ett efter ett och skapa zoner som anslöt till dessa nät. Jag började med GND för att få mest zon där, fortsatte med VCC osv..

Det kunde se ut så här:
Först lägger jag dit en zongräns under optokopplaren så inga zoner går in där. Sedan markerar jag GND och fyller den zonen, gör likadant på andra sidan om optokopplaren.
zoner1.jpg
Men det räcker inte - det syns på bilden ovan att det inte blir mycket koppartäcke när man fyller GND. Så jag väljer att fylla VCC också som en zon, och ytterligare ett par zoner så att det blir koppar på hela kortet. När det är klart ser det ut så här: (det är jag som har färglagt för att man tydligare ska se att det är olika zoner det handlar om)
zoner2.jpg
Men i nya Kicad kan jag inte göra överlappande zoner. Det verkar vara ett helt nytt sätt att hantera zoner verkar det som. Varje zon har en egen "outline" och den är ansluten till ett visst nät. Här har jag skapat två zoner och fyllt dem:
zoner3.jpg
Men det är en massa "tomma" ytor inuti den högra zonen. Dessa ytor vill jag fylla med en zon ansluten till VCC. Är det helt omöjligt eller är det jag som inte fattar hur man gör? Det går i varje fall inte att rita en ny zon ovanpå den gamla, då blir det error:
zoner4.jpg
Det är möjligt att det är olämpligt att fylla zoner med andra nät än med GND, men är det helt omöjligt att blanda zonerna?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.