Onödiga/nödvändiga saker på kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Onödiga/nödvändiga saker på kretskort

Inlägg av Adis »

Sitter och skriver rapporten för TUPMS projektet och handlar det om sådana diverse saker som egentligen är onödiga, eller?

Jag satte en summer på kretskortet, när enheten startar så piper den till två gånger, ja ni vet som sådana dyra mätinstrument. Men det bidrar inget till produkten nödvändigtvis. Har även dioder som indikerar att 12V och 3v3 är OK. Samma sak där, detta bidrar med inget, det går ju att mäta med multimetern.

Är jag ensam om att placera ut sådana nödvändigt onödiga saker? Som jag sa tidigare, det ser mer avancerat ut än vad det egentligen är.
xxargs

Re: Onödiga/nödvändiga saker på kretskort

Inlägg av xxargs »

tja, man får balansera dom få kronor i extra kostnad med extra lysdioder, summer etc. gentemot var det kommer att kosta i extra felsökningstid för att dessa inte finns, adaptrar för att flytta ut kortet ur racket, åtkomsttrubbel etc. mm.

att designa in vettiga diagnosverktyg som spar in tid och irritation i senare felsökning och debuggning är definitivt inga 'bortkastade pengar', sådant kan man tulla på (dvs inte montera) först vid större serier och praktik visar sig att dessa inte behövs och kostnaden börja bli besvärande gentemot nyttan med dessa även bland fältfolket, men så långt kommer inte dom flesta produkterna att det blir aktuellt...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har gjort ett antal olika kort med mer eller mindre onödigt *pling* på, som tex lysdioder och summer.
Om det är bra eller inte beror ju helt på vad man vill ha ut av grejerna. Men till exempel:
processorkort: tre lysdioder i olika färger + summer.
Lysdioderna var värdefulla i början av utvecklingen för att jag skulle kunna se status och ibland var i koden jag befann mig. Ju mer tiden gick desto mer överflödiga blev de. De har fortfarande funktioner som kan vara värdefulla om det blir oväntade fel (röd LED blinkar när bootloadern väntar på en fil t.ex. eller lyser om jag inte får kontakt med andra enheter.)

En "fånig" sak som jag lade in på kortet var en summer. Helt onödig egentigen, men den har varit guld värd, visade det sig i efterhand. Den spelar olika melodier som bekräftelse / felmeddelande / larm och den fungerar också som tangentbordsklick-ljud.Så den har varit ovärderlig. Man kan befinna sig i en annan del av rummet och ändå veta exakt vad den håller på med hela tiden. Jag har t.o.m fixat så att tonhäjden ibland motsvarar hur långt den kommit i en viss process, eller hur allvarligt ett fel är eller att den indikerar något annat som jag kan känna igen bara genom att lyssna.

Nyligen gjorde jag ett liknande kort där jag hade skalat bort både LED's och summer och jag kände plötsligt att min processor hade blivit dövstum om jag inte kopplade in en terminal. (knack , knack på skalet - är det någon hemma? Total tystnad som svar!)

Så jag har haft som vana att lägga in minst en LED på varje kretskort som indikerar att något händer (t.ex. kommunikation). Då kan man snabbt utesluta vissa fel. Den gör sällan någon nytta när allt fungerar men är ändå guld värd vid test. Kostnaden att lägga dit ett par lysdioder är ju nära noll i jämförelse med kostnaden för felsökning etc.

LED på VCC lägger jag bara in då det känns meningsfullt.... jag har t.ex testriggar där jag provar mina kretskort, och denna rigg har jag en LED på för "power on". Det har jag nytta av, då jag ska koppla i och ur ofta och stänger av/sätter på strömmen hela tiden.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag försöker sätta lysdioder på alla kort.
Gul för något elementärt, tex att drivspänning finns
Gröna SKA lysa, tex att klocksignal finns eller att reset fungerar
Röda har lite av varje att visa, kan indikera in och utsignaler eller någon sorts larm.

På ett kort med en H-brygga som driver en servomotor sitter en LM 3914 och en "bargraph" + en omkopplare så man kan mäta insignal ärvärde och spänning på båda halvorna av H-bryggan.

I "nolläge" är en trekantoscillator inkopplad och stapeln vandrar fånigt fram och tillbaka bara

Lysdioder ÄR bra som snabbfelsökning, Protte
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Stoppar in en massa onödiga funktioner oftast om det finns plats.
Prototyperna fullbestyckas, om det sen implementeras i SW och någon kund efterfrågar det så monteras det i serien annars så blir det bara lediga positioner.
Men jag gör aldrig ett kort "större" för att få plats med "bra att ha" komponenter.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

På dyra HiFi prylar brukar det inte vara så mycket extra.
Det ger nog en känsla av kvalité har jag fått för mig.
Köparna är intresserade av prestanda och ju mer tingel tangel
desto mer skräp är det.
dude

Inlägg av dude »

limpan: vad är SW?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Soft Ware kanske, jag VET inte.

Protte
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Jo som ni säger, gör man prototypkort så har man mycket onödigt, som jag sa att jag hade power led för 12V och 3,3V där 12V power led är väldigt onödig och skulle inte finnas på den färdiga produkten. Någon nämner pengar i sammanhanget. Bygger jag något så tummar jag inte på komponenter som kostar under 50kr/st. Vill jag att någon skall fungera som det skall så sätter jag inte pris framför funktion. Det finns inga genvägar för kvalitet. Men jag är alltså inte ensam om att fylla korten med massa onödiga saker :humm:
dude

Inlägg av dude »

jo jag antar det. var det jag gissade på också
Skriv svar