Atmel ARM

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Detraw

Atmel ARM

Inlägg av Detraw »

Halloj, va ett tag sen jag va hemma men nu är jag tillbaks igen i alla fall.... ska väl komma igång med mitt nätaggregat som nästan är klart, men som det alltid är så jag har jag kommit på massor med nya projekt och har därför kollat lite på Atmels ARM processor. Tidigare har jag bara hållt på med AVR, är steget till ARM stort? och är det nån som vet om man kan sampla nån ARM från ATMEL?

Anledningen till att jag tänkte börja kolla på ARM är att jag såg att Linux fanns portat till processorn :)

Tack på förhand /Daniel
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag pysslar lite med AT91SAM7S128 från Atmel, det var krångligt att komma igång för det var svårt att få in programmet i flash-minnet utan en kommersiell programmerare. Vi redde ut problemen i en tidigare tråd här på forumet och nu fungerar det ganska smidigt tycker jag, jag gjorde en liten bootloader och laddar in programmet över serieporten.

Dock har ju AT91SAM7S128 bara 128kbyte flash så det blir nog svårt att få in linux på den, det går kanske men man borde nog satsa på en kraftigare krets, kanske med externt minne. RAM-minnet är nog ganska begränsande också.

Philips har en ganska populär ARM-krets som jag tror går att sampla (jag samplade en från en tävlingssida på circuitcellar.com), den är inte helt olik SAM-serien från Atmel men finns med upp till 512kbyte flash.

/Johan
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

ja externt flash/RAM är nog en fördel om du ska kunna köra linux
en Atmel AT91R40008 kan kanske vara ett bra val:
http://www.atmel.com/dyn/products/produ ... rt_id=1981

och t.ex. bygga ett kort liknande detta:
http://www.ap-systems.co.uk/armhardware.htm

jag har samplat en hel del AVR och ett par ARM kretsar från atmel, det har fungerat fint men det kan ta flera veckor innan brevet kommer. men för min del gör det inte så mycket sålänge det är gratis :)
Detraw

Inlägg av Detraw »

Jo externt minne hade jag nog redan tänkt köra med. Skulle ju va skönt om det fanns nått liknande STK500 som man kunde köra med ARMen tills man fått koll på allt, nån som vet om det finns det eller färdiga ritningar för att bygga ett, eller behöver man skissa upp ett själv? Och vem säljer kommersiella programmerare och vad kostar de?

MVH Daniel
Michel

Inlägg av Michel »

Själv så vill jag ha tag på en LPC214x. Någon som vet var man får tag på Philips kretsar utan att köpa hela rör@$$$?

Verkar rykande ny.
IAR börjar sälja starterkit först under augusti...

Mina 2st AT91SAM764 som jag beställde på Elfa har jag 'glömt att hämta'. :wink:

I övrigt så siktar jag väldigt högt (som vanligt):
* 640x480 mono lcd med touch & backlight
* Ethernet interface m PoE
* SD interface
* USB device interface med Storage Class support
* D/A & audiointerface
* ATA interface
* TCP/IP
* GUI

Får se var jag landar....
:oops:

Annars är ju den här väldigt läcker... :twisted:

Blir lite irriterad över att allt som luktar USB mass storage, SD eller FAT32 helt plötsligt kostar pengar...?

Någon som har bra info om SD interface & protokoll förresten?

--

Bra sidor att rota runt på:
Philips
Atmel

Kolla in Olimex byggsatser. Mest Philips dock.

Stickor med ARM
Detraw

Inlägg av Detraw »

Ok jag har samplat en ARM nu från ATMEL, får se hur den är, ska försöka bygga en programerare till den nu också bara, sen tänkte jag försöka sätta ihop ett eget litet utvecklingskort, men det kanske blir lite för svårt att försöka etsa kortet själv, det blir ju en hel del små ledningsbanor, kanske skulle be olimex göra ett... hmm nån som vet hur stor en sån där panel är som man får om man bestället från olimex? är den 160x100mm? (tänkte man kanske kunde få platts med ett kort till nämligen :) )
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Ja den är 160*100mm, men man kan även beställa 320*200mm, då får du plats med mycket skräp på kortet :D

/Johan
Detraw

Inlägg av Detraw »

hmm då kanske man skulle passa på att beställa mönsterkortet för nätaggregatet också.... dax att börjat peta lite i eagle igen tror jag :)

Är det nån som har några bra nybörjar sidor (gärna på svenska men det spelar inte så stor roll) för ARM, antar att databladet funkar ganska långt annars... kollade igenom det lite och den verkar ganska mycket mer avancerad än vad AVRen är....
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Michel skrev: I övrigt så siktar jag väldigt högt (som vanligt):
* 640x480 mono lcd med touch & backlight
* Ethernet interface m PoE
* SD interface
* USB device interface med Storage Class support
* D/A & audiointerface
* ATA interface
* TCP/IP
* GUI
Det finns ju Contiki OS http://www.sics.se/~adam/contiki/index.html av Adam Dunkels.

Det verkar ju mest användas till gammla avlagda retro-burkar som C-64 & liknande, men iomed att du siktar på GUI så kanske det funkar som grund.

mvh Mats
Detraw

Inlägg av Detraw »

Efter att ha tittat runt lite på http://www.at91.com verkar det som om man skulle kunna behöva en AT91RM9200 om man vill peta in Linux, frågan är då om man ska börjar med en SAM7 och sedan köpa en AT91RM9200 eller om man skulle gå direkt på ARM9, dock så verkar det inte som om man kan sampla en ARM9 från Atmel så då får man väl köpa en, men vart kan man göra det? Jag kan inte hitta nån på Elfa.
Michel

Inlägg av Michel »

Detraw skrev:Jag kan inte hitta nån på Elfa.
:lol: :lol: :lol: :bravo:

Sedan när hade elfa något nytt & häftigt?

--

Dyrt, men ändå...

Det som skrämmer mig är ROM'et.
Måste man promma en bootloader alltså?
...får läsa på!
:wink:
Detraw

Inlägg av Detraw »

det verkar som om man måste det, dock har jag hittat några färdiga, men har inte läst så mycket om de så att jag vet om de är gratis eller funkar bra eller vad som helst....

Hmm jag skulle vilja ha en ARM9 men det kostar på tog för mycket, tänk om man råkar ha sönder den :shock:
Michel

Inlägg av Michel »

Frågan är om det svider mer i skinnet (inte plånboks-skinnet) om en 500:- krets eller en 80:- börjar ryka?
Tycker nog personligen att det är lika plågsamt vilket som.

Värst är det dock om det inte ryker / poppar, men ingenting ändå fungerar.
Man vill ju ha valuta för pengarna - på ett eller annat sätt.
:eh:
Detraw

Inlägg av Detraw »

jo precis... bäst hade ju vart om man kunde sampla en AVR9 från Atmel, om de inte har mailat mig imorn så ska jag ringa de och kolla..

Sen om jag får sampla en så tänkte jag bygga nått slags utvecklingskort, vad jag har kommit fram till att jag vill ha hitils är:

-- IDE interface
-- LCD
-- nån LED
-- några knappar
-- USB 2.0
-- Ethernet 10/100
-- JTAG
-- SDRAM (tyckte jag såg att den stödde det :) )

Sen undrar jag om det inte skulle vara smidigare att ha ett EEPROM som man laddar in programmet i, sedan gör man en bootloader som hämtar programmet från EEPROMet, så kan man sedan lätt programmera om den med PonyProg till exempel... Vad tror ni?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Näpp! EEPROM är för litet, använd FLASH! Finns i Mb-storleker, billigare/Mb osv.
Skriv svar