Eagle, schemaritning.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
ghost_rider

Eagle, schemaritning.

Inlägg av ghost_rider »

Hittar inte min andra tråd som jag har skapat så jag gör en ny.
Till mitt 'problem'.
Som jag har ritat så har jag inkommande +18v o gör om den till +5v, såklart ska +18v gå till regulator via en signal (eller vad det nu heter på fackspråk).
Men GND? bör man routa den också till regulatorn? eller det kvittar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Re: Eagle, schemaritning.

Inlägg av ghost_rider »

ok, efter som att jag glömde att spara :doh: o datorn inte ville vara med o leka längre fick jag göra om...

Nu har jag ändrat designen lite och sparat den :)
Så nu är frågan, ser detta OK ut?
Som sagt det är mitt första kretskort o jag har inte en aning ang spacing o isoleringsavstånd.. :vissla:
Input är tacksamt!

Ang. hålen så hade jag tänkt någon form av dragavlastning.
newPCB.jpg
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Har du kört DRC ?.

- Ledarna till 4 & 5 verkar gå onödigt nära pin 5 & 5 på megan, försök få dom gå rakt ut från pinnarna.
- Det är bruktligt att inte blanda mitring 90 & 45 grader.
- Några ledare är tunna i onödan (4 st på vänstra raden av IC)
- Kondensatorerna till kristallen kan knappast vara rätt (antagligen är både värdet och typen fel). Om du fixar det finns nog plats så du slipper sömma ledaren som skall till 6
och kan dra den runt i stället.
- Ser ut som en liten "bortgömd" ledare ligger bakom jordplanet och kortar. Mellan övre höra hörnet på IC och dioden.
- Varför tjocka ledare som övergår till tunna ? (Kolla mellan padden "PWM" och dioden)
- Du kan öka isolation något snäpp, utan att något negativt händer ser det ut som.

Sedan blir det mer kosmetisk rätt om du inte blandar mitering, utan håller dig till 45 grader. Men som sagt mest för utseendets skull.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Tack för dina tips!
körde DRC o den hittade inga fel.
Ska kolla upp mina vinklar :)
ang kondensatorerna så har de fått fel värden, lite osäker på typen dock. Ska ha ett par keramiska till kristallen o elektrolytkondensatorer till omvandlaren.
Lite slarv på ledarna, ska såklart inte byta storlek.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Man brukar städa bort icke ansluten koppar också.
Borre

Inlägg av Borre »

Ingen avkoppling till processorn.
Öka isolationsavståndet lite, 0.5mm eller så, och klicka samtidigt ur rutan "orphans" så slipper du det där oanslutna öarna i jordplanet.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Varför har du jordplan?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

hm, nu blev det mycket att göra.
Vad menar du med avkoppling till processorn?
om man ökade isoleringen till 0,5 blev det lite för trångt på vissa ställen :), blir väl att göra om designen lite.
Ang jordplanet, så tyckte jag att det blev 'enklare'? Man slipper att dra fler ledare o dels för att det kommer att bli ett enkelsidigt kort, har jag tänkt fel då?
Borre

Inlägg av Borre »

Mening med större isolationsavstånd är att det blir lättare att etsa, mindre risk för kortslutning nånstans.

Avkoppling, små kondensatorer direkt vid processorn spänningsmatning, ofta fungerar 100nF. Sök lite här på forumet efter avkoppling så hittar du en massa. Det är hur som helst mer eller mindre ett krav för att det ska fungera, det kan fungera utan men du slipper mycket problem om du alltid avkopplar alla kretsar som behöver det.

Jordplanet är lite för uppdelat av alla ledare för att fungera som jordplan egentligen, men har svårt att tro det skulle bli bättre med separata jordledare. Däremot om du kan ha paddarna på vardera sida om kortet, 4-8 mitt på till vänster och de andra, pwm m.m, mitt på till höger så blir jordplanet mycket mer sammanhängande.

Sätt kondensatorerna till spänningsregulatorn så deras jord sitter nära regulatorns jord, vrid dessa 180 grader alltså.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

aha ok.
Kortet skall fräsas när det är klart, om det har någon betydelse.
Hittade rätt sorts kondingar nu, phu finns ju flera hundra att välja :wink:
Ska läsa lite om avkopplingen.
Borre

Inlägg av Borre »

Välj då isolationsavstånd samma som spåret fräsen gör. Väljer du för litet är det risk för att koppar som ska vara kvar fräses bort, alternativt att pcb-gcode inte gör något eftersom avståndet är mindre än fräsen som används.

Keramiska används ofta som avkoppling.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

typ ngt sådanthära?
new.jpg
Jag har försökt att hitta på internet, när o var man skall använda större ledare (isåfall hur mkt större, typ matningar) optimal spacing och isolationsavstånd. Någon som sitter på en bra bok eller länk?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ett annat tips är att ställa in i Eagle att inte lägga pads rakt på jordplanet, utan ha dem fritt med bara några mellan, typ såhär:
pad.JPG
Inte en aning om hur man gör i Eagle dock...

Varför? Jo, jag tycker det blir betydligt lättare att löda då. Dels så flyter tennet ut snyggare, och dels så slipper man problemet med att en massa värme leds ut över hela jordplanet så man måste värma en bra stund för att tennet ska smälta.
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Inte en aning om hur man gör i Eagle dock...
"change thermals"
Borre

Inlägg av Borre »

Han använder redan dessa thermals.

Det med paddarna på sidan var inte så jag menade utan ännu längre ner, på vardera sida i höjd mitten av processorn, med raka ledare ut från pinnarna på den. Som det vart nu blev jordplanet ännu mer upphackat.
Klippte och klistrade lite med paint, ungefär såhär menar jag:
Bild
Flytta runt så jordplanet är så intakt som möjligt och så det i övrigt ser bra ut. Gör du så kan du sätta kristallen som du hade i första bilden.
Skriv svar