Vettiga IP-telefoner. Vad finns?
-
danielr112
Vettiga IP-telefoner. Vad finns?
Vad finns det för vettiga IP-telefoner? Någon som sitter på en lista med inköptsställen ?
Har just nu en Siemens Gigaset a580-ip. Men finns det fler vettiga?
Tänkte utöka med iallafall 2 till. Och de ska ju då stödja SIP.
Re: Vettiga IP-telefoner. Vad finns?
Du kan ju alltid köpa till några lurar till den du har, upp till 5 fungerar med samma basenhet. Jag har inte letat på ett tag men vill minnas att det inte fanns mycket som var med och tävlade i samma prisklass. Det är möjligt att det finns några till alternativ idag.
Edit: Här diskuteras det en del http://www.voip-forum.se/forum.php?s=fc ... 4cc21af07b
Edit: Här diskuteras det en del http://www.voip-forum.se/forum.php?s=fc ... 4cc21af07b
Cisco! Har en uppsjö modeller som är vettiga. Huruvida priserna är vettiga får du avgöra självdanielr112 skrev:Vad finns det för vettiga IP-telefoner? Någon som sitter på en lista med inköptsställen ?
-
danielr112
Om vi lägger till att de inte får kosta över en tusenlapp styck 
- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Linksys (=Cisco men billigare)?
Annars tipsade Nerd Vittles om billiga IP-telefoner på eBay. (Nortel 1535, färgskärm, kamera med mera)
Annars tipsade Nerd Vittles om billiga IP-telefoner på eBay. (Nortel 1535, färgskärm, kamera med mera)
Siemens Gigaset-telefoner är bra mo man ska köra DECT. A580IP är en prisvärd bas, men själva luren är inte så kul. Men man kan ju köra upp till 6 lurar på samma basstation (och kan väl ha 5 eller 6 SIP-konton också så man kan knyta varje lur till ett eget SIP-konto om man vill eller låta dem dela precis som "gamla vanliga" telefoner).
Vi har en S675IP och 3 SIP-abonnemang (ett AllTele (f.d. Rix) för familjens huvudnummer, sen har ungarna varsit Phonzo Cash för inkommande). Huvudnumret ringer i alla lurar (totalt 5 har vi), ungarnas ringer bara i deras egna lurar.
Lurarna vi har är dels orginal-luren, sen två billiga Lumatron från Coop (två lurar för 299), och sen ett par Panasonic som MegaStore hade rea på. (Vi har en A580IP också som vi kör på landet tillsammans med en Dovado UMR och mobilt bredband, så vi kan ta med hemtelefonen till landet liksom.)
Så, summa sumarum: Kan man tänka sig att köra DECT så köp en vettig Siemens-bas och leta efter några extra schyssta GAP-kompatibla lurar.
Vi har en S675IP och 3 SIP-abonnemang (ett AllTele (f.d. Rix) för familjens huvudnummer, sen har ungarna varsit Phonzo Cash för inkommande). Huvudnumret ringer i alla lurar (totalt 5 har vi), ungarnas ringer bara i deras egna lurar.
Lurarna vi har är dels orginal-luren, sen två billiga Lumatron från Coop (två lurar för 299), och sen ett par Panasonic som MegaStore hade rea på. (Vi har en A580IP också som vi kör på landet tillsammans med en Dovado UMR och mobilt bredband, så vi kan ta med hemtelefonen till landet liksom.)
Så, summa sumarum: Kan man tänka sig att köra DECT så köp en vettig Siemens-bas och leta efter några extra schyssta GAP-kompatibla lurar.
Sluta snåla, några hundringar hit och dit...danielr112 skrev:Om vi lägger till att de inte får kosta över en tusenlapp styck
http://www.dustin.se/pd_5010372227.aspx
Är det något att ha? Vad kostar det, är det några snygga nummer? Hur ofta måste man ladda och hur mycket? Fungerar det att köra fax hos dem? Antingen som direkt koppling till e-post eller likn. Eller helt enkelt en gammal hederlig faxmaskin till en ip-dosa. Körde det via RIX för några år sedan, och det fungerade "sådär". Största felet var väl att nummerserien var bläää, så jag fick massa felringningar av massa idioter...Nerre skrev:Phonzo Cash
Phonzo Cash skaffade jag enbart för att det inte är nån fast kostnad. Har alltså tankat en gång bara och sen kör vi det enbart som inkommande nummer. Jag har alltså ingen koll alls på priserna eftersom vi inte betalar något....
Vi hade... Digisip tror jag de hette, innan, men minns inte varför vi bytte (om de började kosta pengar eller vad).
Finns ett par dussin leverantörer av IP-telefoni så det är bara att leta efter ett abonnemang som passar.
Vi hade... Digisip tror jag de hette, innan, men minns inte varför vi bytte (om de började kosta pengar eller vad).
Finns ett par dussin leverantörer av IP-telefoni så det är bara att leta efter ett abonnemang som passar.
Och när skedde den där påladdningen då? Igår eller för tre år sedan? Är nummret någurlunda "normalt"
Nummerserien är 08-4037xxxx. Men de skaffade jag ju när med Digisip, sen porterade jag till Phonzo. Så jag vet inte vad Phonzo har för nummerserie.
Men vi har ju full portabilitet idag så har man ett gammalt nummer så tar man såklart med sig det.
Påtakningen var när vi skaffade skiten, minns inte alls... flera år sen.
Här står det mer att läsa, enklare att gå på källan än mitt dåliga minne
http://phonzo.se/privat/abonnemang/phonzo_cash/
Men vi har ju full portabilitet idag så har man ett gammalt nummer så tar man såklart med sig det.
Påtakningen var när vi skaffade skiten, minns inte alls... flera år sen.
Här står det mer att läsa, enklare att gå på källan än mitt dåliga minne
Kan ni förklara för en äldre man vad vitsen med IP-telefoni är?
säter: man slipper köra över telias gamla koppartråd(om man nu inte kör över ADSL över telia koppar) + kostnad.
Källan verkar ungefär lika usel som ditt minne, mina frågor besvarades liksom inte där, daärav frågeställningen här.Nerre skrev: Här står det mer att läsa, enklare att gå på källan än mitt dåliga minne
Har mailat deras kundtjänst som dock har stängt på helger...
"Skaffade skiten"
Är det bara ett slentrianmässigt sätt att utrycka sig, eller är det Phonzo cash skit?
Det beror på vad man ska ha det till. Det är ett lämpligt abonnemang om man inte ringer så mycket utan mest har inkommande samtal. Jag valde det just för att jag ville ha ett per nummer för inkommande samtal som inte har nån löpande kostnad.
Det finns som sagt var dussintals med leverantörer av IP-telefoni. Phonzo, Wx3, Megaphone, Affinity, Universal, Bredband2, Voicetech, Teletek, Teleman, Bahnhof, ePhone, T3, Telia, Tele2, AllTele etc.
Vissa tillåter inte att man kör egen utrustning utan man måste använda deras box (Telia och Tele2 vet jag kör det) så man måste helt enkelt läsa på lite. Finns inget som är bäst för alla utan det beror helt på ens behov.
www.telepriskollen.se är ett bra ställe att börja.
Det finns som sagt var dussintals med leverantörer av IP-telefoni. Phonzo, Wx3, Megaphone, Affinity, Universal, Bredband2, Voicetech, Teletek, Teleman, Bahnhof, ePhone, T3, Telia, Tele2, AllTele etc.
Vissa tillåter inte att man kör egen utrustning utan man måste använda deras box (Telia och Tele2 vet jag kör det) så man måste helt enkelt läsa på lite. Finns inget som är bäst för alla utan det beror helt på ens behov.
www.telepriskollen.se är ett bra ställe att börja.