Nätinkoppling av vattenkraftverk
Nätinkoppling av vattenkraftverk
Jag driver och rustar upp ett mickrokraftverk med Asynkronmotorer en pa 7,5 kw och en pa 11 kw.
Jag soker information om elschema och komponenter till ett nytt natskap da det inte langre gar att skaffa reservdelar till det gamla (1979) skapet som fortfarande fungerar. Originalschemat saknas !? men det ser invandigt ganska enkelt ut bestaende av kontaktorer,timers samt mod storre kondensator. Har bara en huvudbrytare samt en selektor for automat eller manuell samt en amperematare for att se hur mycket den levererar ut vid drift. Kan ju rita av varenda kabel men jag takte iaf kolla med er pa forumet.
Finns det nagon standard skap att kopa fardigt eller hur kan jag enklas uppgradera och bygga ett nytt skap ?
var: Natinkoppling av vattenkraftverk //blueint
Jag soker information om elschema och komponenter till ett nytt natskap da det inte langre gar att skaffa reservdelar till det gamla (1979) skapet som fortfarande fungerar. Originalschemat saknas !? men det ser invandigt ganska enkelt ut bestaende av kontaktorer,timers samt mod storre kondensator. Har bara en huvudbrytare samt en selektor for automat eller manuell samt en amperematare for att se hur mycket den levererar ut vid drift. Kan ju rita av varenda kabel men jag takte iaf kolla med er pa forumet.
Finns det nagon standard skap att kopa fardigt eller hur kan jag enklas uppgradera och bygga ett nytt skap ?
var: Natinkoppling av vattenkraftverk //blueint
Re: Nätinkoppling av vattenkraftverk
Kanske han sitter Kuala lumpur. Eller Microsofts tangentbordsdriver fått fnatt. Osv..
I vilket fall som helst. Ta ett foto!
Försök rita av ett schema. Och ta reda på vilken kapacitans och märkspänning som kondensatorerna har. Dom används förmodligen till att magnetisera statorn vid start.
I vilket fall som helst. Ta ett foto!
Försök rita av ett schema. Och ta reda på vilken kapacitans och märkspänning som kondensatorerna har. Dom används förmodligen till att magnetisera statorn vid start.
Hade med några foton i kameran på skåpet och sätter in ett att kika på om det kan vara till hjälp. Mailar från Kazakhstan då jag är på jobb och vissa svenskbokstäver kan då saknas men nu var det elskåps projektet.Notera att jag tagit ur säkringarna till T1an då den ska få en ny axel monterad och nu tillfälligt är ur drift. Givetvis sitter det en sensor för varvtalet monterad på varje asynkronmotor ochså. Vad jag söker är ett elschema att seda köpa komponenter till då det som är i skåpet nu inte längre tillverkas. Måste väl finnas något liknande till Vidkraftverk som är nätinkopplade om någon har ett sådant schema ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint: Det handlar knappast om magnetisering, den går ju mot ett styvt nät. Antagligen faskompensering.
Jag tycker det ser ut att vara en rimligt uppgift att göra ett schema på kopplingen.
Jag tycker det ser ut att vara en rimligt uppgift att göra ett schema på kopplingen.
Varför har man det, när anläggningen arbetar mot ett styvt nät?karlor skrev:Givetvis sitter det en sensor för varvtalet monterad på varje asynkronmotor ochså.
Eller är det en säkerhetsgrej, om huvudnätet ramlar och turbinen börjar rusa?
för att man kopplar in generatorerna i synkron eller översynkront varvtal, annars betalar man ju för att köra dom som motorer
sedan ska det inte gå för fort heller
sedan ska det inte gå för fort heller
- Synesthesia
Det brukar bara vara en kontaktor för att koppla in generator och en kontaktor för att koppla in kondensatorn (faskompensering) till elnätet, och en styrning som styr turbinens varvtal och kontaktorerna. Som styrning om du bygger om: förslagsvis en PLC eller någon annan mikroprocessorstyrning.
Styrningen skall reglera in till det synkrona varvtalet innan man kopplar in sig till elnätet och sedan öka pådraget.
Styrningen skall reglera in till det synkrona varvtalet innan man kopplar in sig till elnätet och sedan öka pådraget.
Synesthesia:
Gäller inte det där när man kör med synkrongenerator?
Gäller inte det där när man kör med synkrongenerator?
En snabb sökning på "asynkrongenerator".
Gav bland annat följande länk
http://hv.diva-portal.org/smash/get/div ... FULLTEXT01
Borde motsvara ställda frågor någolunda.
En asynkronmotor börjar fungera som generator.
När synkrona vartalet överskrids.
Max effekt när varvtal = synkrona vartalet + eftersläpningen motordrift ???
Villkor är ett elnät så starkt att asynkrongenerator INTE
kan påverka nätfrekvensen allmänt kallat styvt nät.
En asynkrongenerator förbrukar induktivt reaktiv effekt för
magnetisering bör kompenseras med kondensatorer.
Gav bland annat följande länk
http://hv.diva-portal.org/smash/get/div ... FULLTEXT01
Borde motsvara ställda frågor någolunda.
En asynkronmotor börjar fungera som generator.
När synkrona vartalet överskrids.
Max effekt när varvtal = synkrona vartalet + eftersläpningen motordrift ???
Villkor är ett elnät så starkt att asynkrongenerator INTE
kan påverka nätfrekvensen allmänt kallat styvt nät.
En asynkrongenerator förbrukar induktivt reaktiv effekt för
magnetisering bör kompenseras med kondensatorer.
- Synesthesia
Synkrongenerator måste dessutom magnetiseras till rätt spänning och invänta rätt fasläge (kan ta en stund) innan man kopplar in den.
Asynkrongenerator blir mycket enklare, i stort sett bara att koppla in vid rätt varvtal, men behöver kondensator till faskompensering.
Asynkrongenerator blir mycket enklare, i stort sett bara att koppla in vid rätt varvtal, men behöver kondensator till faskompensering.
karlor
>inte langre gar att skaffa reservdelar till det gamla (1979) skapet
Rakt på sak vad går ej att ersätta med nya delar??
Enligt bild 3 st 3-fasgruper med kontaktoren = standar saker?
>tagit ur säkringarna till T1an
går 3-kablar vidare till 3-fas kontaktoren med motorskydd i samma höjd ?
Om så standar är det 3-fas maskin inkoppling....
Är säkringarna ovanför till T2an ?
Och vad är säkrings gruppen högst upp till ??
Är det en till 3-fas kontaktoren med motorskydd ?
Till vad ?
En närbild som det går läsa texten på hjälprelän till höger skåpet .
Kan ge svaret OM det är något som inte går att ersätta med standar delare.
En till sak enheten längst ned till vänster ?
Någon synlig text som kan svar på vad det är ?
>inte langre gar att skaffa reservdelar till det gamla (1979) skapet
Rakt på sak vad går ej att ersätta med nya delar??
Enligt bild 3 st 3-fasgruper med kontaktoren = standar saker?
>tagit ur säkringarna till T1an
går 3-kablar vidare till 3-fas kontaktoren med motorskydd i samma höjd ?
Om så standar är det 3-fas maskin inkoppling....
Är säkringarna ovanför till T2an ?
Och vad är säkrings gruppen högst upp till ??
Är det en till 3-fas kontaktoren med motorskydd ?
Till vad ?
En närbild som det går läsa texten på hjälprelän till höger skåpet .
Kan ge svaret OM det är något som inte går att ersätta med standar delare.
En till sak enheten längst ned till vänster ?
Någon synlig text som kan svar på vad det är ?
En genomgång vad som krävs för asynkronmaskin som generator.
Hur bra ??
http://www.frenchriverland.com/Motors_A ... K_1994.pdf
Hur bra ??
http://www.frenchriverland.com/Motors_A ... K_1994.pdf
Jag kan säga att det skåpet ser ut att vara byggt av någon skåpbyggare. Specialbyggt. Glöm att hitta schema för jag tror knappast om enns företaget finns kvar sparat ritningarna så länge.
O andra sidan så är det väll inte mycket värre att göra ett nytt schema. Ser ut som standardkomponenter som är lätta att byta ut. Tänk på att kondingar åldras.
Kondingarna är jag rätt så säker på är till för kompensera reaktiv effekt. Det får man alltid från induktiva laster. Motor eller lysrör med drossel.
För att inte gå in allt för mycket på ellära kan jag säga att ett lysrör tex. har en drossel som gennererar reaktiv effekt. Denna kan kompenseras med en kondensator. Om man inte gör det så belastar man generatorn mer än man behöver = kan inte ta ut lika mycket effekt. Om du tittar på generatorn eller en trafo står effekten i VA inte W. VA är en sammanlagring av VAr och W.
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xelstr%C3%B6m
O andra sidan så är det väll inte mycket värre att göra ett nytt schema. Ser ut som standardkomponenter som är lätta att byta ut. Tänk på att kondingar åldras.
Kondingarna är jag rätt så säker på är till för kompensera reaktiv effekt. Det får man alltid från induktiva laster. Motor eller lysrör med drossel.
För att inte gå in allt för mycket på ellära kan jag säga att ett lysrör tex. har en drossel som gennererar reaktiv effekt. Denna kan kompenseras med en kondensator. Om man inte gör det så belastar man generatorn mer än man behöver = kan inte ta ut lika mycket effekt. Om du tittar på generatorn eller en trafo står effekten i VA inte W. VA är en sammanlagring av VAr och W.
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xelstr%C3%B6m