Gimbal\Tri\Quad\Hex IMU styrsystem.
- jonnorberg
Re: Gimbal\Tri\Quad\Hex IMU styrsystem.
Gamla laddare till laptop:s går att använda istället för "köpe PSU".PeterH skrev:Förutom frakten tillkommer ju nätdel också på priset, men den ser ju bra utBlir nog en sån... (ja, det blev det, är beställd
)
Dom brukar jag sälja på Tradera istället, man får ju nästan lika mycket för dom (om det är HP orginal) som laddare OCH adapter kostar hos DX 

Klarar servon och ESC att styras av 3.3V pulser? Eller hur fixar man det problemet på ett snyggt sätt?
Tänkte närmast på om man kör I2C mellan µp och sensorer (som ofta "bara" klarar 3.3V) men sen vill man ju även styra ESC (och kanske några servon) och jag antar att det då är 5V som gäller,eller?
Tänkte närmast på om man kör I2C mellan µp och sensorer (som ofta "bara" klarar 3.3V) men sen vill man ju även styra ESC (och kanske några servon) och jag antar att det då är 5V som gäller,eller?
Nja..Jag skulle inte chansa på att det funkar.
Man får nivåkonvertera I2C'n mellan 3V3 och 5V och köra kortet på 5V
I den senaste layouten (se http://elektronikforumet.com/forum/view ... 73#p662973) så är de två små transistorerna och de fyra motstånden närmast dom, kretsen som gör den konverteringen. Om man kollar noga finns motsvarande anslutning i serie fast utan denna konvertering. Eftersom det är en buss kan man altså välja att köra 3V3 och 5V med den nya layouten.
Man får nivåkonvertera I2C'n mellan 3V3 och 5V och köra kortet på 5V
I den senaste layouten (se http://elektronikforumet.com/forum/view ... 73#p662973) så är de två små transistorerna och de fyra motstånden närmast dom, kretsen som gör den konverteringen. Om man kollar noga finns motsvarande anslutning i serie fast utan denna konvertering. Eftersom det är en buss kan man altså välja att köra 3V3 och 5V med den nya layouten.
Ok det var ju inte så dumt med två nivåer utdraget. Tog lite snokande på nätet innan jag fick någon rätsida på din koppling, men du kör alltså med en mosfet transistor, vilken då? Såg att någon körde med bss138.
Edit: såg nu bom-listan, bss123 tydligen.
Edit: såg nu bom-listan, bss123 tydligen.
Nu kanske jag har missat det helt och hållet, men varför var det som du har 3.3V på I2C bussen? Jag orkade inte vänta på dina eventuella kort så jag gick på den enkla lösningen med en Arduino och BoB. Moddade Ilmar's BoB och fräste kortet själv. Jag ska ta bort flatkabeln och kontaktdonet från WiiMotion Plus kortet, men använder den för test innan allt är verifierat att det funkar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trevligt projekt!
Har en liten fundering bara, borde du inte avskilja varje jordpunkt mellan de olika ESCerna?
För då det handlar om "stora" strömmar så kommer alla jordpunkterna få olika potential och ström kommer börjar gå genom ditt kretskort.
Samt om, mot förmodan, en jordkabel till en motor skulle gå av så kommer hela den jordas genom kretskortet och det vill säga kanske 10A som far där igenom.
Bara så du tänker på det.
Jag löste det på mitt projekt med optokopplare och pull-ups på ESCerna.
Har en liten fundering bara, borde du inte avskilja varje jordpunkt mellan de olika ESCerna?
För då det handlar om "stora" strömmar så kommer alla jordpunkterna få olika potential och ström kommer börjar gå genom ditt kretskort.
Samt om, mot förmodan, en jordkabel till en motor skulle gå av så kommer hela den jordas genom kretskortet och det vill säga kanske 10A som far där igenom.

För att WII prylarna går på 3V3 när dom sitter i WII och det verkar som om vissa kloner mår mindre bra av 5V.janbjorn skrev:Nu kanske jag har missat det helt och hållet, men varför var det som du har 3.3V på I2C bussen?
Rapportera hur det går, när du får på kortet på en flygmaskin

Hmm... Jag är lite lost här om jag skall vara ärlig.Korken skrev:Trevligt projekt!
Har du åtskilt jordarna med opto ??
Jag är inte övertygad om att det funkar så att om du ex. glömmer koppla till batteriets minus till en ESC, så börjar den dra det genom mottagarens minus.
Alla ESC sitter ihop direkt via huvudmatningen till batteriet, vilket är samma jord som kortet. Det borde inte bli olika potential då väl ?
Nu lyckades jag elda upp min arduino så det lär dröja ett litet tag. Skulle "bara" löda om en liten grej och lyckades får kortis någonstans. Det verkar som röken tog slut i Atmega'n på arduino-kortet. Som tur är så har jag en till Arduino Pro Mini som backup, men ska modda kortet med nivåkonvertering och fixa ett par grejer som jag hittade innan jag börjar koppla igen.ToPNoTCH skrev:Rapportera hur det går, när du får på kortet på en flygmaskin
ToPNoTCH: Detta är vad jag menar:
Om det blir avbrott på jordkabeln till ESCn, så kommer den jorda genom ditt kretskort.
För kollar du på schemana för ESCer så ser du att GND för signal och GND för motor är hopkopplade. Hoppas det förtydligade.
Om det blir avbrott på jordkabeln till ESCn, så kommer den jorda genom ditt kretskort.
För kollar du på schemana för ESCer så ser du att GND för signal och GND för motor är hopkopplade. Hoppas det förtydligade.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Om minuskablen av någon anledning "hoppar av" när motorerna är igång så har man nog större problem än att strömen går genom MCU'n. Om man har optokopplare som du föreslår så eldar man inte upp kortet (MCU'n), men utmaningen blir att flyga med en motor som inte längre har spänningsmatning. Skulle detta hända när man flyger så lär det bli en krash och då är det stor risk att grejerna går sönder ändå...
Skulle man få felet att en kabel slits av/kapas av en propeller eller nått annat så har man förmodlingen redan krashat och då har vi ungefär samma scenario som ovan.
Jag hade nog hellre siktat på att tänka igenom hur man distribuerar spänningen och använda robusta kontaktdon alternativt endast löda anslutningarna till ESC via en gemensam distributions skena typ såhär (klickbar för mer info):

eller lite mer avancerad lösning:

Skulle man få felet att en kabel slits av/kapas av en propeller eller nått annat så har man förmodlingen redan krashat och då har vi ungefär samma scenario som ovan.
Jag hade nog hellre siktat på att tänka igenom hur man distribuerar spänningen och använda robusta kontaktdon alternativt endast löda anslutningarna till ESC via en gemensam distributions skena typ såhär (klickbar för mer info):

eller lite mer avancerad lösning:

Så ifall jag bara tänker ha Wii prylarna på I2C så "behövs" inte en 5V I2C anslutning alls?ToPNoTCH skrev:För att WII prylarna går på 3V3 när dom sitter i WII och det verkar som om vissa kloner mår mindre bra av 5V.janbjorn skrev:Nu kanske jag har missat det helt och hållet, men varför var det som du har 3.3V på I2C bussen?
Edit: Kollade just och såg att du kör med en Atmega168. När jag skulle ladda ner multiwii-sketchen (v1.6) så hade jag råkat ställa in att jag hade en äldre version av Arduino Pro Mini korten (som har en atmega168) och då protesterade den och sa att det inte fanns tillräckligt med minne... Men när jag ställt in rätt kort (som har en Atmega328p) så funkade det fint. Har du testat att det funkar med din atmega?
Jag kör med 328.
Det är Eagle som luras lite för jag hittade inte 328 och använde 168 efter som det är samma pinout.
Sen HAR jag faktiskt kört på 168 med, då jag hade några QFN (5mm X 5mm) liggandes och ville testa gränserna på hur liten man kan göra.
Man får in koden om man skippar stödet för display.
5V skall helt riktigt inte behövas för I2C'n , jag valde dock att ta ut den för den finns ju där oavsett då megan bör gå på 5V.
Min tanke var lite "välj själv och kolla vad som funkar bäst"
Det kanske inte framgått tydligt men mitt gamla prototypkort funkar och är testat i alla avseenden.
Den nya layouten (finns länkad ovan) har dock förbättrats med egen 3V3 regulator och integrerad nivåkonverterare plus en del layoutförbättringar enligt tipsen i den tråden.
Det som återstår nu innan beställning av riktiga kort är:
- Få hem nya UV dioder.
- Göra en sista prototyp själv med den exakta layouten
- Testa
Det är Eagle som luras lite för jag hittade inte 328 och använde 168 efter som det är samma pinout.
Sen HAR jag faktiskt kört på 168 med, då jag hade några QFN (5mm X 5mm) liggandes och ville testa gränserna på hur liten man kan göra.
Man får in koden om man skippar stödet för display.
5V skall helt riktigt inte behövas för I2C'n , jag valde dock att ta ut den för den finns ju där oavsett då megan bör gå på 5V.
Min tanke var lite "välj själv och kolla vad som funkar bäst"
Det kanske inte framgått tydligt men mitt gamla prototypkort funkar och är testat i alla avseenden.
Den nya layouten (finns länkad ovan) har dock förbättrats med egen 3V3 regulator och integrerad nivåkonverterare plus en del layoutförbättringar enligt tipsen i den tråden.
Det som återstår nu innan beställning av riktiga kort är:
- Få hem nya UV dioder.
- Göra en sista prototyp själv med den exakta layouten
- Testa