Designa RC-nät.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
*Teknikern*

Designa RC-nät.

Inlägg av *Teknikern* »

Jag håller på att konstruera ett radiostyrningssystem till en skogsvinch. Då den även ska användas till monstervedklyven så fordras det ju relän och annat, som magnetventiler etc. etc.

Det jag inte hittar nån info på är hur jag ska designa RC-näten. Magnetventilerna är på 230 volt växelspänning, reläerna som styr dom är på 24 volt växelspänning och reläerna som sitter på spänningsomvandlaren 24 växel-12 likspänning till radiostyrningen är 12 volt likspänningsrelän. Spänningsomvandlaren skyddas av dioder men reläkontakterna behöver väl också ha gnistsläckning?

HILFE,,,,,,,,BITTE!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Designa RC-nät.

Inlägg av grym »

rc nät till vad?

du raddar lite olika allternativ :wink:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vad menar du med RC-nät i detta fall? Vad är det du vill åstadkomma (jag förstår inte riktigt från din beskrivning :humm: ) Gissar jag rätt om det du söker är ett sätt att få till alla nödvändiga matningsspänningar (230VAC, 24VAC, 12VDC)? Angående gnistsläckning kanske halvledarreläer kan vara ett alternativ? Vad har du för prylar idag, inga alls eller en del av det som behövs?
*Teknikern*

Inlägg av *Teknikern* »

Med RC-nät menar jag Resistans-Capacitans, alltså skydd av reläkontakterna då det är induktanser dvs. spolar inblandade i konstruktionen. Allt är färdigt, det är bara kontaktgnistskydden som är kvar så jag behöver värdena på motstånden och kondensatorerna. Det gäller 24 och 230 volt växelspänning.

Kom bara inte med några andra komponentlösningar, kondensatorer och motstånd finns men inte tex. Comgap.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag kan dessvärre inte hjälpa dig då, jag har aldrig hört att man sätter RC-filter för att släcka gnistor på kontakter och kan därför inte bidra med några värden...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

standard saker

lite beroende på storlek så

dom för större 110v kontakter hadde vi 0.5µf i serie med 22 ohm

det är mellan tummen och pekfingret rätt
*Teknikern*

Inlägg av *Teknikern* »

Perfekt! Ja det är ju ingen raketforskning så, och även utan RC-nät så misstänker jag att reläna överlever mig, men det skadar ju inte att designa så felsäkert det går iallafall.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag har vid behov puttat dit 0,1 uF + 100 ohm sedan brukar det bli "tyst"

Protte
*Teknikern*

Inlägg av *Teknikern* »

Tack så mycket, dom värdena vet jag att jag har på hyllan.
Skriv svar