ordningen är alltså
mikrokontroller->optokopplare->IGBT
för att styra optokopplaren så behövs ca 20 volt matningsspänning.
för att uppnå detta och inte behöva ha ett batteri på den sidan av optokopllaren som är vid 230volt så hade jag tänkt använda mig av resistiv eller kapacitiv strömförsörjning.
problemet:
jag har svårt att hitta någon vidare bra information om hur jag gör detta.
är det någon som vet något bra dokument eller exempel nånstans som beskriver hur man gör?
D3 borde nog ligga parallelt med C6.
Sen om du kopplar så så kommer den att sakna ström om IGBT är inkopplad länge eller så drar den ström genom lasten trots att den är avstängd, båda varianterna är olämpliga.
Flytta R27, C3 och D2 till FASEN och koppla ihop IGBT T1 och IGBT T2 samt placera lasten mellan Q4 och FAS.
Nu är jag osäker på IGBT exakta funktionssätt men detta verkar vara den mest logiska lösningen.
limpan: jag fattar inte vad skulle det göra för skillnad om jag flyttar de till fasen??
på den info som jag sett om kapacitiv strömförsörjning så brukar de ju inte ligga vid fasen utan som jag lagt det(?). eller..?
Du kan inte koppla så.
Du MÅSTE ha gemensam nolla för drivkretsen och IGBT annars så kommer din drivspänning till styret vara beroende av späningsfallet mellan de olika nollorna.
Dvs Vee (eller om det står Vss på pinne 5/6 på ACPL) SKALL kopplas hårt till nolla.
D2, C3, R27 skall ligga på fassidan.
Och oavsett vilket hoppas jag att du är medveten om att din IGBT bara kommer kunna bryta ena halvperioden. D5 kommer alltid att leda den andra. Men det kanske är så det är tänkt?
limpan:
okej, you make sense. annars blir det väl som du säger en spänningsskillnad (över kondingen, motståndet och dioden) mellan IGBT´s nolla och optokopplarens nolla och det kan aldrig vara bra. tack för att du pekade ut det =)
hade jag aldrig sett.
PF013: jo jag är medveten om det. måste vara så annars kommer IGBTn gå åt helvete vid induktiva laster som jag förstår det. frihjulsdiod.
fast när jag täner på det nu kanske jag lika gärna skulle likrikta skiten och på så sätt kunna använda hela sinuskurvan.
Kopplar du in en extra diod från D2:s anod (och C3) ner till jord (återledare)
"Extradioden" sitter med K(atod) till D2:s anod och A(nod) till återledaren.
Kopplingen med två dioder fördubblar spänningen men Zenerdioden
har du som stabilisator. Reaktansen i C3 0,47uF kommer att strömbegränsa.
men jag förstår inte hur det skulle dubbla spänningen..
och varför skulle jag vilja dubbla spänningen? jag vill ju ha spänningen så det är det som optokopplaren vill ha. dvs tp 18-20 volt. menade du dubbla strömmen man kan ta ur? eller?
*confused =)
om jag gör som jag gjort ovan med likriktat. kommer det ställa till med några problem med jorden/nollan på nått sätt för optokopplaren? eftersom den inte har en fast nolla så att säga. jag ä osäker.. den bytts ju så att säga för varje halvperiod.
men samtidigt så har den ju hela tiden samma referenspunkt som IGBT´n eftersom den byts för den också...
så den är ju som sagts innan hårt knuten antar jag..
jag vet inte om jag förklarade det här så bra. men ni kanske förstår vad jag menar..
anledningen till denna fundering är det som står på sida 11 i länken jag skicka ovan. "VOUT is not referenced to just line or neutral
making triac control impossible."
och så en annan fråga. kan jag inte rensa bort en del av komponenterna. typ d3 c3?
I ditt sista exempel och om du låter din "matning" och "återledare" vara helvågslikriktad AC dvs DC men oglättad, då har du aldrig denna situation, utan det är en ren DC lösning för både optokopplare och IGBT.
Eftersom matningen (in vid R27) kommer från likriktarbryggan så borde det inte kunna bli någon spänningsdubbling, om in vid R27 varit fas så skulle man kunna få en spänningsdubbling (C3s "högra sida" i schemat skulle då gå negativ vid ena halvperioden rel återledaren och kondensatorn skulle laddas "positivt" på "vänstrasidan" via den extra dioden och sedan lyftas till dubbla spänningen när fas går positiv).
Ändring, såg inte att det redan var svarat på.
Ändring, egentligen skulle det nog inte bli riktigt så.