Gjuta av processorer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Korken

Gjuta av processorer?

Inlägg av Korken »

Godagens!

Jag har en liten idé som jag såg på en amerikansk sida som jag skulle vilja utveckla.
Ofta när jag gör kretskort för AVRer så vill jag göra kretskortet litet, men den sablans programmeringskontakten måste in på kortet...
Det jag då tänkte göra är gjuta av processorer i någon form av plast/lera/vadsomänfungerar och sedan borra hål till varje programmeringspinne för att sedan stoppa sådana här i hålen: Länk

Problemet är att jag inte hittar något bra att gjuta av processorerna i så jag kan få mina avgjutningar.
De jag vill är att det ska vara nog mjuk för att kunna formas runt en µC om man trycker det på den men att man ska kunna härda det sen så man får en hård och stabil form.
Vet någon här något lämpligt material för detta? :)

Tack på förhand!

Mvh
Emil
eqlazer

Re: Gjuta av processorer?

Inlägg av eqlazer »

Trolldeg :)

Om du istället drar ut testpaddar för programmeringspinnarna och väljer lagom avstånd så att du kan montera testpinnarna i ett veroboard.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Eternitlera, finns i alla hobbyaffärer.
Mjukt och du kan forma den hur du vill, du "härdar" den i en vanlig hushållsugn, sen är den hård som fan (krymper dock lite).
Sen kan du ju alltid ta plastfolie (matlagningsfolie) och använda kemisk metall typ Plastic Padding eller tvåkomponent kemisk metall (två pastor som man knådar ihop).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Denna kanske ?

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =136444349

Ganska kul grej f.ö.
Joe

Inlägg av Joe »

Varför inte bara lägga pads efter ena ytterkanten på kortet och använda typ en sån här?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Joe: Den lösningen är INTE kompatibel med ordet litet, snarare motsatsen :vissla:
sneaky

Inlägg av sneaky »

Skulle rekommendera samma produkt som Glenn. Riktigt trevligt material att jobba med tycker jag. Som off-topic är det guld att trycka dit runt små mejslar som man får dåligt grepp om, tryck dit en klutt och krama sedan om med handen så har man perfekt skräddarsytt grepp för näven :)
Joe

Inlägg av Joe »

Nu skrev jag 'typ', det finns mindre kontakter för kantanslutning.
Har även sett en klämma för detta ändamål.

Nu när jag läste lite noggrannare så förstod jag konceptet med gjutningen. Trodde att kortet skulle gjutas in..
Det finns väldigt mycket olika plaster som går att "gjuta" vid rumsteperatur, problemet med dessa är väl att få de att inte fastna på processorn..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns klämmer som passar på kretsen. Själv har jag ett par olika till DIP men de finns till ytmonterade också.

Då kommer man åt pinnarna utan att ha något på mönsterkortet.

Dock hade jag vald att ha kontaktpunkter på mönsterkortet som passar till fjäderstiften, om det är så pass smart att "alla" kretsar har rimligt lika åtkomst borde det vara ganska enkelt att definiera några paddar i ett fastställd mönster och sedan ha en kloss med fjäderstift som passar i detta mönster, då kan man bara trycka stiften mot mönsterkortet och man har tillgång.

Platsåtgången är då minimal, man behöver inte avgjutningar av kretsarna, fungerar lika bra om det är DIP eller ytmonterat osv.
Användarvisningsbild
erdes
Kontakt:

Inlägg av erdes »

Jag har använt testklämmor som man sätter direkt på chipet från elfa:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... estklammor

Lite dyra är de ju men de funkar perfekt, man måste dock tänka på att ha ca 1,5mm tomt runt chipet för att få fast klämman. Köpte en för SO-20 och den funkade för breda kapslar också. Har programmerat många ytmonterade AVR-kretsar med en sån.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Korken, jag har också funderat på det där. Fimo-/Cernitlera finns hos Panduro. Nu har jag nog snart samlat på mig riktiga testklämmor för de vanligaste kapslingarna som jag använder men det kulle ändå vara intressant att testa.

Fimolera blir mjuk och lättarbetad om man knådar den en stund. Bäst avgjutning får man nog om man låtar kretsen sitta i leran under den knappa halvtimmen i ugnen, eftersom eventuell krympning inte borde utgöra något problem då. Fuktar man kretsen med lite olja eller liknande före så släpper den nog lättare från leran efter gräddning, om det skulle visa sig vara ett problem.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Yes, jag ska testa detta. :)
Ska dra mig förbi lokala hobbyaffären eller Clas Olsson eller liknande å se vad jag får tag på.

Tack för alla tipsen!
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Varför inte en bit plexiglas, hyfsat tunn, lite större än processorn. Värm den och forma efter kortet, borra små hål och limma i ledare. Den behöver inte sitta permanent på kortet, du trycker dit den när du skall programmera, kan hålla den på plats med häftmassa eller modellera (eller någon platsklämma, buntband, gummisnodd, snöre.)

Slöjddetaljer har också en massa bra grejer, strörre sortiment än Panduro, kanske bättre priser också. Börja på http://www.slojddetaljer.com/deptlist.aspx?deptid=117

För en riktigt tjusig avgjutning använder du latex/formgummi och gör en gjutform för din processor på plats, fyll formen med gips eller något hårdare för att ha något att forma efter (en direkt kopia av den monterade processorn med omgivning). Det finns silikongummi för att göra gjutformar och även för att gjuta modeller. Jag vet inte deras avgjutningspulver är bättre till någon del av processen.

Förresten, latexformarna är ganska mjuka, men kan styvas upp med t.ex. gasbinda (eller Biltemas polerduk, har jag märkt). Latexformen sitter som en smäck på det man har format den efter. Ett alternativ till mitt plexiglasförslag är att använda ganska tjockt med latex (många lager) istället. Passformen borde bli optimal.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vad är det för kapsel vi pratar om här?
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

pet ? från drycksbuteljer eller är den för tunn ? vad för smält temp eller form temp har pet ?
Skriv svar