jo optokopplaren kommer kopplas till en atmega som skickar tändpulserna till optokopplaren.
nollpunkten kommer för övrigt användas för att styra en igbt, en triac och en tyristor.
nja skulle inte få plats med en transformator i lådan. plus att om den lösningen som jag kom på här känns ganska enkel och liten. så om det funkar är det ju perfekt. men då är frågan om det funkar. nån som har någon som vet?
jag blev bland annat fundersam på om likriktaren kommer brinna upp. ser ingen anledning till at den skulle det men första projektet jag hållit på med med 230 volt spänning involverat. så är lite osäker eftersom jag är ovan.
swech:
jo jorden på den pinnen ska nog bort.. har du nog rätt i. kommer faktiskt inte ihåg varför jag satte dit den..
och att jag kallar den punkten för jord är ju för att det blir som en återledare för den som kallas "till igbt".
-----
en helt annan fråga: kan igbt:ar användas endast på likriktad spänning eller kan den användas på icke likriktad spänning också?
behöver man då frihjulsdiod? vilken sort rekommenderas? schottky? transientskyddsdiod?har ingen koll på detta känner jag..vilka parametrar är viktiga på dioden i så fall? hur mycket den klarar i backspännig antar jag. hur mycket stötström den klarar kanske? nått mer?