Blinkande SuperFlux LED
Blinkande SuperFlux LED
Jag gjorde lite kort till olika prylar igår
På det sista blev det två oexponerade ränder vid framkallning.
Det började förra veckan då tre av 18 dioder började blinka. Jag utgick ifrån att det var glapp, som märktes när stegmotorn stegade (kör ombyggd scanner)
Efter att ha misslyckats med det sista kortet, så kopplade jag ur säkerhetsswitchen (inte få UV i ansiktet) och märkte till min förskräckelse att 9 dioder var svarta och resterande flimmrade i olika takt.
Har lödit ur alla 18 nu och två betedde sig som dom skall och resten flimmrar och två är svarta.
Helt obegripligt.
Det är (eller var) superflux LED altså 5 led i en kapsel.
Dom skall strömbegränsas till 100mA och jag satte dom i serier av tre och sänkte strömmen mer ändå för att vara på säkra sidan.
Jag har exponerat sammanlagt 2-3 timmar skulle jag gissa.
Billiga skit dioder eller ???
På det sista blev det två oexponerade ränder vid framkallning.
Det började förra veckan då tre av 18 dioder började blinka. Jag utgick ifrån att det var glapp, som märktes när stegmotorn stegade (kör ombyggd scanner)
Efter att ha misslyckats med det sista kortet, så kopplade jag ur säkerhetsswitchen (inte få UV i ansiktet) och märkte till min förskräckelse att 9 dioder var svarta och resterande flimmrade i olika takt.
Har lödit ur alla 18 nu och två betedde sig som dom skall och resten flimmrar och två är svarta.
Helt obegripligt.
Det är (eller var) superflux LED altså 5 led i en kapsel.
Dom skall strömbegränsas till 100mA och jag satte dom i serier av tre och sänkte strömmen mer ändå för att vara på säkra sidan.
Jag har exponerat sammanlagt 2-3 timmar skulle jag gissa.
Billiga skit dioder eller ???
Re: Blinkande SuperFlux LED
Vilket datablad har du utgått ifrån för att få strömmen 100mA?
Sökte lite på dom och tycker det verkar som att dom ska ha betydligt lägre ström.
http://www.ledrise.com/leds/superflux-l ... ux-led-uv/
"Forward Current (recom.) 15 mA
Forward Current (range) 15-20 mA"
Även andra datablad visar på det. (detta är visserligen för en blå lysdiod men dom bör ligga ganska lika)
http://yesled.com/Spec./YL-LED-313.pdf
"Peak Forward Current
(≦1/10 Duty Cycle, 0.1ms Pulse Wide)
100 mA
Continuous Forward Current 20 mA "
Edit: Såg nu att du skrev att det var 5-chip modellen , där står det ju faktiskt 100mA
"Absolute maximum Rating
Forward Current(DC) IF 100 mA"
Men som du tydligen redan vet är det inget värde man ska använda om man vill få någon livslängd att tala om.
Hur hög ström körde du på?
Kan kanske vara att dom sitter ganska tätt monterade och får dåligt med kylning?
Eller som du säger, dålig kvallite.
Sökte lite på dom och tycker det verkar som att dom ska ha betydligt lägre ström.
http://www.ledrise.com/leds/superflux-l ... ux-led-uv/
"Forward Current (recom.) 15 mA
Forward Current (range) 15-20 mA"
Även andra datablad visar på det. (detta är visserligen för en blå lysdiod men dom bör ligga ganska lika)
http://yesled.com/Spec./YL-LED-313.pdf
"Peak Forward Current
(≦1/10 Duty Cycle, 0.1ms Pulse Wide)
100 mA
Continuous Forward Current 20 mA "
Edit: Såg nu att du skrev att det var 5-chip modellen , där står det ju faktiskt 100mA
"Absolute maximum Rating
Forward Current(DC) IF 100 mA"
Men som du tydligen redan vet är det inget värde man ska använda om man vill få någon livslängd att tala om.
Hur hög ström körde du på?
Kan kanske vara att dom sitter ganska tätt monterade och får dåligt med kylning?
Eller som du säger, dålig kvallite.
12V
Grupper om 3 st med 22 Ohm framför.
100mA så borde det varit 12 Ohm, så jag tyckte jag snålade rejält.
Dom köptes här Skit dioder
Och som vanligt är det det som står där man får nöja sig med som datablad.
Efterssom dom sitter i serie om 3 så räcker det med att en beter sig illa.
Men att dom blinkar/flimmrar, det är helt nytt för mig ???
har aldrig sett tidigare.
Nu var dom lite för starka för att sitta så nära kortet ändå, så något behövde göras ändå (fick köra tre lager film vilket är bökigt).
Har beställt 200 flattop nu, men det lutar åt traditionell box för att få mer distans till kortet.
Det är "produktionsstoppet" som suger
Grupper om 3 st med 22 Ohm framför.
100mA så borde det varit 12 Ohm, så jag tyckte jag snålade rejält.
Dom köptes här Skit dioder
Och som vanligt är det det som står där man får nöja sig med som datablad.
Efterssom dom sitter i serie om 3 så räcker det med att en beter sig illa.
Men att dom blinkar/flimmrar, det är helt nytt för mig ???
har aldrig sett tidigare.
Nu var dom lite för starka för att sitta så nära kortet ändå, så något behövde göras ändå (fick köra tre lager film vilket är bökigt).
Har beställt 200 flattop nu, men det lutar åt traditionell box för att få mer distans till kortet.
Det är "produktionsstoppet" som suger
-
limpan4all
Hur har du löst kylningen?
Dessa drar upp till 0,5W vardera, tror fan att dom går sönder om dom inte kopplas till minst några kvadrattum koppar för att leda bort värmen (typ alla pinnarna till vardera minst 0,25 kvadrattum koppar eller har en fet fläkt som flåsar på med mycket luft för kylningen.
Dessa drar upp till 0,5W vardera, tror fan att dom går sönder om dom inte kopplas till minst några kvadrattum koppar för att leda bort värmen (typ alla pinnarna till vardera minst 0,25 kvadrattum koppar eller har en fet fläkt som flåsar på med mycket luft för kylningen.
Ett av problemen med de här flerchipsleddarna av tveksam kvalitet är att chipen inte är tillräckligt nära varandra i spänningsfall. Då chipen sitter parallellkopplade kommer det chipet med lägst spänningsfall över sig, ta emot mer ström än de andra och blir då varmare och så sjunker spänningsfallet ytterligare och snart går det sönder. 4 chip kvar som nu tar emot 100 mA ihop varav det med lägst spänningsfall får mer ström än de andra, går varmt. 3 chip kvar...
Jo, är de av bra kvalitet verkar fungera, t.ex. Seul P7. De har nog noggrant binnat chipen i varje LED mot varandra.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Blinket är ett stadie i en lysdiods liv precis innan den dör. Alla gör inte så, men en del. Ganska vanligt i billiga lysiodsersättare för bilglödlampor. t.ex innerbelysning och regskyltsbelysning. Riktigt irriterande när innerbelysningen blinkar som ett stroboskop. Kinaskit som körs på för hög ström.
Jag har köpt alla mina lysdioder från Ebay. Priserna är ju så sjukt mycket lägre än vad andra vill ha.
Har man otur så får man ett dåligt parti... med sin multimeter tar det inte mer än 5 minuter att testa 100st.
5 minuter för ett 80% lägre pris? Ja, tack!
5 - 10st är "inte normala" men fortfarande användbara om man tar hänsyn till det.
Har man otur så får man ett dåligt parti... med sin multimeter tar det inte mer än 5 minuter att testa 100st.
5 minuter för ett 80% lägre pris? Ja, tack!
5 - 10st är "inte normala" men fortfarande användbara om man tar hänsyn till det.
Hyggligt exakt.
De går direkt mot en switchad laptop nätdel, men slås på via MOSFET.
De går direkt mot en switchad laptop nätdel, men slås på via MOSFET.
Man ser ju i databladen att dom är överspec'ade.
Continous fwd current 100mA
Peakforward current 150mA (1/10 dutycycle)
Peak current borde ligga minst iaf faktor 4-5 högre än kont. ström annars är något märkligt
OBS! Detta var ABSOLUTE MAXIMUM ratings @ 25C dessutom!!
Continous fwd current 100mA
Peakforward current 150mA (1/10 dutycycle)
Peak current borde ligga minst iaf faktor 4-5 högre än kont. ström annars är något märkligt
OBS! Detta var ABSOLUTE MAXIMUM ratings @ 25C dessutom!!
-
Mindmapper
Varför minskade du ej bara ordentligt på strömmen och skippade extralagren med film. Hade du gjort så hade de kanska fungerat i 20 år.ToPNoTCH skrev:.
.
.
.