Antar att Sodjan är för dyr för att hyra in som konsult när tiden krisar?
Är krisen tillräckligt djup är väl ingenting för dyrt...bengt-re skrev:Antar att Sodjan är för dyr för att hyra in som konsult när tiden krisar?
jo sodjan jag tror jag tar dit tips och försöker lära mig asm =)sodjan skrev:Hej !
Kul att Wisp628'an fungerar OK ! (Wisp = geting, och inget annat...)
Sen dina problem...
Finns det inga 16F628 exempel i PBP distibutionen ?
Jag har själv aldrig kört PBP, så jag vet inte...
Mitt personliga tips är att ge f-n i allt vad Basic, C o.s.v heter tillsvidare. Kör ASM tills du "kan" PIC processorerna. Då hade du
knappast försökt med det Basic program som du visade först här...
Det är en hel del som saknas i din första kod för att det skall fungera,
de flesta kommentarerna hittills är väll i stort OK, men...
> "Nu var det ett tag sedan jag körde PIC, men kanske måste du sätta något register för att köra pullup."
Inget speciellt, förruom att porten måste vara *utgång*, så klart.
Angående alla kommenterar kring WISP628'an, så kan den vara ansluten.
Den sätter MCLR hög efter en lyckat programmering och sätter alla
andra I/O high-Z. Den är konstruerad för att vara ansluten hela tiden.
> "Jag antar att du har vald intern oscillator."
Omöjligt att säga, eftersom koden helt saknar CONFIG (eller vad det heter i PBP) statement.
> "är det A/D-omvandlare på den kretsen?"
Nej, det är två analoga komparatorer. De måste stängas av (via CMCON).
> "Jag är nybörjare på PIC och den här sidan har hjälpt mig: http://amqrp.org/elmer160/lessons/ "
He he, dessa sidor (som har mycket snygg design och så) använder (MOT ALLT FÖRSTÅND) 16F84 !! D.v.s att man genom att läsa dom lär sig en del saker som är helt fel på moderna/aktuella PIC. Det är ganska lätt som nybörjade att "fastna" för den processor som man lärde sig på.
Det är ju himla tråkigt att de, när de ändå har lagt mer så mycket jobb, inte kunde ha valt en vettig processor ! 16F628 borde vara absolut minimum...
Om du vill programmera i pascal mot MCU kolla då mikroPascal ellersebbe skrev:wispen är kopplad som på bilden ovan och sen in i programmeraren
sen om jag ska vara ärlig vet jag inte om allt det där är rätt inställt hur kollar man det då?
och jal är nåt språk killen som uppfan wispen har kommit på
http://www.voti.nl/jal/index.html
sebbe
DU har troligen rätt, jag började själv i den änden men fann det mycketsodjan skrev:HLL är inte att rekomendera för en nybörjare.
Starta med assembler tills PIC arkitekturen "sitter" i ryggraden, sedan kan man titta på andra "språk".
Jepp, 2Ksodjan skrev:De fria verktygen från MikroElektronika har väl en minnes begränsning, om jag inte minns fel...
Kan bara hålla med på denna punkten.sodjan skrev:Angående JAL, så är det ingen jag personligen rekomenderar. Det känns som en "dead end", och har t.ex dåligt stöd för PIC18 serien.