Nosgänga på Dremelkopior?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Nosgänga på Dremelkopior?

Inlägg av X-IL »

Har hållt på och jagat en gängtapp 3/4"-12tpi för att göra ett bra fäste till Dremelkopian (FERM), efter att ha läst en massa på nätet. Men så ikväll mätte jag och konstaterade att det endera är M18x1,5 (en vanlig tändstiftsgänga, går perfekt i muttern) eller om det möjligtvis är 3/4"-16. Är det någon annan som forskat i detta? Att hitta tapp för M18x1,5 var inte lättare det heller, men tänkte testa att ta en sån där "gängrenoverare" för tändstiftshål och se om den klarar av att gänga aluminium, det var förresten den som jag testade att montera nosmuttern på.
Det blir väl eBay för att få tag i tapp, men för ett engångsjobb känns det onödigt.

Så min fråga är väl egentligen, vilken tror ni att det är? Tycker att ytterdiametern är 18mm på nosen, men det är ju plast och kan ju ha förändrats med tiden...
rehnmaak

Re: Nosgänga på Dremelkopior?

Inlägg av rehnmaak »

Jag tog ett vinkeljärn och borrade ett hål som jag satte nosen i med muttern på andra sidan...
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja det är ju en variant på fäste, även om det inte riktigt var vad jag frågade efter :)
Om man kan gänga fast den inbillar jag mig att det blir stabilare, plus att man då kan skapa andra fästen, till exempel till svarven.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det är dax att skaffa en gängtolk låter det som. :)

idén är såklart värd att prova tycker jag.

Gängtapp gör du ju såklart själv i din svarv, bara att hitta en bult M18x1,5 i bra kvalitet!
http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=134
PTC

Inlägg av PTC »

Jag har en gängtapp M18x1,5 om du behöver

//Per
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

POS , ja det är ju en variant, måste bara hitta bulten, lika svårt ungefär.

Per, pris?

Edit: använde gängfil som "tolk", och 1.5 är det, eller då möjligtvis 16tpi.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Lättaste sättet att ta reda på stigningen exakt är ju att räkna så många hela gängor som möjligt, mäta samma sträcka med skjutmått och dividera.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Finns inte tillräckligt med gängor så man kommer åt att mäta och räkna så tyvärr. Tre gängor som är 1.5mm eller 16tpi skiljer bara 0,24mm tror jag. I plast kan det lätt vara deformerat mer än så.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Men om det är så få gängor, och skiljer så lite i stigning - och du får tag på en 18mm1.5 tapp.... kan man inte konstatera att det var mm-gäng då? ;-)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Så sant Hubben! Men man är väl lite skadad... Skall ändå införskaffa gängtolkar (49kr på biltema för ett set med metriska och tum i humana storlekar). Att mäta är att veta :P

Verkar ju som att PTC har en tapp som jag kanske kan låna/köpa, i såna fall lär vi få veta snart om det blir bra "Dremelkopiefästen".

Off topic: Fick till ett kanonfäste till min lilla minicraftspindel i går. 10mm vinkel i aluminium, borrade ett 16,5mm hål med dålig centrering, tänkte att det ändå skulle upp till 18mm. Men sen tänkte jag, hmm, var det verkligen 18? Nejdå, det var perfekt att stoppa igenom spindelnosen på Minicraften och trycka upp kragen underifrån, MUMMA :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Så nu skall det bara borras och gängas hål för den på Z-axeln, och sen se om det behövs shimsas något för att få den vinkelrät mot alla axlar, sen skall jag åtminstone inte behöva bryta borr varje gång jag skall borra mönsterkort.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nu dök en M18x1,5 upp på Tradera, men till helt fel pris... Får väl bli att beställa från Kina. Om nu inte någon annan än PTC har en att låna ut (PTC kunde tyvärr inte hitta sin). Har sett att den ingår i den stora gängsatsen från Jula bland annat.
Super7

Inlägg av Super7 »

Jag har den stora satsen från Jula :( inte många hål som blitt bra gängade av den satsen.... Drog av en M12 tapp som om det vore en M4, trots genomgående hål. Men plast aluminium eller mässing kanske den skall klara... Måste bara leta reda på väskan först......
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja det är väl tänkt aluminium, men plast funkar ju för proof of concept också.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Jag har den stora satsen från Jula#
Akta dig för den satsen, funkar inte att gäng med.

För att tolka gängstigningen kan du lägga mot en vanlig M10 skruv.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Att stigningen är 1,5mm eller 16tpi(1,5875mm) är "fastställt", använde en gängfil som tolk och det är inget snack. 1,25 och 1,75 passar inte alls, och den enda standard-TPI jag kan hitta i den regionen är 16tpi (eller möjligtvis 18 då, men har inte hittat nån dimension som skulle kunna passa då). Nu är det ju plast i dremelkopiorna så de få varv gänga som kommer att komma i kontakt med ett eventuellt fäste kommer nog inte spela någon roll om det är 18tpi, 1,5mm eller 16tpi. Men skjutmåttet säger 18mm och en gängrensare för tändstiftshål passar som hand i handske i plastmuttern som hör till FERMen. Jag fortsätter jag billig tapp på hemmaplan, eller få låna en mot portokostnad eller så för att testa. Fästet är hur som helst tänkt i aluminium så det blir nog inga problem att gänga. Jag har faktiskt funderat på att tillverka en tapp av gängrensaren, men vet inte om den är tillräckligt hård (borde den ju iofs vara tycker man).

EDIT: Det är alltså en sån här jag testat med: http://biltema.se/sv/Verktyg/Skarverkty ... stiftshal/
Skriv svar