CNC tvär och toppslid
CNC tvär och toppslid
Har en äldre manuell svarv där toppslid och tvärslid kan monteras bort utan större problem. Fick häromdan för mig jag "behövde" en liten CNC-svarv. Det mest praktiska och billiga verkar vara att köpa, bygga eller att konvertera ett litet korsbord, för att sedan montera det på den befintliga svarven. Problemet är att bygghöjden får bli max 55mm.
Tvärsliden ska ha en slaglängd på ca 50-70mm och toppsliden ca 100mm.
Nu undrar jag om det är någon som har förslag på lösningar liknande denna: http://www.sherline.com/images/5200CNC.jpg
Ovanstående är ett fräsbord från sherline som är klart att montera stegmotorer på, men jag tror inte det klarar kravet på en bygghöjd <55mm
/Anders
Tvärsliden ska ha en slaglängd på ca 50-70mm och toppsliden ca 100mm.
Nu undrar jag om det är någon som har förslag på lösningar liknande denna: http://www.sherline.com/images/5200CNC.jpg
Ovanstående är ett fräsbord från sherline som är klart att montera stegmotorer på, men jag tror inte det klarar kravet på en bygghöjd <55mm
/Anders
Re: CNC tvär och toppslid
Korsslid på med bygghöjd <55mm, det är tajt det...
Kolla höjden på sherlines och se om man skulle kunna lösa det genom att fräsa ner bottendelen av den...
Kolla höjden på sherlines och se om man skulle kunna lösa det genom att fräsa ner bottendelen av den...
Jodå det är tajt men det borde gå. Proxxon har ett koordiantbord KT70 som har en bygghöjd på 43mm och acceptabla slaglängder, men jag tycker det ser lite vekt ut dock.
Är väl lika bra att fråga sherline om deras fräsbord så man vet med säkerhet.
/Anders
Är väl lika bra att fråga sherline om deras fräsbord så man vet med säkerhet.
/Anders
Kan detta vara något? http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 11&t=47124
Vet inte om den klarar sig på 55mm som den ser ut nu(knappast), men kan nog gå att "trimma ner" lite.
Vet inte om den klarar sig på 55mm som den ser ut nu(knappast), men kan nog gå att "trimma ner" lite.
Fick svar från sherline och bygghöjden å deras var 3 tum ca 76,2mm. Är bra sugen på att köpa men går det inte att trimma ner är det ju bortkastade pengar.
´Jag kanske är ute å cyklar nu, men...
Skulle det gå att göra den längsgående rörelsen så, att du har två linjäreneheter som ligger på vardera sidan om bädden?
Finns det utrymme där att montera dom lägre och bara ha en stålplåt "X" mm som sammanbinder dom tvärs över så skulle du spara en hel del höjd.
Den tvärgående rörelsen kräver förstås fortfarande att dess linjärenhet(er) låg ovanpå, men där bör 55 mm räcka om man hittar lämpliga komponeneter.

Skulle det gå att göra den längsgående rörelsen så, att du har två linjäreneheter som ligger på vardera sidan om bädden?
Finns det utrymme där att montera dom lägre och bara ha en stålplåt "X" mm som sammanbinder dom tvärs över så skulle du spara en hel del höjd.
Den tvärgående rörelsen kräver förstås fortfarande att dess linjärenhet(er) låg ovanpå, men där bör 55 mm räcka om man hittar lämpliga komponeneter.
X-IL: Tror den du har blir lite klumpig på min maskin, men tack för tipset
, jag återkommer i fall jag skulle ändra mig.