
Labbagg 0-25V 0-7A (äntligen FÄRDIGT!)
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22721
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Labbagg 0-25v 0-7A
Tack för alla snälla ord!
Här kommer schemat för mitt mätar- och reläkort.

Displayerna har flyttbar decimal med en bygel, och jag kommer använda det så jag får mera precision vid lägre strömmar.
JP5 är strömpoten.
Mätarna klarar av en gemensam jord-koppling.
Inte har jag gjort bort mig totalt någonstans?
EDIT: Kanske jag bör slänga på avkopplings kondingar på matningen vid varje op-amp/komparator? 1uF typ?
Här kommer schemat för mitt mätar- och reläkort.

Displayerna har flyttbar decimal med en bygel, och jag kommer använda det så jag får mera precision vid lägre strömmar.
JP5 är strömpoten.
Mätarna klarar av en gemensam jord-koppling.
Inte har jag gjort bort mig totalt någonstans?
EDIT: Kanske jag bör slänga på avkopplings kondingar på matningen vid varje op-amp/komparator? 1uF typ?
Senast redigerad av kankki 29 januari 2011, 15:48:23, redigerad totalt 2 gånger.
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8402
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Labbagg 0-25v 0-7A
Mycket snyggt jobb. Jag blir sugen att bygga ett själv när jag se detta fina bygge.
En fråga bara, varför väljer man att ha engelsk text på panelen när man bygger åt sig själv och bor i Sverige (förmodar jag). Det är tydligen mycket vanligt på alla hembyggen av detta slag och jag har aldrig förstått varför.

En fråga bara, varför väljer man att ha engelsk text på panelen när man bygger åt sig själv och bor i Sverige (förmodar jag). Det är tydligen mycket vanligt på alla hembyggen av detta slag och jag har aldrig förstått varför.

Re: Labbagg 0-25v 0-7A
^Jag e Finlandssvensk, men visst det betyder ju att jag talar Svenska 
Hade först gjort panelen på svenska, men så ändrade jag till Engelska. Jag tyckte inte om orden jag var tvungen att använda på svenska. Såg bättre ut med engelska tyckte jag.

Hade först gjort panelen på svenska, men så ändrade jag till Engelska. Jag tyckte inte om orden jag var tvungen att använda på svenska. Såg bättre ut med engelska tyckte jag.

Re: Labbagg 0-25v 0-7A
Du bör nog låta den egentliga utspänningen i stället för poten styra omkopplingen av lindningarna eftersom strömbegränsningen kan få utspänningen att sjunka hela vägen till noll även om spänningen är inställd på max.
LM311 ser inte rätt kopplad ut, GND-pinnen är oansluten och det saknas pull-up. Utgången på den är av öppen kollektor-typ. Sedan kan det vara bra med lite hysteres också (positiv återkoppling) så den inte kan stå och klappra precis vid gränsen. Det skulle gå att använda någon opamp i stället som klarar att gå ner hela vägen till negativa matningen på ingången, t.ex. LM358 eller LM324.
LM311 ser inte rätt kopplad ut, GND-pinnen är oansluten och det saknas pull-up. Utgången på den är av öppen kollektor-typ. Sedan kan det vara bra med lite hysteres också (positiv återkoppling) så den inte kan stå och klappra precis vid gränsen. Det skulle gå att använda någon opamp i stället som klarar att gå ner hela vägen till negativa matningen på ingången, t.ex. LM358 eller LM324.
Re: Labbagg 0-25v 0-7A
^Hm. Ja på det samma med strömbegränsningen. Men jag vet inte hur jag ska få kontrollerat det med den egentliga utspänningen. Då måste jag ju mata Komparatorn med 16/36v. Lysdiod och LDR?
Var borde jag lägga ett pullup motstånd, på utgången? Bra att du sa till om GND-pinnen! Jag kan inte värst mycket om komparatorer men i detta fallet klarar jag väl mig om jag kopplar ihop V- och GND?
Tack för hjälpen

Var borde jag lägga ett pullup motstånd, på utgången? Bra att du sa till om GND-pinnen! Jag kan inte värst mycket om komparatorer men i detta fallet klarar jag väl mig om jag kopplar ihop V- och GND?
Tack för hjälpen

-
- Inlägg: 15886
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Labbagg 0-25v 0-7A
nackdelen är att det kan bli ett jädra reläklatter om man inte har en bra hysteres , på flera volt om strömbegränsningen kickar in och drar ner pänningen i närheten av omkopplingsspänningen.kimmen skrev:Du bör nog låta den egentliga utspänningen i stället för poten styra omkopplingen av lindningarna eftersom strömbegränsningen kan få utspänningen att sjunka hela vägen till noll även om spänningen är inställd på max.
Det är kanske bättre att styra omkopplingen på styrspänningen och ha ett bra termoskydd ? Eller en timer som bryter efter viss tid i konstant strömläge om strömmen är > kritiskt effektförlust
ja, jag vet det blir komplicerat ...
Hade en krets jag byggt kopplats in på 30V och jag ställt Imax till 6 A och strömbegränsningen styr ner utspänningen till < 5V hade jag snabbt som tusan kopplat ur...
Re: Labbagg 0-25v 0-7A
Det borde vara max typ 200W som ska kylas bort med all spänning på transistorerna och på den högre trafo-'tappen'.
Det är fördelat på 7 trissor på en ganska stor kylfläns så jag borde väl nog klara mig.. Vet dock inte vad det är för K/W rating på kylflänsen.
Det är fördelat på 7 trissor på en ganska stor kylfläns så jag borde väl nog klara mig.. Vet dock inte vad det är för K/W rating på kylflänsen.

Re: Labbagg 0-25v 0-7A
Att jämföra utspänningen med en referens är då hur i princip alla aggregat man kan köpa gör det, just för att kylningen annars måste dimensioneras efter högsta utströmmen vid 0V ut, hög nätspänning och den höga transformatorlindningen vald. Själva poängen med lindningskopplaren försvinner nästan helt annars, särskilt med tanke på att de är specifierade för att även kunna användas som konstantströmskällor med spänningsbegränsning och inte bara tvärt om. Då vill man ju inte att aggregatet skall stängas av pga överbelastning när uteffekten är väldigt låg (korstlutning) bara för att spänningsbegränsningen är satt till max.
Hysteresen är väl normalt kring en eller ett par volt för att reläerna eller tyristorerna inte ska klappra i just sådana fall kring omslagspunkten.
Hysteresen är väl normalt kring en eller ett par volt för att reläerna eller tyristorerna inte ska klappra i just sådana fall kring omslagspunkten.
Re: Labbagg 0-25v 0-7A
Det stämmer om gnd och pull-up. Kan du inte bara ta en spänningsdelare som delar ner utspänningen till något lämpligt, t.ex. 5V vid 25V ut. Då hamnar det inom komparatorns inspänningsområde med marginal när den drivs på 12V för visst var det så att det som är "jord" i ditt schema är negativa utgången eller möjligen negativa sidan på shunten?kankki skrev:^Hm. Ja på det samma med strömbegränsningen. Men jag vet inte hur jag ska få kontrollerat det med den egentliga utspänningen. Då måste jag ju mata Komparatorn med 16/36v. Lysdiod och LDR?![]()
Var borde jag lägga ett pullup motstånd, på utgången? Bra att du sa till om GND-pinnen! Jag kan inte värst mycket om komparatorer men i detta fallet klarar jag väl mig om jag kopplar ihop V- och GND?
Tack för hjälpen
Re: Labbagg 0-25v 0-7A
Japp, negativa sidan av shunten är jord. Borde egentligen inte vara ngt problem att kombinera 36/12v's jord med 12v's jord. Mätarna kommer ju ändå kombinera dom. Ska försöka fixa det med en spänningsdelare.
Dock verkar regulatorkretsen inte vara världens snabbaste, man får en liten spik när man går från det lägre området till det högre, men inget drastiskt.
Åter igen, tack
Dock verkar regulatorkretsen inte vara världens snabbaste, man får en liten spik när man går från det lägre området till det högre, men inget drastiskt.
Åter igen, tack

Re: Labbagg 0-25v 0-7A
Dags för en liten uppdatering på en evighet. Regulatordelen fungerar perfekt nu…. nästan.
Jag fick problem med 'tap-växlar'-kretsen. Regulatorkretsen verkar inte vara gjord för byte av matningsspänning. När man gick från det lägre läget till det högre dog strömbegränsningen bort en liten stund. Jag mekade med det någon vecka men inte blev jag klok på det så nu har jag en brytare på baksidan som byter mellan low och high tap.
Nåväl, inte gråter jag.
Fräste ut ett litet 'mätar kort'. Dess funktion är att driva två 20v mätare och;
1. Dela spänningen för voltmätaren 1:10. Det går att flytta decimalpunkten, så det funkar ju bra.
2. Förstärka shuntspänningen i två olika lägen. Först ett lågt läge (<1A) med 1mA upplösning, alltså högre förstärkning. Sedan ett högre för allt över 1A med 10mA upplösning. Relät byter motstånd till op-ampen och decimalpunkt på skärmen.
Kortet funkade inte!
Hade lyckats få komparatorkopplingen helt fel och jag orkade inte börja 'green-wire-fix':a allting. Så jag fixade ett nytt med denna gång ville jag pröva beställa kort från iTead, så det gjorde jag
Tre veckor senare damp detta ner i postlådan:
Ihoplött: Otroligt vad man får för pengarna!
Allt verkar funka på detta kort, dock blev jag utan TLE2141:or så jag samplade 5 till från TI.
Testade temporärt med en 741:a, med lägre matningsspänning, och allt verkar funka. Dock ser jag lite offset på utgången men TLE2141 borde väl fixa biffen.
Jag fick problem med 'tap-växlar'-kretsen. Regulatorkretsen verkar inte vara gjord för byte av matningsspänning. När man gick från det lägre läget till det högre dog strömbegränsningen bort en liten stund. Jag mekade med det någon vecka men inte blev jag klok på det så nu har jag en brytare på baksidan som byter mellan low och high tap.

Fräste ut ett litet 'mätar kort'. Dess funktion är att driva två 20v mätare och;
1. Dela spänningen för voltmätaren 1:10. Det går att flytta decimalpunkten, så det funkar ju bra.
2. Förstärka shuntspänningen i två olika lägen. Först ett lågt läge (<1A) med 1mA upplösning, alltså högre förstärkning. Sedan ett högre för allt över 1A med 10mA upplösning. Relät byter motstånd till op-ampen och decimalpunkt på skärmen.
Kortet funkade inte!


Ihoplött: Otroligt vad man får för pengarna!
Allt verkar funka på detta kort, dock blev jag utan TLE2141:or så jag samplade 5 till från TI.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Labbagg 0-25v 0-7A
En kinafräs från eBay 
http://cgi.ebay.com/44-Inches-cnc-route ... 350wt_1150
Typ samma fräs, men han har ändrat den lite sedan vi köpte den. 1,5kW vattenkyld spindel, dock är vår 40" och inte 44".
Den har varit riktigt bra. Han fick till det bra med den mekaniska biten. Fast elektroniken var ganska "så-så" när vi fick den.
Spindelkabeln var 3 röda trådar, inrullade i aluminiumfolie, inrullat i genomskinlig tejp. Skärmat? Stegmotorkablaget var ungefär samma deal. 4 röda kablar ihoptvinnade och tejpade med stegmotorns fastrådar.
Och i instruktionerna avrådde han all sorts skyddsjordning
Men det är utbytt nu.
Bifogade lite bilder.. den är ännu ett ofärdigt arbete, men den är ju i fullt fungerande skick. Dock i stort behov av rengöring

http://cgi.ebay.com/44-Inches-cnc-route ... 350wt_1150
Typ samma fräs, men han har ändrat den lite sedan vi köpte den. 1,5kW vattenkyld spindel, dock är vår 40" och inte 44".
Den har varit riktigt bra. Han fick till det bra med den mekaniska biten. Fast elektroniken var ganska "så-så" när vi fick den.



Bifogade lite bilder.. den är ännu ett ofärdigt arbete, men den är ju i fullt fungerande skick. Dock i stort behov av rengöring

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.