Hej!
Min dator får inte kontakt med vanligt LAN, även fast jag återställt hela systemet till ett datum då det funkade.
WLAN fungerar utmärkt.
Är det vanligt att själva porten får nåt fel?
Lampan där brevid lyser iallafall och kabeln är det inte för den är kopplad till den här datorn.
Så mycket inställningar går ju inte heller att göra i Windows... några tips?
Kan det vara en IBM thinkpad? Jag hade praktik på ett ställe där det var ett sånt problem på just en IBM thinkpad. efter lite googlande så insåg vi att det var själva ethernet chippet i datorn som pajjat. var tydligen standard fel på dom.
TDet står Media disconnected på alla sånadär adapters som är uppräknade och bara Wireless LAN adapter har en physical address alla andras är 00-00-00-00...-E0
Ok, hittar inte nåt. När jag testar ipconfig på den här maskinen ger den en IP adress och mycket annat som inte fhittas på den trasiga. Enhetshanteraren visar bara en wireless network adapter under network adapters och inget mer... Hur kan den bara inte hittas nånstans?
För att helt garantera att du inte har något knas i Windows, boota Linux från DVD eller USB-sticka och se om eth0 funkar där.
Kanske kontrollera i BIOS också att inte LAN NIC är disabled där.
de låter hopplöst... men som någon tidigare skrev, boota med ubuntu, då får du reda på om kortet är paj eller ej,
när du ansluter en kabel, lyser dioderna bredvid kontakten som dom ska? isf, kolla också om den indikerar att du har en kabel ansluten inne på nätverksanslutningar
tycker ändå det känns som ett drivrutins-problem. men enklaste att kolla detta är nog ubuntu-finns att ladda ner gratis (lagligt) bränn det på cd eller lägg på usb-minne