Trasig LAN-port på D-link DWL-2000AP WLAN-accesspunkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Trasig LAN-port på D-link DWL-2000AP WLAN-accesspunkt

Inlägg av MiaM »

Hej forumet!

Jag fick en klase bra-att-ha-saker av en kompis. I samlingen finns bland annat en trasig D-Link DWL-2000AP accesspunkt för trådlöst nätverk.

Den lider av det märkliga felet att uttaget för kabel-nätverk är trasigt, medan det trådlösa nätverket och uppenbart mikrokontrollern/processorn o.s.v. fungerar, för om man reset'ar konfigurationen så kan man komma åt dess webbinterface på default-ip-adressen via default-nätverknamn på trådlöst nätverk. Däremot tänds inte LAN-lysdioden om man ansluter något till kabel-nätverksuttaget, och det som sitter i andra änden av kabeln tycker att det inte kopplas upp nån länk.

Jag tittade invändigt och hittade fyra rätt svullna elektrolyter, tre på 1000uF 10V och en på 680uF 6,3V. Jag hittade inga med exakt rätt värde i bra-att-ha-samlingarna så jag provade att ful-löda in 2200uF 63V istället. Ingen skillnad, LAN-porten funkar fortfarande inte men resten verkar fungera.

Jag vet inte vad som hände när denna pajade, kompisen trodde att den pajade i samband med att nätadaptern (som jag inte fick med) dog, men han var osäker på om han blandat ihop den med nån annan likadan i sina prylsamlingar.

Vid lan-uttaget så sitter först en trafo märkt 0328 HN1664C, och sen verkar en "KENDIN KS8721B" vara den halvledare som sitter närmast nätverksuttaget.

Finns det nån vettig möjlighet att hitta en sån krets, t.ex. genom att skrota nån lite sämre bra-att-ha-pryl, eller ska jag betrakta burken som skrot?

Det verkar för övrigt som om WLAN-grejen är ett såntdär "PCI för bärbara"-kort, åtminstone är det mekaniskt den storleken. Jag har dock inte provkört det i en "PCI för bärbara"-kortplats på nån bärbar burk. Tyvärr är koaxkablarna för de två antennerna (varav en intern och en extern med reverse-SMA, heja Dlink....) lödda direkt på kortet istället för anslutna med nån såndär pytte-koax-kontakt som brukar användas i bärbara burkar, så det blir lite pysslande om kortet ska användas i nån bärbar burk...
Användarvisningsbild
nsbvzy

Re: Trasig LAN-port på D-link DWL-2000AP WLAN-accesspunkt

Inlägg av nsbvzy »

antagligen har den blivit dödad av åska, jag har förjäves försökt laga detta för ett antal år sen, men inte lyckats
Skriv svar