Förbättring/felkoll av PWM-styrning/H-brygga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Förbättring/felkoll av PWM-styrning/H-brygga

Inlägg av Klas-Kenny »

Har ritat upp ett schema på en H-brygga med PWM-styrning baserat på en PIC16F690 nu, och tänkte se hur mycket jag gjort bort mig, samt få tips om vad som kan förbättras innan jag börjar cadda layout och etsa kretskort.

Här är då schemat i nuläget:
schema.JPG
Jag ska ha en RC-koppling över motorn också för att ta bort lite radiostörningar i alla fall, ritade inte in det i schemat för att det ska inte ha någon plats på kretskortet.

Har jag gjort några dunder-missar?
Vad kan förbättras?

Alla möjliga tips och kommentarer är välkomna!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
BMI
Gått bort

Re: Förbättring/felkoll av PWM-styrning/H-brygga

Inlägg av BMI »

Utan att ha kollat för mycket så ,är det strängt att se motorn ritad på det viset.
Det normala är väll att motorn är kopplad horisontellt mellan de 4 transistorerna. med + där uppe o - där nere. Men det kan va rätt som du ritat men jag kan inte se pilarna
Sedan brukar man nog bara försöka ha 2 lednigar som sköter styrningen fram o back men det går väll med 4 om man har gott om utgångar . :-)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag kör med fyra utgångar mest för att hårdvaru-PWM'en i PIC16F690 använder fyra utgångar till Full-bridge PWM.
Sen så borde det vara bättre, annars kommer det väl i princip bli kortslutning (Förvisso extremt kort tid) vid vändningstillfället?

Och pinnar på µC'n har jag ju tillräckligt med, så det skadar ju inte!
Jag ändrar schemat så fort jag kommer hem.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Eftersom 15V till H-bryggan kommer före 5V till PICen vid påslag så finns det risk att bryggan brinner innan programmet hinner sätta utgångarna rätt. Du bör i alla fall sätta pull-down på utgångarna som driver transistorerna så dom garanterat är låga innan PICen är intelligent.

Sedan är det lite otäckt med helt mjukvarustyrda H-bryggor. Det finns ingen säkerhet mot kortslutning. Om programmet spårar ur eller är felaktigt kan bryggan brinna. Normalt har man någon sorts logik som hindrar övre och undre FETarna i ett ben från att vara aktiva samtidigt.

I princip skulle det gå att koppla samma styrsignal till drivningen av övre och undre drivtransistorerna i ett ben eftersom övre FETen är en PMOS och undre är en NMOS vilket gör att den ena är på och den andra av med samma styrsignal.
Tyvärr funkar det inte så bra eftersom man behöver en kort dödtidsperiod när båda är av vid växlingarna.

Edit. Såg att det fanns inbyggd hårdvarustyrning av PWM i PICen. Då försvinner dödtidsproblemet. En sak jag inte kunde se var om man kunde invertera utgångar individuellt. Med PMOS så får du en invertering av drivningen som inte finns med i exemplen i databladet.
Senast redigerad av Pucco 28 januari 2011, 10:02:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ska sätta dit pull-down där, perfekt!
10k Ohm borde bli lagom?

Jag funderade ett slag men kan inte komma på någon sådan logik, några tips på det?

Det va precis så jag tänkte, så det får bli fyra pinnar till H-bryggan för att slippa det.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nu har jag roterat bryggan på schemat och lagt till pull-up till transistorerna.
schema.JPG

Kom igen med tips nu! Jag har svårt för att tro att det skulle vara perfekt :wink:

Några induktanser, kondensatorer eller liknande som borde läggas till för avstörning och sånt? Bättre sätt för att driva FET'arna (Förutom en "riktig" drivare...), säkerhetsåtgärder, andra värden på några motstånd eller kondensatorer etc?

RC-filtret som ska sitta på motorn kommer bestå av 0,1µF keramisk kondensator i serie med 100Ohm motstånd, några synpunkter på det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Pull-down kopplas till GND. :vissla:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Javisst ja, Pull-down sa du ju, inte up :lol:

Faktum är att jag funderade på hur funktionen blir med pull-up, men glömde bort det igen innan jag kommit på något.

Ändrade det, orkar dock inte ladda upp en ny bild för den lilla ändringen :)
Skriv svar