Problem med telejacket

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Xombie

Problem med telejacket

Inlägg av Xombie »

Ok, det är så att jag har en dosa till mitt adsl och i den vill jag koppla i en hemtelefon, men telefonen får ingen kontakt när jag stoppar i den i dosan till mitt adsl men den fungerar när jag stoppar den direkt i telejacket i väggen.

Så jag antar att det är dosan till adsl som det är något fel på, är det någon som vet någon vandlig felorsak när det gäller att koppla in flera saker i samma telejack?

Jag har öppnat dosan och tittat lite men den ser ut att fungera som den ska, vad kan det vara för fel?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Problem med telejacket

Inlägg av Klas-Kenny »

Har varit med om det en gång, då visade det sig vara splittern ("Dosan" du talar om antar jag) som va trasig.

Om du har någon i närheten som kör ADSL kan du ju låna deras/hans/hennes och prova, istället för att köpa en ny ifall det inte skulle vara den som är felet :)
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Ok, jag tänkte eftersom att splittern som den heter? är en ganska simpel konstruktion så borde det väl rimligtvis gå att fixa den själv?

Men jag hittar inget kretsschema för hur kopplingen ska se ut när man kopplar in en telefon i splittern, det skulle ju kanske underlätta.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Är det mellanproppen du menar? Är det fyra eller två ledare i kabeln från proppen till modemet, är det pigg eller inte på telefonkontakten du stoppar in?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Är ditt jack rätt kopplat?
Om inte får du just denna effekt oavsett om splittern är hel eller trasig.
Test, du behöver två telefoner som är korrekt kopplade typ Telia Diavox eller liknande.
Och du behöver två jack eller en korrekt skarvsladd.
Stoppa telefonen i första jacket och den andra i andra jacket.
Om du ringer med den andra telefonen men lyfter luren på den första telefonen så skall samtalet till den andra telefonen brytas.
Inkommande på de nedre och utgående upptill. Se https://www.telia.se/files/Installation ... 070705.pdf

Splittern borde bara bestå av fyra komponenter två drosslar till telefonen och två kondensatorer till ADSL modemet.
<~3500Hz till Telefon >20KHz till ADSL ungefär skulle jag gissa.

Se här http://www.epanorama.net/documents/tele ... ilter.html

Två st googlingar gav all information.
http://justfuckinggoogleit.com/
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Ja precis, eftersom att telefon stickproppen inte har ett uttag på sig så måste den kopplas in i mellandosan till adsl modemet.

Modemkabeln har 4 ledare och telefonen har 2, med pigg menar du antagligen plaststiftet som ska sära kontakten i mellandosan? isf ja, telefonstickproppen har ett plaststift.

Limpan:

Jag vet inte om jacket är rätt kopplat, jag ska nog inte börja mecka med den fasta installationen då jag bor i en hyresrätt, och jag har tyvär inte vad jag behöver för att prova mig på det du säger. Har enbart ett telejack i hela lägenheten.

Det konstiga är ju att var för sig så fungerar de båda, det är när jag kopplar in telefonen i splittern som något är fel. adsl fungerar fortfarande med telefonen ikopplad men telefonen fungerar inte.

Men hur ska det igentligen fungera? ska telefonen bryta kontakten till de undre stiften och få kontakt med de övre?

Edit:

Jag kollade och när telefonproppen är inkopplat i splittern så finns det kontakt mellan splitterns 2 övre stift och båda stiften på telefonstickproppen på respektive sida. ska det verkligen vara så?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nja, med telefonen inkopplad så går signalen från de undre via telefonen till de övre, när luren lyfts så kopplas de övre bort.
Att du bor i hyresrätt spelar ingen som helst roll, telenätet är INTE fastighetsägarens eller dess ansvar utan telenätoperatörens.
Så skruva upp och titta, där hittar du troligen felet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej. Inte om det bara är två ledare till telefonen. Jag tror nog också att det kan var fel i jacket. Jag hade det på ett ställe.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Jag skulle prova med annan ADSL splitter, kostar cirkus 50 spänn.
Varit med om det en gång tidigare, när man skulle driftsätta ett larmsystem ute på en Ö. Var ju sådär lagom lätt att få tag i en ny där ute.
Tjomme

Inlägg av Tjomme »

telenätet är INTE fastighetsägarens eller dess ansvar utan telenätoperatörens
Telenätet ansvarar givetvis operatören för men avlämningen sker i första jacket. Därefter är det fastighetsnät och det ansvarar fastighetsägaren för, alternativt hyresgästen, beroende på avtal. ADSL-splittern ska normalt alltid kopplas i det första jacket som också bör vara brytande (kolla med en glasspinne mitt i gristrynet). Om jacket inte är brytande utan parallellt med övriga jack kan det fungera men det kan också uppstå konstigheter.
Skriv svar