Reglera styrkan på en elektromagnet?
Reglera styrkan på en elektromagnet?
Jag skulle vilja kunna reglera styrkan på en elektromagnet för att påverka mönstret i en bytta med ferrofluid.
Vilken typ av koppling skulle kunna passa, och vilken elektromagnet? Skulle det kunna funka med den modell som används för att hålla uppe branddörrar eller är den på tok för kraftig?
Funderar på om det räcker med en simpel PWM (555 eller uC) som styr en FET eller en lite kraftigare bipolär transistor?
Vilken typ av koppling skulle kunna passa, och vilken elektromagnet? Skulle det kunna funka med den modell som används för att hålla uppe branddörrar eller är den på tok för kraftig?
Funderar på om det räcker med en simpel PWM (555 eller uC) som styr en FET eller en lite kraftigare bipolär transistor?
- prototypen
Re: Reglera styrkan på en elektromagnet?
Du har ju redan svarat på dina frågor så gör så.
Med reglering så kan du minska kraften ned till noll så kör på.
En dörrhållmagnet kostar ca 700 spänn, jag vet för jag köper sådana.
Protte
Med reglering så kan du minska kraften ned till noll så kör på.
En dörrhållmagnet kostar ca 700 spänn, jag vet för jag köper sådana.
Protte
vad som helst som kan variera spänningen och sol leverar ström nog?
magnet är ju bara koppartråd och järnkärna
alllt beroende på vad man har hemma, men det är ju bara till att prova
hm, brukar ta spolar från kontaktorer för div experiment
magnet är ju bara koppartråd och järnkärna
alllt beroende på vad man har hemma, men det är ju bara till att prova
hm, brukar ta spolar från kontaktorer för div experiment
Oj, 700kr för en dörrmagnet var ju rätt saftigt. Någon som kan ge ett "recept" på en elektromagnet som funkar med säg en 12V 1A väggvårta?
rå för koppar är ju 0.0178
resten är ju bara till att räkna ut

resten är ju bara till att räkna ut
Det är mera att jag inte känner på mig vad som är rimliga värden att använda på ström, spänning och kabelarea för att få ett användbart magnetfält för min applikation.
- SeniorLemuren
Tack SeniorLemuren, det var en intressant tråd. Skulle du kunna tipsa mig om lämpliga värden på spänning och ström för min applikation. Ser man till ditt exempel så blir det med 12V, 1A (12W effektutveckling i spolen) drygt 70m med 0.1mm2. När jag skall köpa lackad koppartråd på svebry så står det maxström på 94mA för deras klenaste tråd på 0.2mm2. Det ser inte ut att gå ihop. Skall man upp på 1A så är det 0.7mm2 de rekommenderar och då blir det lång kabel.
beror ju även på hur lång tid åt gången man har på den
en del spolar brukar ha begränsningar i till tid, ex 30 sekunder per tio minuter
det går att köra hyggligt med ström i mindre ledningar, ett kort tag
ta spolen från ett större 12v relä och prova först får du se hur det funkar
en del spolar brukar ha begränsningar i till tid, ex 30 sekunder per tio minuter
det går att köra hyggligt med ström i mindre ledningar, ett kort tag
ta spolen från ett större 12v relä och prova först får du se hur det funkar
Applikationen är tänkt att stå som en publik utställning så det kan mycket väl hända att den blir stående på 100% 8h+ i taget.
Det kanske är lika bra att ta kostnaden och använda en dörrmagnet som är gjort för att stå strömsatt 24/7.
Det kanske är lika bra att ta kostnaden och använda en dörrmagnet som är gjort för att stå strömsatt 24/7.
det finns ju så mycket mera att fundera på, ex hur man ska ha dom magnetiska flödena
ha flera poler eller flera olika magneter och växla mellan dom
o.s.v, så lite leklust och skapartag måste nog till

ha flera poler eller flera olika magneter och växla mellan dom
o.s.v, så lite leklust och skapartag måste nog till
Precis! Får jag bara löst principen med att styra en magnet så blir det nog flera i olika formationer 
- SeniorLemuren
Skall det vara till något publikt är det nog bäst att gå på något färdigt. Det är väl ok att experimentera med hemmagjorda magneter i garaget men handlar det om professionell användning är det kanske inte så lämpligt med hembryggt. Står det obevakat och tex. orsakar rökskador eller till och med brand så står man ju där med tummen i brevlådan.