Nån som kan hjälpa mig med mitt problem. Jag fixar alla komponenter, du löder ihop allting så att det fungerar och jag betalar vad det kostar.
Jag vill ha hjälp med detta
Alltså jag har en fotoresistor när spänningen ut från den är över 15v dc. Fotoresistorn ger ett analog värde 0-24 v beroende på hur ljust det är Vid 15 V Då ska ett relä dra. Jag ska sen använda en relä kontakt på reläét för att styra en annan sak. Men den delen fixar jag själv. De där 15 v dc ska vara ställbart via en pot så om jag vill att reläet ska "dra" vid 10 v eller 20 v ska detta kunna ordnas.
Mikael Augustsson
19-Jul-2005 14:03
Visa tidigare inlägg: Alla inlägg1 Dag7 Dagar2 Veckor1 Månad3 Månader6 Månader1 År Äldsta förstNyaste först
Pengar att tjäna
-
-
Jag kan nog slänga ihop något från delar i skrotlådan, om ingen annan vill.
Men jag vill veta lite mer detaljer.
Vad för sensor är det egentligen? En fotoresistor ger inte en spänning ut, om den inte är kopplad som spänningsdelare med ett vanligt motstånd eller något... Är det så? Vilken resistans ungefär i så fall?
Vilken drivspänning finns?
Hur stor ström ska reläet klara, och hur många poler ska det ha?
Men jag vill veta lite mer detaljer.
Vad för sensor är det egentligen? En fotoresistor ger inte en spänning ut, om den inte är kopplad som spänningsdelare med ett vanligt motstånd eller något... Är det så? Vilken resistans ungefär i så fall?
Vilken drivspänning finns?
Hur stor ström ska reläet klara, och hur många poler ska det ha?
-
Fotoresistorn är matat med 24 v dc och ger en analog signal ut 0-24V DC.
Reläet ska ha en slutande eller brytande kontakt, det har ingen betydelse vilket. När jag mäter fotoresistorn så ger den analoga signalen ut, men den orkar inte driva ett relä, då dör spänningen. Reläet ska ge signal till en PLC ingång så det är ingen ström att prata om. Drivspänningen är 25.7 V DC (24 v). Jag kan skicka alla grejer du vill ha i ett brev till dig om du vill, inkluderat fotoresistorn. Man skulle även kunna strunta i reläet och ge en signal direkt in på plc med PLC ingången är högohmig. Mer vet jag faktiskt inte. Vad vill du mer veta. Fotoresistorn har suttit på en gammal oljerännare för att se lågan.
Reläet ska ha en slutande eller brytande kontakt, det har ingen betydelse vilket. När jag mäter fotoresistorn så ger den analoga signalen ut, men den orkar inte driva ett relä, då dör spänningen. Reläet ska ge signal till en PLC ingång så det är ingen ström att prata om. Drivspänningen är 25.7 V DC (24 v). Jag kan skicka alla grejer du vill ha i ett brev till dig om du vill, inkluderat fotoresistorn. Man skulle även kunna strunta i reläet och ge en signal direkt in på plc med PLC ingången är högohmig. Mer vet jag faktiskt inte. Vad vill du mer veta. Fotoresistorn har suttit på en gammal oljerännare för att se lågan.
-
Ohmmätning
85 kOhm vi låga alltså jag häll den mot en lampa. Oändligt motstånd vi helmörker. 300Mohm vid riktigt mörkt.