Köptips: Svarvstål 8mm på Jula

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Köptips: Svarvstål 8mm på Jula

Inlägg av X-IL »

Julas svarvstålssats med lödda hårdmetallskär och 8mm skaft kostar nu 99kr. Prisvärt tycker jag.

http://www.jula.se/svarvstalssatser-5-delar-125704
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Re: Köptips: Svarvstål 8mm på Jula

Inlägg av PerE »

Man får vad man betalar för = skräp.
Open
Kontakt:

Inlägg av Open »

Funkar nog riktigt bra i plast och trä och viss aluminium, något annat ämne vet jag inte om jag skulle sätta dom i.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja men nu är skräpet billigare än förut :D
Jag antar att ni båda två har testat svarvstålen? För mig känns det som att om jag slipper slipa till fem sparstål för fem olika arbetsuppgifter vid ett eller flera tillfällen så är det värt det. Sen kan man ju propagera för vändskär och stora kraftiga hållare osv. Men dessa passar i stålhållaren på min Åsbrink (som jag visserligen vill bygga en ny, stålhållare alltså).
Dessutom är jag inte så duktig på det här med svarvande, så de vändskär jag har kör jag sönder hela tiden. Kan bero på obalans eller kast i svarven kanske, eller bara SBS.

Jag får se om jag kommer ut i garaget ikväll så får vi se vad resultatet blir.
Open
Kontakt:

Inlägg av Open »

Nej jag har inte testat stålen, såg dom för någon vecka sen på jula och som PerE säger, man får vad man betalar för. Inte något jag skulle sätta in i mina maskiner men för hobbybruk är det värt att ge dom en chans säger jag.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nej det är väl klart som f-n att man inte sätter såna stål i stora eller små produktionsmaskiner.
Men i mitt garage där det mesta görs "hellre än bra" så tror jag de kan få tjänstgöra lite.
sugarman64

Inlägg av sugarman64 »

Tack för tipset. Kommer att köpa ett kit. Kör med sparstål i min lilla svarv. Värda en test. Svarvar dessutom mest plast.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag fick med det setet när jag köpte min maskin och nu ligger dom längst in i en lådda.
Dom kanske är bra till lättare material men vill man ha yta så får man skaffa annat.
//Per :)
Bug_x

Inlägg av Bug_x »

Har också testat dem, blev att reklamera illa kvick, gick inte o använda!

Testade rf, stål, mässing och aluminium men gick inte (eller gick men sög redigt!)
Nylon gick men vart kass yta.

Mvh
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

De billiga lödda hårdmetallstål jag har köpt har aldrig varit färdigslipade. Så skall man köpa sådana där gäller det att man har slipskiva för hårdmetall (diamant eller kiselkarbid). Även om de är färdigslipade är det en dålig affär om man inte har utrustning för att slipa om, de chippar ju lätt.

Personligen undviker jag helst lödda hårdmetallsstål helt. Snabbstål är trevligare att slipa och skär bättre. Och vill man ha hårdmetall får man användningsklara grejer som man slipper slipa om man kör med vändskär.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Fick också med sådana till min svarv och exakt de är inte slipade överhuvudtaget vilket jag förstås tittade efter före jag svarvade något så det blev att ta fram en liten diamantkapskiva med diamantkorn på sidorna och sätta på dremeln så var det fixat en tid senare och efter det de skar de bra även i RF då det förstås är volframkarbid.

Det är dock extremt irriterande att de är helt platta utan någon vinkel eller dylikt alls så de har ingen direkt spånskärande del så det får man snida till om man vill ha en bra yta vilket inte är så lätt i volframkarbid men det går med diamantkapskiva men det tar tid. Skaftet på dessa tvivlar jag dock på skulle vara härdat stål (dock ej kollat) eller annat likvärdigt hårt för är det längre bitar så har jag märkt av vissa vibrationer vilket jag inte gör på bra grejer.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Testade lite snabbt igår, och det gick faktiskt ganska bra att svarva lite grövre, men vid finskär skrek det en del och blev inga spånor utan mer liknande slipdamm, antar att detta skulle kunna bero på att de är dåligt slipade.

EDIT: Testade i stål, okänd kvalitet.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Som nämt innan de är inte sipade för 5 öre, i alla fall inte de jag har och de är exakt kopior av julas.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Som Jihe och Henry skriver, dessa stål är att betrakta som råämnen, ungefär som sparskär.
Att försöka svarva med dessa, utan att först ha slipat dem, är helt förkastligt.

Däremot ett korrekt slipat lött HMstål skär väldigt fint, många gånger är det bättre än vändskär.
Observera att lödda stål från de stora drakarna, t.ex Sandvik, även dessa är oslipade vid leverans.

Henry:
Att härdade skaft skulle vara stadigare mot vibrationer har jag aldrig märkt.
Däremot är HM-skaft betydligt bättre.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nja menade mer att det skulle inte förvåna mig så mycket om det är vanligt stål av lite hårdare kvalitet och inte härdat som är billigare än HM som ju knappast jula hade tagit och använt i sina.
Skriv svar