Fick tag på ett fint XY-bord för ca 2 år sedan. Komplett med stegmotorer.
Min tanke var att bygga en fräs av denna då den verkar väldigt robust.
"Bara" komplettera med en Z-axel av lämpligt slag samt bygga motorstyrningar.
Jag läste en del om CNC byggen för 2-3 år sedan och var grymt sugen på att bygga mig en lillsyrra, men som tyvärr aldrig blev av. Motorstyrningar byggdes (Jojes kort ni vet) och Nema 23:or från JB cnc inhandlades iaf..
Problemet verkar vara att för det första vill dessa "Superior electric M093-FD11"-motorer ha 5.5A ström samt bipolär drivning. Med andra ord får jojjekorten samt min PICstep ligga kvar i en låda och samla damm då dessa är unipolära samt max 3A.
Jag har försökt hitta något lämpligt schema samt kod för att bygga nya styrkort som passar dessa motorer men har inte hittat något. Det mesta verkar vara runt 3A samt unipolärt.
Vill komma så billigt undan som möjligt med detta projektet (annars blir det aldrig slutfört) så då bygger jag gärna själv.
Sedan vet jag inte heller hur jag ska bygga Z-axeln för att få den stabil och bra. Jag gissar att här kan jag klara mig med en Nema 23?
Jag tror att bordet i sig utan problem klarar lite tyngre jobb så tanken är att bygga denna så den klarar att fräsa aluminium utan problem. Skulle en kress vara lämplig som spindel på denna isåfall? Dom är ju inte så ruskigt dyra att inhandla.
Jag tar tacksamt emot era funderingar, tips, råd och idéer. Jag har haft svårt att få tummen ur och göra något av detta då jag känner mig på tok för grön på området.
Ett senare steg blir att lära mig CAD och hela den biten, så jag faktiskt kan använda min maskin och inte bara titta på den