Varator Pelarborrmaskin

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Varator Pelarborrmaskin

Inlägg av tecno »

En liten not. ang chuckar och maxvarvtal, kolla noga vad chucken klarar av då Varatorn går upp till 12krpm
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, detdär är ju en riktig Varrator, skynda fynda! Dedär priset får man inte ens en kinakopia för.
Den är liten och mycket lättplacerad, får plats på en normal garagebänk, en av de minsta riktiga verkstadsmaskiner jag känner till men den klarar mycket jämfört med kineserna.
Hade lätt köpt den själv om jag kunnat hämta...

Säg bara till om ni vill ha mer bilder på min maskin så kan jag försöka plåta. Men måhända den är special då den ursprungligen kommer från en ombyggd trespindel.
Edit: Precicionen räcker nog mer än väl för kretskort med även om den har några år på nacken, det är ju i sådant finlir den har sin verkliga styrka även om den också klarar litet tjockare gods utan problem tack vare att den har mer än tre gånger tjockare gods än kineserna på många partier.
jimmy6,2

Inlägg av jimmy6,2 »

Vad var priset för maskinen på Blocket? den är borta nu.

Jag har en Superior (Kina kopia?) men den verkar något större som jag tänkte sälja, vad ska man begära?

//Per
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Blocketmaskinen hade pris på 400kr men saknade drivrem.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Drivremmen är skitenkelt att fixa, vanligt V-spår.
Edit: Är det på min i allafall...
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag hade helt klart köpt den om man bara hade bott lite närmare.
Rätt bra kvalitet på de där och värd sitt pris.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Någon får gärna hojta till om ni får korn på en lös fot, eller något som kunde fungera som underdel till min... :)
björ

Inlägg av björ »

Här kommer lite mer fakta om Varator;
Maskinerna tillverkades av Ströms gjuteri och mekaniska verkstad i Vara. Företaget hade sitt ursprung i sent 1800-tal då gjutna fönster till ladorna på jordbruksslätterna runt Vara tillverkades i gjuteriet. Första ägaren till företaget hette Blomqvist i efternamn men fler uppgifter än så har inte gått att få fram.

Under tidigt 1900-tal, förmodligen ca 1920 togs företaget över av J.A. Ström som drev det under många år och därefter togs det över av hans son Olle Ström som så småningom lade ner företaget i början av 1970-talet. Fr. o. m. att J.A. Ström tog över företaget började sortimentet breddas. Framförallt med produkter som behövdes inom den omfattande jordbruksnäringen runt Vara. Man konstruerade bl. a. ett tröskverk som möjliggjorde att halmen inte skadades under tröskningen. Särskilt halmen från råg var användbar som taktäckning till lador och boningshus, om den var oskadad efter tröskningen. Maskinen kallades för "långhalmsverk".

Så småningom började en Varator tändkulemotor tillverkas. Motorn kunde kopplas till långhalmsverket, vilket var välkommet bland bönder som inte hade tillgång till hästar eller oxar för att driva maskinen. Fler användningsområden för tändkulemotorn upptäcktes. Det fanns gott om tegelbruk i grannskapet eftersom tillgången på lera var stor. Man använde hästar för transporterna till och från tegelbruken. Detta var sårbart eftersom hästtransporterna ofta körde fast i leran. J.A. Ström kom på att man kunde lägga ut räls till lertäckterna och konstruerade ett lok som drevs med tändkulemotorn. Dessa lok kom också till användning i traktens torvtäckter och såldes så småningom över hela landet. De två sista loken som tillverkades såldes till Gotland. Loken fraktades från Vara på järnväg och det tog en hel dag att transportera ett nybyggt lok från fabriken till Vara järnvägsstation.

Andra produkter från Ströms gjuteri och mekaniska verkstad var bla. a. degältare och stora ostkar som användes i livsmedelsframställningen.

När borrmaskinerna började tillverkas hade gjuteriet brunnit ner så de gjutna delarna till borrmaskinerna tillverkades av ett annat gjuteri beläget i Varatrakten. Det är osäkert vad detta gjuteri hette men ägaren lär ha haft Lilja som efternamn. Allt övrigt arbete med tillverkningen av borrmaskinerna gjordes i Ströms gjuteri och mekaniska verkstad. Stor möda lades på precisionen i maskinerna som såldes till framförallt finmekaniska tillverkningsföretag som t. ex. LM - Ericsson med flera. Maskinerna gjordes högvarviga för att kunna borra små hål i bl. a. rundade eller välvda ytor utan risk för att borret skulle slinta. Ofta såldes maskinerna i par- eller fyrmontage. Det har tyvärr inte gått att fastställa exakta årtal för de olika händelserna men gissningsvis tillverkades borrmaskinerna från tidigt 1950-tal och fram till företagets nedläggning. Jag har inte lyckats spåra upp någon låda med reservdelar, vilket kanske kunde ha lyst upp tillvaron för en eller annan Varator-ägare.
Björ
Dr. Rob

Inlägg av Dr. Rob »

Återupplivar tråden efter ett och ett halvt år...

Eftersom verkar finnas ett sånt intresse för dessa maskiner här, tänkte jag vara lite juste och förhandstipsa om att jag antagligen kommer lägga upp min maskin på Blocket inom kort.

Jättefin maskin, men jag använder den ju aldrig. Så, det är väl lika bra att någon annan har den.

.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kan fylla i litet gratis reklam att den är ganska liten, obetydligt högre än ett raaco skåp, men pga godstjockleken i stommen klarar den betydligt kraftigare gods än kinamaskinerna.
Dock är den som sagt remdriven och tänkt för plåt, bandjärn och andra mindre detaljer.
(kretskort fungerar nog fint i denna tror jag)
Perfekt maskin för modellbygge/motorcykel verkstad och liknande.

Det är som sagt vanlig V-spår kilrem på den om man behöver byta remmen.
Även trissorna går att byta men vet ej om de tillverkas längre.

Jag vet ej prisnivå, men kanske runt en tusenlapp, 1500:- eller något (beroende på skick och eventuella tillbehör) om den är i bra skick pga remdriften.
Då den fortfarande är "gångbar" den på blocket gick extremt billigt.

Kinamaskinerna kanske hälften, jag vet inte.
men de var ju inte speciellt dyra ny heller, har för mig de stora kinamaskinerna av litet bättre slag kostade runt 2k nya i sverige.
Men runt en femhundring borde man nog kunna få för dem tycker man om de är frecha och hela.

_
Skriv svar