Köpa lödkolv med 0,3 mm spets
Köpa lödkolv med 0,3 mm spets
Jag ska löda ytmonterat. Var får jag tag i en lödkolv/lödpenna med en spets på 0,3 mm, till ett hyggligt pris? Hur många watt ska den vara på? Är fullständigt novis på detta, så jag skulle behöva lite hjälp.
Re: Köpa lödkolv med 0,3 mm spets
Vad är det du ska löda? Om det inte är något väldans ovanligt så har jag svårt att tro att du behöver något som är så extremt tunnt. Jag brukar använda en 1,5-2mm spets till ytat.
Använder en billig Biltema-station med en 1.5mm-spets själv, går alldeles utmärkt att löda ytmonterat med, i alla fall ner till 0603-storlek.
Jag ska smälta ihop några kallödningar på ett DIM-kort. Det är ett kretskort som sitter i en bil. Det är ett par ben i en IC-krets som är glapp, och det är jäkligt tight mellan benen, om man säger så.
Kan värma fler ben i taget med en lite större platt spets, är de lagom med lod och flussat så smälter de ut och lägger sig enbart på lödpaddarna ändå
Menar du att jag inte tillför något flussmedel eller lödtenn? Är det inte risk att man löder ihop benen om man gör så? Lödningarna är gjorda med blyfritt tenn.
Tillför nytt fluss och värm på, tennet som redan finns på pinnarna räcker troligen. Om det inte skulle göra det så lägg en liten liten "klutt" på spetsen, på med mer fluss och tryck sedan dit lödspetsen på lödstället i en eller två sekunder. Kapillärkrafter, ytspänningar och lödmask gör sedan jobbet åt dig.
Skulle du av misstag brygga (löda ihop) ett par pinnar så kan det hjälpa att lägga på mer fluss, torka av lödspetsen och återigen nudda vid lödstället. Det överflödiga tennet "fastnar" då på spetsen när du tar bort den. Hjälper inte det kan du använda dig av en lödfläta för att ta bort överflödigt tenn.
Skulle du av misstag brygga (löda ihop) ett par pinnar så kan det hjälpa att lägga på mer fluss, torka av lödspetsen och återigen nudda vid lödstället. Det överflödiga tennet "fastnar" då på spetsen när du tar bort den. Hjälper inte det kan du använda dig av en lödfläta för att ta bort överflödigt tenn.
Följ det som sneaky skrev det är en bättre utförd beskrivning, även ifall vi menar samma sak.
Råkar du löda ihop två paddar så stressa in upp dig utan ta de lugnt och metodiskt!
Lodet mellan paddarna flyter gärna upp på spetsen ifall du gör rent den noga och och lägger på lite fluss.
En lödfläta är även den bra att "torka" upp överflödigt lod med!
Råkar du löda ihop två paddar så stressa in upp dig utan ta de lugnt och metodiskt!
Lodet mellan paddarna flyter gärna upp på spetsen ifall du gör rent den noga och och lägger på lite fluss.
En lödfläta är även den bra att "torka" upp överflödigt lod med!
Tillför jag fluss genom att klutta på lite på lödstället?sneaky skrev:Tillför nytt fluss och värm på, tennet som redan finns på pinnarna räcker troligen. Om det inte skulle göra det så lägg en liten liten "klutt" på spetsen, på med mer fluss och tryck sedan dit lödspetsen på lödstället i en eller två sekunder. Kapillärkrafter, ytspänningar och lödmask gör sedan jobbet åt dig.
kolla in serien av vids här så känns det lättare sen : http://store.curiousinventor.com/guides ... dering/101
..Och om du inte använt extra fluss förut så kan jag lova att det underlättar mycket mer än du tror 
När man löder hålmonterat räcker flusset i tennet oftast, men för ytmonterat är det ENORMT mycket enklare med fluss.

När man löder hålmonterat räcker flusset i tennet oftast, men för ytmonterat är det ENORMT mycket enklare med fluss.
Vilken typ av flussmedel är bäst att använda för det jobb som jag beskrivit ovan, pasta eller flytande och var köper man det?
bästa hävstången i pris värde hittar du här : http://elektronikforumet.com/forum/view ... ilit=fluss