"Avlyssna" display för fjärrstyrning av panna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tjomme

"Avlyssna" display för fjärrstyrning av panna

Inlägg av Tjomme »

Det är dag för ett nytt projekt och det stör mig att jag inte kan fjärravläsa och styra min värmepanna. Det är en vanlig CTC EcoEl som har en EcoAir luftvärmepump kopplad till sig.

Pannan har en alfanumerisk display med ett antal rader som visar akutell status och all manövrering och inställning av pannan sker med fyra knappar intill displayen.

På något sätt vill jag "sniffa" vad som skrivs på dispayen utan att koppla ur den. Sedan vill jag givetvis få in resultatet på en dator och på sikt kunna komma åt skärmbilden på en webserver. För att växla displayläge och ändra inställningar är tanken att kunna fjärrstyra de fyra knapparna.

Nu behöver jag hjälp för att komma igång! Hur gör man enklast för att "avlyssna" en display och få ut det som visas på webben? Jag har inga idéer att börja med men det stör mig att en av Sveriges vanligaste elpannor och värmepumpar bara har en simpel SMS-styrning som dessutom är fånigt dyr!
Användarvisningsbild
Icecap

Re: "Avlyssna" display för fjärrstyrning av panna

Inlägg av Icecap »

Steg 1 är att kolla antal ledningar mellan panel och panna.
Steg 2 är att mäta spänningar på dom.
Steg 3 är att kolla med ett oscilloskop på de ledningar som inte är 230V.
Steg 4 är att klura ut vad som sker. Detta göras med de data man får tag på med steg 1-3.

Efter det får man kolla vad som sker när man trycker på en knapp, vad som sker när detta och hint skrivs osv.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Hmm, fyra knappar och en display... borde vara lättast att använda en webcamera och att koppla in sig på knapparna med ett externt kort kopplat till datorn (som styrs via rs232/usb/x). KISS
Tjomme

Inlägg av Tjomme »

Jo, min första tanke var att använda en webkamera. Det skulle funka och relativt enkelt borde jag kunna fixa själva knapptryckandet.

Dock känns det inte rätt. Webkamera kräver orimligt mycket bandbredd för att man ska kunna se de åtta rader text det handlar om. Det vore mycket häftigare att på något sätt kunna avkoda signalerna från displaydrivaren - frågan är dock hur man får till det?

Bild
Johanb

Inlägg av Johanb »

Det där ser att kunna vara en 128x64 med kanske en KS0108 som driver, i så fall finns specar på nätet. Du får kolla om det framgår på baksidan av displayen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fota.
Öppna lådan, Fota.
Skriv ner beteckningarna på dom större chipsen. I synnerhet kontrollerchipet för lcd-skärmen.

Först då finns det underlag för erfordligt svar utöver webbkamera+ocr+magnetknappar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Skulle det vara tänkbart att det finns en kommunikationsport typ RS232 för att kunna tanka ut informationen?

Protte
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tjomme:
"Webkamera kräver orimligt mycket bandbredd för att man ska kunna se de åtta rader text det handlar om."

Möjligen med HD-upplösning, men det räcker med nästan vilken billig webkamera som helst och en bild per minut eller liknande.
Även de allra enklaste webkamerors mjukvara har inställningar för kontrast och kvalité (komprimering). Då räcker det med
en GIF-bild på 5kB som ska överföras. En vanlig webkamera brukar generera bilder på ca 30kB.

Så 1 bild per minut skulle ge nånstans mellan 0,3 - 2MB i timman. Det kan man väl knappast kalla för orimligt mycket bandbredd? :)

En liten guidé på ett smidigt sätt att använda webkamera till detta:
http://www.roborealm.com/tutorial/Digit ... ide010.php
ds77

Inlägg av ds77 »

Det verkar finnas något för fjärrstyrning/avläsning via SMS, säkert dyrt....
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

ds77 -> Mjo, han sa väl så i första inlägget.. :D

Hur som helst, googlade lite, och fann detta:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... opic=12061

Sammanfattat så kanske det är enklare att försöka kommunicera på den porten?
ds77

Inlägg av ds77 »

:D Bra att man orkar läsa allt...

Men då bör det ju finnas något att koplla in sig på i alla fall... sen hur lått eller svårt det är har jag ingen susning om :)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Tror att problemet blir att ta reda på vilket protokoll det är och vilka adresser som är av intresse.
Sen får man väl ha uppsikt så man inte tjatar ihjäl kommunikationen internt i styrningen. Fullt möjligt på en del värmepumpar idag. (egen erfarenhet) :D
Användarvisningsbild
Remote

Inlägg av Remote »

Som jag uppfattade så vill du inte elektriskt ansluta dig varken till display eller knapparna.

Att trycka på knappar fjärrstyrt är ett klassiskt problem som ingen har lyckats bra att lösa, dvs simulera ett pekfinger. har hållit på med det själv många gånger och man blir förvånad att det krävs så kraftigt tryckkraft. har använt olika typer av servon och det funkar men blir klumpigt.

att läsa av display är lättare med en enkel kamera och avkoda vad som står på displayen.
Tjomme

Inlägg av Tjomme »

Nja, det har jag inget emot. Kanske var jag otydlig.

Min tanke var att lägga mig parallellt med såväl display som knappar, lämpligen med något högohmigt som inte belastar displaydrivaren. Grundfrågan var snarare hur jag avkodar informationen som displaykretsen skickar till displayen så att jag på något sätt kan få över den till PC'n.

Ungarna har varit sjuka så jag har inte hunnit montera isär elektroniken i värmepumpen. Återkommer!
Skriv svar