Extraljus temporär montering,

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
justxfun

Re: Extraljus temporär montering,

Inlägg av justxfun »

Visst finns det takräcke till din bil.
Men enklast måste vara att montera dem med en plåt bakom regplåten.
Ännu ett alternativ skulle kunna vara att Xenonkonvertera dina befintliga helljus.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Just nu är det rätt tid att byta till en SUV för de som ska åka till fjällen. Högre markfrigång och fyrhjulsdrift är definitivt bra att ha. Visst tar du dig dit med din bil om du ska till ett hotell med central placering. Vid, vid sidan om boende är det definitivt att tänka på. Lågprofildäck är heller inte så bra, vid färd på fjällvägarna.

Hade skippat extraljusen och kört försiktigt. Åker du när alla andra åker så är det svårt med extraljusen i bilköerna.

Var ska du någonstans?

Ps. Grym har kanske något teränggående du kan hyra för rätt pengar. :vissla: Ds.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Just nu är det rätt tid att byta till en SUV för de som ska åka till fjällen. Högre markfrigång och fyrhjulsdrift är definitivt bra att ha
Exakt! Sälj Rinkeby-racern och köp riktig bil!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Bästa lösningen = HYR EN VETTIG BIL
Joe

Inlägg av Joe »

gOry skrev:Extra ljus i fronten har jag aldrig vart så mycket för egentligen, blir bara massa skuggor över krön osv. Bättre att försöka få upp de på taket.
Javisst och bli bländad av dina egna extraljus vid snöfall...

Håller helt med
Mindmapper skrev:Hade skippat extraljusen och kört försiktigt. Åker du när alla andra åker så är det svårt med extraljusen i bilköerna.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

gOry skrev: tecno: Takräcke har bara familjebilar :P ska jag få på takräcke så får jag nog ta och köra självborrande plåtskruv i taket och de gör inte så gärna.
Efterssom din bil har fler än tre dörrar så är det ju en familjebil hur man än vänder på det, möjligtvis sportig sådan, men aldrig en sportbil. Men i alla fall, det finns takräcke till M3, inga problem.

Första bästa googleträff:

http://www.whispbar.se/bilar/bmw/m3/199 ... sedan-2236

..Det är lösningen jag skulle valt iaf, det är dessutom väldigt effektivt att få upp extralysena högt upp precis som du skrev själv.

..Så har du smala dubbdäck så är det väl görbart.. (för nåt annat skulle jag inte ens överväga på en sådan bil.) ..Däcken känns iaf mycket viktigare än extraljus.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

justxfun: Ja efter lite google så ser jag att de finns en modell som klämmer mellan fönsterlisten och kaross/tak, antar att de är bmw original tillbehör och kostar därefter :(
Mindmapper: Ska inte köra dit på sommardäcken, har ett par 16" specialfälgar som precis går över oken fram och på dessa sitter de 50 eller 60 profils vinterdäck.
Det med lamellbroms, snudd på 50/50 viktfördelning och ställbart chassi så jag kan höja bilen så borde jag ta mig fram.
Pejlaren: Alla har vi olika hobbys, antar att en av dina är att skriva negativa inlägg på EF som inte bidrar med något!
En av mina är köra på bana, därav mitt bilval. Vad har du själv för bil, och vad anser du är en riktig bil?
tecno: Hyra bil i en vecka +1-2 dagar för att hämta och lämna kostar en hel del!
Ska vi hyra så ska vi ha en bil för 6 personer, vi ska åka två bilar idag (enligt min kalkyl fortf. billigare än att hyra bil).
Glenn: Den där är för M3 Sedan 4 dörrars (som har fönsterkarm) hittar inget på deras sida som ska passa M3 Copué.
Något annat än bra vinterdäck överväger jag inte oavsett bil, så bilen i fråga är inte unik på de viset.
Självklart är däckvalet viktigare än extraljus,

Just nu kollar jag efter HID kit till helljusen, för de kommer jag även ha nytta av på sommaren.
Senast redigerad av gOry 25 januari 2011, 14:14:05, redigerad totalt 2 gånger.
becker

Inlägg av becker »

:D Skaffa en riktig bil! :D
Bild

Vid en meter nysnö börjar det bli problem... :mrgreen:
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

becker: Hade helt klart ägt en defender med 100" hjulbas och allt godis ifall man hade haft bättre ekonomin, helt klart trevlig bil! Äger du en?

Men jag kommer labba med sugkopp mot lack/glas, har haft tanken innan att fästa kamera gigg på detta vis för stillbilder på bilar i rörelse, och innan ni kritisera så ska jag väl nämna att bilder på detta vis tas oftast i kryp fart och inte i trafik!
Senast redigerad av gOry 25 januari 2011, 14:55:43, redigerad totalt 1 gång.
becker

Inlägg av becker »

Defendern på bilden är min :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

gOry skrev:har haft tanken innan att fästa kamera gigg på detta vis för stillbilder på bilar i rörelse
Vanligaste fästsätten för dylika riggar är väl antingen klämmor i rutorna för att fotografera andra delar, eller neodymmagneter för att fästa dom här riggarna man tar bilder på bilen snett nerifrån i rörelse i underredet
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

jag kommer labba med sugkopp mot lack/glas
Kul, snart ett jobb för en bil lackerare hör jag.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

becker: Nice, vill du hyra ut vecka 6 :wink:
Meduza: Jo jag vet, man kanske skulle kunna göra någon slags hybridlösning, tex att den hänger med klämmor karosskarvar i överkant och stöttar med stag mot sugkoppar i underkant. Värt att testa.
tecno: Vad menar du? Tror du att sugkopparna skulle skada lacken eller tror du inte de går att utföra tester under kontrollerade former utan att repa bilen?

Tänkte börja med och se hur länge en sugkopp sitter fast utan påverkan!

Tillsvidare vill jag posta denna bild och riktar den mot tecno: Bild
Se hela tråden http://www.oxigen-graphics.com/Oxigen_G ... to_Rig.htm
YngLi

Inlägg av YngLi »

Endel litar till 100% på sugproppar
http://en.wikipedia.org/wiki/Dan_Goodwin

En "fusk variant" (om man kör den här varianten med batteridrift så gäller det nog att kunna räkna/ uppskatta tidsåtgången bra)
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8166923.stm

Ändring, Hoppas ingen blir "inspirerad" av innehållet i länkarna
Senast redigerad av YngLi 25 januari 2011, 19:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

gOry:
Sådana sugproppar är ruskigt starka.
Jag har flera gånger sett glasmästare lyfta 2,5 x 3,5 meters glasskivor (15mm tjocka) med fyra sådana sugproppar...
I värsta fall blir det bara svaga ringformade märken och de torkar man lätt bort med schampo eller fönsterputs.

När det gäller takräcken så finns det ju modeller som man monterar mellan tak och dörrkarm.
Man måste ju inte köpa BMW's orginal. Det finns bra modeller för mellan 1000-400kr.

Jag hade också valt takmonterade extraljus i fjällen, med tanke på hur mycket vägarna går upp och ner där...
Hoppas förresten att du kan få högre markfrigång än på bilden om du nu ska åka i mitten av februari!
(Det är inte helt ovanligt att folk kör dit med sina "cruizer-bilar" och slår sönder underrede och/eller fastnar, även sommartid.)

Berätta gärna vad du kommer fram till när du testat lite. :)
Skriv svar