.
-
some1nothere1
Re: Halv Trasigt USB Minne
Om några celler är trasiga skulle jag tro att fler kan komma att gå sönder.
Är det ett mycket speciellt minne? Annars skulle jag köpa ett nytt.
Annars kan jag tyvärr inte hjälpa dig med ditt problem.
Är det ett mycket speciellt minne? Annars skulle jag köpa ett nytt.
Annars kan jag tyvärr inte hjälpa dig med ditt problem.
jag köpte två billiga USB-minnen som har fungerat dåligt. Ofta så "glömmer" de senaste tillagda filerna trots att jag gjort "säker urkoppling", och när jag försöker köra dem i Linux händer det att allt innehåll är raderat när jag försöker läsa dem igen , oavsett vilket OS jag läser dem med sedan. Då måste jag formatera om dem.
Nu har även enstaka filer blivit "skadade" och går inte att läsa. Så antagligen tjänar man mer på att slänga dem än att försöka laga. (EDIT: USB-minnena alltså, inte filerna)
Hur fungerar USB-minnen egentligen - De måste väl ha nån slags standardinterface mot USB. Jag har fått för mig att det är själva interfacet / hanteringen av flashminnet som fallerar, inte själva minnescellerna i sig. Det sitter väl nån slags "USB-till-flash"-krets inbyggd som har dålig firmware ?
Nu har även enstaka filer blivit "skadade" och går inte att läsa. Så antagligen tjänar man mer på att slänga dem än att försöka laga. (EDIT: USB-minnena alltså, inte filerna)
Hur fungerar USB-minnen egentligen - De måste väl ha nån slags standardinterface mot USB. Jag har fått för mig att det är själva interfacet / hanteringen av flashminnet som fallerar, inte själva minnescellerna i sig. Det sitter väl nån slags "USB-till-flash"-krets inbyggd som har dålig firmware ?
Hur ser ett halvt USB-minne ut ? Vad är det som saknas ?
halvtrasigt ska det nog stå.
Kan vara så enkelt att det är 2 st flashkretsar i och den ena är dåligt lödd...
-
some1nothere1
Det brukar väl vara kontrollern i usb minnet som sköter den biten? Alltså inget sätt att göra det från datorn. Som sagt vad är det för minne? Är det inget speciellt så är det väl bara att slänga och är det ett dyrare med garanti så är det väl bara att reklamera.
Precis, köp ett nytt...
- Mathias@Åland
- Kontakt:
Det finns ett program, H2testw, som fyller ett USB-minne med data och kontrollerar hur mycket av utrymmet på ett minne som är användbart. Dock blockerar det inte användning av trasiga minnesområden, det skriver bara filer till minnet. (minnet måste vara tomt före man startar testet, annars testas bara det lediga utrymmet)
Jag brukar använda programmet för att kolla t ex hur stora minnen på 8/16/32 "kina-GB" egentligen är...
Men å andra sidan kostar inte USB-minnen så mycket idag, så det är väl bara att köpa ett nytt.
Jag brukar använda programmet för att kolla t ex hur stora minnen på 8/16/32 "kina-GB" egentligen är...
Men å andra sidan kostar inte USB-minnen så mycket idag, så det är väl bara att köpa ett nytt.
-
some1nothere1
.
.
Re: .
Varf har du tagit bort allt innehåll?
- MarcusUmeå
- Kontakt:
Säger inte forumreglerna att om man ska redigera sitt inlägg så ska man också skriva vad man redigerade?
[Edit]Jo det gör de. Läs mer här: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 13&t=18141
[Edit]Jo det gör de. Läs mer här: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 13&t=18141
Öh, nej ? var då ?MarcusUmeå skrev:Säger inte forumreglerna att om man ska redigera sitt inlägg så ska man också skriva vad man redigerade?
Däremot står det ju att man inte får radera texten som TS gjorde här.