Projekt: Radiostyrd bil med motorsågsmotor (el. liknande).

Berätta om dina pågående projekt.
Olle E.
Kontakt:

Projekt: Radiostyrd bil med motorsågsmotor (el. liknande).

Inlägg av Olle E. »

Ska börja bygga på en radiostyrd bil, som drivs av en tvåtaktsmotor av något slag. Har funderat väldigt länge på hur man ska bygga vissa saker osv., så jag tänkte kolla om någon har några tips eller erfarenheter denne kan dela med sig av... :roll:

Det som kommer bli svårast är ju själva automationen av styrning, gas, koppling (om det är motorsåg jag kommer använda) osv...

Utseende har jag inte tänkt ett skit på, förutom att chassit kommer vara av aluminium. (Utseende?) Funderar även på att sätta fram- och baklysen på också... 8) Skulle se ganska häftigt ut. :)

Jag har även funderat över drevningen av motorn. Det vettigaste är nog att svagdreva ganska kraftigt, med tanke på att den kommer vara gjord för asfalt- och gruskörning... Kan nog få den att gå undan ordentligt.

Sammanfattning av funktioner/finneser:
1. Möjlighet att koppla ur drift och gasa samtidigt.
2. Kedjedrift. (Jag tänker fixa en spännare för kedjan). Drift på bakhjul.
3. Styrsystem bestående av gaffellänkar. Det ska även "avlastas" med hjälp av fjädrar, så att det inte kränger för mycket i servot.
4. Samtliga hjul ska vara rullagrade.
5. Hyfsad dämpning på alla hjul.
6. Ingen back, den sändar-"kanalen" kommer jag använda till koppling istället.
7. Generator av något slag. Ska även finnas ett batteri.

Som ni ser är det ganska mycket jag ska fixa, men förhoppningsvis kommer detta projekt hållas vid liv, eftersom jag redan har köpt in en del saker...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Låter nästan som du tänker bygga en 1/5-bil. Du kan alltid kolla här för tips och ideer: http://www.femtedelen.pp.se/
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På en motorsåg finns en centrifugalkoppling, gasa och den driver, tomgång får den att släppa. Du behöver alltså bara att kunna gasa.

Att koppla till en generator är nog inte så svårt, väljer du den rätta motorsågsmotor finns den inbyggt i svänghjulet, så är det i alla fall på min Husqvarna med handtagsvärmare. Samma princip som gamla moppor, likrikta bara, sen kör det.

Jag tror att det svåraste kommer att vara styrningen, ska du köra på grus måste du ha en stryktålig styrservo och det kvittar hur många fjädrar du sätter på, den kommer att få stryk eller bli fladdrig.

Jag har för mig att det finns servo i "kraft"utförande just till sånt. Kan nog vara värd att satsa på en sån.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

En kompis till mig kör 1/5 truck och han använder 25kg-servo för just styrningen. Det skall dock räcka med ett på 14kg. Jag skulle rekommendera att titta på hur styrningen på en 1/5-bil är uppbyggd - du kan spara en hel del tankearbete på att "låna" lite ideer.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Ifall du inte använder dig av en motorsågsmotor men en med koppling blir det ju rätt svårt att dra hastigt iväg om du använder en enklare RC-kontroll, du måste ju ha lite varv när du släpper kopplingen, det blir lite svårt ifall man skall dra spaken bakåt för att koppla och framåt för att gasa...
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jag rekommenderar att montera en broms. En bil med motorsågsmotor blir ganska tung och får den upp farten kan den bli farlig. Dessutom är det ju inte så kul att köra in i saker =)

Hjulupphängning ser jag som en svår bit.

/Magnus
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Icecap skrev:På en motorsåg finns en centrifugalkoppling, gasa och den driver, tomgång får den att släppa. Du behöver alltså bara att kunna gasa.

Att koppla till en generator är nog inte så svårt, väljer du den rätta motorsågsmotor finns den inbyggt i svänghjulet, så är det i alla fall på min Husqvarna med handtagsvärmare. Samma princip som gamla moppor, likrikta bara, sen kör det.

Jag tror att det svåraste kommer att vara styrningen, ska du köra på grus måste du ha en stryktålig styrservo och det kvittar hur många fjädrar du sätter på, den kommer att få stryk eller bli fladdrig.

Jag har för mig att det finns servo i "kraft"utförande just till sånt. Kan nog vara värd att satsa på en sån.
Ungefär hur starka servon tror du man behöver? 3-4 Kg är väl ett minimum...
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Macce skrev:Ifall du inte använder dig av en motorsågsmotor men en med koppling blir det ju rätt svårt att dra hastigt iväg om du använder en enklare RC-kontroll, du måste ju ha lite varv när du släpper kopplingen, det blir lite svårt ifall man skall dra spaken bakåt för att koppla och framåt för att gasa...
Fast då bygger man ju om kontrollen, så att kopplingen har en knapp...
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Snabelost skrev:Jag rekommenderar att montera en broms. En bil med motorsågsmotor blir ganska tung och får den upp farten kan den bli farlig. Dessutom är det ju inte så kul att köra in i saker =)

Hjulupphängning ser jag som en svår bit.

/Magnus
Man ska ju kunna motorbromsa om inte annat...

Har kommit på ett sätt att göra detta på, och då får jag även ganska sjyst dämpning...

På tal om dämpning, så kommer motorn att vara upphängd med en lätt dämpning, så att stötar ska kunna neutraliseras mer eller mindre...

*Posthoreri*
Senast redigerad av Olle E. 19 juli 2005, 13:43:52, redigerad totalt 1 gång.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Fast på en vanlig 2-kanals radio så är gas/broms samma kanal. Du kan inte köra den både "fram" och "bak" samtidigt även om du bygger om den med en extra knapp.
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

cyr, Det problemet är ur vägen, jag har nämligen hittat ett paket med 3-kanals rattradio, mottagare och ett 4-kilos servo för cirka 700 kr.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Att bygga om en cetrifugalkoppling till manuellt koppling är inte enkelt pga av konstruktionen. Skall du bygga en egen koppling är det nog enklast remdrift och en spännrulle.

Motorbroms i all ära, men jag skulle nog ändå montera dit en riktig broms. Man kan ju tänka sig en trissa på bakaxeln och ett metallband runt det som man spänner genom att throttleservot förs bakåt.

Edit: Kör med 7-8 kilos servon minst. Dom brukar tåla mer.

/Magnus
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Just det Olle E. på detta forum är reglen att INTE citera inlägger strax före, vi brukar (nåja....iblant iaf) att hålla oss till tråden och att citera föregående inlägg är mot reglerna och ganska onödigt.

Just det: Om du har en generator har du ju ström "nog" och kan därmed använda en elektrisk koppling om du vill......
Den väger lite men vad roligt man kan ha på det viset :twisted:
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

nu för tiden finns det ju trampcyklar med skivbroms.. att köpa en sådan broms på biltema blir inte så dyrt.. frågan är om skivan får plats, men det beror ju på hur stora hjul du ska ha :)

annars finns det ju även trampcyklar med trumbroms.. dom kanske har en lite lämpligare diameter och trumbromsar brukar väl även vara effektivare..

bak går det ju alltid att lösa bromsproblemet men fram blir det värre..

intressant projekt.. hoppas du lägger upp hundratals bilder..
jag har en liten lätt moppemotor med automat liggandes.. kanske skulle bygga nått kul av den 8) synd att jag har sålt min rc-radio.. annars hade det ju nästan blivit gratis..
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Oh. Cykelskivbromsarna har jag ju inte tänkt på! Hmmm... Nu vill jag ju också bygga en!

Tror inte man behöver broms fram faktiskt. Har man hyffsade däck och lite vikt bak så funkar det nog bra ändå. Dessutom är det ju kul att kunna "ställa upp" bilen =)

/Magnus
Skriv svar