lagringar till kulskruv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
larsb

lagringar till kulskruv

Inlägg av larsb »

Hej!
Har letat kulskruv till mitt fräsbygge på ebay ett tag, har nu hittat en skruv som kan funka. Mitt problem är att de lagringar jag hittar inte har rätt diameter. Nån som har tips på var man hittar prisvärda ändlagringar? Skruven har 6 mm ändar
Användarvisningsbild
hubben

Re: lagringar till kulskruv

Inlägg av hubben »

Hmm, kolla med linearmotionbearings på ebay. Han maskinbearbetar skruvarna enligt dina specar till ett ruggigt bra pris... Han har även lagringar som passar.

http://shop.ebay.com/linearmotionbearings2008/m.html

Jag har beställt från honom 2 gånger, och det är riktigt fina prylar, snabb leverans och bra bemötande med supportfrågor!
larsb

Inlägg av larsb »

det är rullade skruvar som finns hos linearmotionbearings och jag letar efter frästa. de ändlager som finns där är också för stora i dia. Fler tips någon?
declint

Inlägg av declint »

hubben skrev:Hmm, kolla med linearmotionbearings på ebay. Han maskinbearbetar skruvarna enligt dina specar till ett ruggigt bra pris... Han har även lagringar som passar.

http://shop.ebay.com/linearmotionbearings2008/m.html

Jag har beställt från honom 2 gånger, och det är riktigt fina prylar, snabb leverans och bra bemötande med supportfrågor!
När du handlat av honom, hur har lagren i lagerblocken varit? Jag köpte kulskruvar av honom för en tid sen och stoppa i fräsen. Jag kunde först inte fatta varför jag hade en sån enorm backlash efter monteringen. Det visade sig att lagren i ändlagerblocken var helt kassa. Det var vanliga lager som dessutom hade ca 0.4mm glapp i sig. Åkte och köpte nya lager och så blev det bra på en gång. Har fortfarande lite backlash kvar, men det försvinner nog när jag skaffar mig vinkelkontaktlager.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag har också handlat av honom.
I mina var det riktiga VK lager om än av dålig kvalitet. Största bekymret för mig var att lagerhusen var för brett svarvade så jag var tvungen att shimsa bort glappet.

@ declint: Är du säker på att det inte var VK lager. De brukar ha ett axiellt glapp åt ena hållet. Kan ju ha varit felmonterade.

EDIT: Mina låsmuttrar från honom var av riktigt dålig kvalitet. Men jag kanske är lite petig då jag har arbetat med riktiga grejer.
larsb

Inlägg av larsb »

Har ju läst fler gånger på forumet att det är tveksam kvalitet hos linearmotionbearings så det får vara för mig.
Jag undrar vad det kan kosta att lämna in en skruv på ändsvarvning? Då kan man ju lösa det mesta.
Nån som testat?
hummel

Inlägg av hummel »

Hmm undrar varför jag inte kan citera inlägget ovan?

Jag har bearbetat härdade kulskruvar för att passa en Cortini L300 utan några problem.
Har färdigt program för L300 i alla fall, inte speciellt svårt att ändra. Har du ritning på din ände? Kan nog ordna det till bra pris.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Man kan inte citera det sista inlägget eftersom det är ett brott mot forumets regler. Och för att folk inte skall göra fel av misstag har man tagit bort möjligheten.
larsb

Inlägg av larsb »

Lysande!
Letar fortfarande efter både skruv och lager, har inte beställt nåt än men har jag möjlighet att få en svarvning gjord så är det ju toppen.

Vad skulle det bli för en 20mm skruv som svarvas till 10mm ändar, 70mm breda på fixedsidan och 30 på frisidan? Det måste ju hålla bra tolerans på diametern, vad kan du hålla?
Skriv svar