Hjälp med att identifiera komponent
Hjälp med att identifiera komponent
Vad är detta för komponent?
På något mycket underligt sätt så ringer en svaag klocka om att jag har sett en sådan här innan, men det är nog bara något jag får för mig..
Jag har sökt runt lite på nätet, men hittar ingenting.
Den är kopplad parallelt med en amperemeter och strömmar uppemot 60A flyter igenom de gula kablarna.
På komponenten står följande:
75WCMM3-200-05 (tror "W" inte är ett W utan ett ryskt tecken)
8912951
troligen från ryssland då en liten "logotyp" med bokstäverna 3, ett bakåtvänt N samt ett bakåtvänt n... om ni förstår..
På något mycket underligt sätt så ringer en svaag klocka om att jag har sett en sådan här innan, men det är nog bara något jag får för mig..
Jag har sökt runt lite på nätet, men hittar ingenting.
Den är kopplad parallelt med en amperemeter och strömmar uppemot 60A flyter igenom de gula kablarna.
På komponenten står följande:
75WCMM3-200-05 (tror "W" inte är ett W utan ett ryskt tecken)
8912951
troligen från ryssland då en liten "logotyp" med bokstäverna 3, ett bakåtvänt N samt ett bakåtvänt n... om ni förstår..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp med att identifiera komponent
Det är väl ett shuntmotstånd, "A-metern" är egentligen en Voltmeter som mäter spänningsfallet över motståndet.
Men den visar hur många Ampere det motsvarar.
Men den visar hur många Ampere det motsvarar.
Det skall nog inte vara så svårt att ta reda på. Shunten ser ut av storleken att vara i klass ca 100A. Jag antar att jag ser baksidan av en DVM på din bänk. I annat fall kan du ansluta en voltmeter på de röda ledarna. Området behöver inte vara så högt, bara någon V eller 100 mV.
Nu krävs det ordentligt med AMPERE för att kalibrera den. Låt det gå en känd ström genom de gula ledarna och läs av voltmetern. Börja t.ex. med 1A och öka sedan. Då kan du beräkna resistansen eller räkna ut antal volt/ampere som visas.
Nu krävs det ordentligt med AMPERE för att kalibrera den. Låt det gå en känd ström genom de gula ledarna och läs av voltmetern. Börja t.ex. med 1A och öka sedan. Då kan du beräkna resistansen eller räkna ut antal volt/ampere som visas.
Okej! Tack för svaret!
Det var egentligen bara veta vad det var för komponent. Specifikationerna är inte så viktiga.. än i alla fall. Men då vet jag hur man tar reda på dem när de behövs. Tack!
En kunskap rikare
Det var egentligen bara veta vad det var för komponent. Specifikationerna är inte så viktiga.. än i alla fall. Men då vet jag hur man tar reda på dem när de behövs. Tack!
En kunskap rikare
- Mizzarrogh
Du kan ju alltid sälja den på forumet om du inte vet vad du skall göra med den, nej förresten detdär är rent skräp, ge den till mig så tar jag hand om den åt dig så du slipper kasta den... 
Hehe.. Den håller jag hårt i!! Sitter i ett dyrt nätagg från ryssland 
Kan ju upplysa om att det sitter en VOLTMETER ansluten till "komponenten" men som antagligen har Ampere på skalan. Det beror på att shuntmotståndet omvandlar ström till spänning, och det är spänningen som mäts. Så med shuntmotståndet inkluderat, så blir det en amperemeter. Tar man bort shuntmotståndet är det en voltmeter som mäter millivolt.
Shuntmotståndet är felaktigt anslutet vilket kan resultera i felmätning. De gula kablarna ska anslutas med skruvar i de stora hålen.
Det intressanta är märkningen på sidan. Antar att det betyder 200A - 75 mV. Den ser ut att bestå av två stycken parallellkopplade 100A shuntar.
Shuntmotståndet är felaktigt anslutet vilket kan resultera i felmätning. De gula kablarna ska anslutas med skruvar i de stora hålen.
Det intressanta är märkningen på sidan. Antar att det betyder 200A - 75 mV. Den ser ut att bestå av två stycken parallellkopplade 100A shuntar.
Är schuntmotståndet endast till för AMMETERN? (
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Högst troligt att den endast är för Ampere-metern, den måste ju sitta i serie med lasern för att man ska kunna mäta strömmen genom lasern.
"AMMETER" - märkligt ord. Är det tyska eller är det en amerikansk förkortning?
- Mizzarrogh
Mest troligt har det bara mätfunktion, finns lösa liknande för fältbruk man kan koppla externt till mätinstrument.